Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2024 | 16:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Digital helt til højttalerne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fynne
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 December 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 11 Juli 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Går og tumler med lidt tanker omkring digital signal vej helt til højttalerne.
Jeg har aktiv deling til højttalerne som er hjemmebyg af Monacor enheder, og Sentec 9 aktivt delefilter.
Har så tænkt hvorfor ikke køre digitalt helt ud til højttalerne.
evt bruge en multimedia pc med godt lydkort i evt dette:

http://www.asus.dk/Multimedia/Audio_Cards/Xonar_HDAV13_Delux e/

Har en Cambridge DAC 3 som jeg kunne bruge som indgangsvælger mellem pc og delefiltre da denne har 3 indgange. DAT,CD,optisk.. så kan jeg skifte mellem min cd spiller, og PC (pc har blueray drev.

Jeg skal så fra min DAC til delefiltre som jeg ønsker skal være digitale, hvad skal man vælge?

Filteret skal placeres ude i/ved højttalerne og her omdanne signalet til analog.
Har 4 stk Brinck effektmoduler ved højttalerne, der kører bas og høj bas, vil så have et effekt modul fra Dantimax til mellem tone og diskant evt dette kit:

http://electronics.dantimax.dk/Kits/Tube_pre-_-_poweramps/1_ index.html
Den ene kanal til diskanterne og den anden til mellemtone.

Jeg skal jo have lavet en volumeregulering, hvordan laves det digitalt efter DAC og før delefilteret?










Til top Vis fynne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fynne
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 11 Juli 2011 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

fynne skrev:

Jeg skal så fra min DAC til delefiltre som jeg ønsker skal være digitale, hvad skal man vælge?


Det virker umiddelbart mystisk at du vi placere et digitalt delefilter EFTER din DAC som netop konverterer fra et digitalt til et analogt signal. Hvis du vil digitalt ud til højttalerne, skal du have separate filtrerede digitale signaler som så skal igennem hver sin dac (en mono-dac for hver enhed) i højttaleren før forstærkeren.

Når det er sagt vil jeg umiddelbart pege på muligheder fra MiniDSP som f.eks denne kombination:
http://www.minidsp.com/onlinestore/detail/7-minidsp-kits/fly page/57-minidspdigi-combo?sef=hcfp
Den kan konvertere et digitalt s/pdif signal til et analogt to-vejs stereosignal med programmerbare flanker og diverse equaliseringsmuligheder for at kompensere for bafflestep o.lign.

Det kan også levere et 4-vejs signal men så ska du bruge 2 miniDSP til stereo.

Med to miniDSP/DIGI komboer - een indbygget i hver højttaler kan du naturligvis sende et splittet s/pdif signal ud til begge højttalere og så realisere et filter op til 4-vejs. (jeg går ud fra at miniDSP kan programeres til at vide om det er højre eller venstre kanal den skal håndtere) Men også her er din dac blevet arbejdsløs.

En anden mulighed er en Behringer DCX2496 men den er ikke i audiofil kvalitet uden modifikationer af analogdelen (samt strømforsyningen og den digitale indgang hvis det skal gøres rigtig godt - men så er man vist bedre tjent med at vælge en anden løsning fra starten)

En tredie mulighed er produkter fra Ground Sound: http://www.groundsound.com/diyproducts.php

og endelig er der muligheden for at vælge et godt eksternt lydkort kombineret med software fra f.eks. Thuneau og så lade signalet gå analogt fra lydkortet på linjeniveau ud til højttalerne.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes