Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 02:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DENON POA 2800 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Karsten91
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

jeg har en denon poa 2800 som suser og opføre sig underligt er 99% sikker på det skyldes potmeterne. men er det sådan at man bare lige kan køre uden om potmeterne ? kan godt tage nogle billeder ind af de to små print hvor de sidder på. hvis det skulle hjælpe.
Til top Vis Karsten91's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Karsten91

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis det er dem der er skyld i problemet, burde det være en smal sag at "luse" dem over. Eller endnu bedre fjerne dem helt fra kredsløbet.

Jeg gætter på at de bare sidder direkte i indgangen på effektblokken og styre indgangsfølsomheden. Hvis de gør det, har du dem jo nok altid stående på fuld skrue alligevel.

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

Karsten91
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2010 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

jep det har jeg. men jeg er ikke helt klar over hvor de 3 ledninger skal sættes på phono stikket.

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Det er lidt svært at rådgive om, når man ikke kan se print og ledninger.

Men du skal have forbindelse mellem + i phono stikket og den plus der kommer ud af potmeteret. På den måde sætter du potmeteret ud af kraft. (luser den over)

Hvis du vil fjerne potmeteret helt, kan det være nødvendigt at bruge en modstand. Det kommer an på om forstærkerens indgangsmodstand sidder på det lille print sammen med potmeteret eller om der sidder en længere inde i forstærkeren. Så det letteste er at luse potmeteret over.

Hvis du ser potmeteret fra undersiden af printet, så har det 3 ben/lodde-øer:

O  O  O     typisk vil du skulle lave forbindelse mellem 2 af øerne. Hvilke det er afhænger hvordan potmeteret vender.

Du kan godt prøve dig frem. Hvis du kortslutter de forkerte, vil der ikke komme nogen lyd, fordi det svarer til at skrue helt ned for volumen. Hvis du rammer rigtig, har du fuld styrke.

håber det kunne forståes

mvh.

Karsten91
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2010 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

okay. det må jeg lige se om jeg kan :) jeg prøver

Karsten91
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2010 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

nu har jeg prøvet satte plus fra phono stikket og på den i midten af potmeteret. så nu står den på flud mens jeg drejer. ind til jeg drejer helt ned så er der ingen lyd. er det sådan det skal være ? :)

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2010 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Hvis det virker, er det rigtigt.

Hjælper det på støjen ?

Karsten91
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

lidt. men den køre stadig over potmeteret. og det ville jeg gerne undgå helt. men det kan man ikke med en lus eller hva ?

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Karsten91 skrev:
lidt. men den køre stadig over potmeteret. og det ville jeg gerne undgå helt. men det kan man ikke med en lus eller hva ?

Det er svært at sige, uden at kunne se opbygningen. Alle forstærkere har det man kalder en indgangsmodstand. Den ligger typisk mellem 20kohm og 100 kohm. Problemet er at jeg ikke ved om din Denon har indgangsmodstanden siddende sammen med potmeteret eller om det sidder nede på selve forstærkerprintet.

Hvis modstanden sidder nede på forstærkerprintet, kan du fjerne potmetrene fuldstændigt og trække en ledning fra indgangsbøsningen og direkte ned på forstærkerprintet. Eller bare samle ledningerne oppe ved potmeteret, men uden at de har forbindelse til potmeteret.

Det er sikkert nogle skærmede ledninger der går til og fra potmetrene. Da skal du simpelthen bare samle ledningerne så inderleder går til inderleder og skærm går til skærm.

Men prøv om du ikke kan lægge nogle nærbilleder op. Det er lidt lettere at forklare, når man kigger på det samme.

mvh.

Karsten91
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

jeg kan se at der ikke er nogle modstande på det lille print med potmeteret og phono indgang på.

men jeg har prøvet at køre uden potmeter problemet er bare at jeg ikke ved hvilke ledninger der skal sidde hvor. men det jeg prøvede stod den bare og blinkede og startede ikke forstærker printene. der er 3 ledninger 2 sorte og 1 hvidt, går ud fra det ene bare er stel. men jeg skal lige se om man kan tyde de billeder jeg fik taget sidst jeg havde den skilt af, og ligger dem sådan set ind uanset hvad. for gider ikke skille den af igen bare for det.. det er noget af et bøvl :)

Karsten91
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

her er nogle billeder. der er ingen ting på den anden side af dem kun lodde klatter.

BEKLAGER DE MEGET DÅRLIGE BILLEDER!

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Den hvide ledning skal forbindes direkte til det miderste ben i phono bøsningen. Potmeteret skal stadig stå på fuld, da det ellers kortslutter indgangen. (ingen lyd)

Hvis du har gjort det, så er potmeteret uden indflydelse.

Hvis du vil have hele printet med potmeter helt væk. Er det letteste at få fat i et par nye phono bøsninger, og så lodde den hvide ledning på midterbenet og den sorte til stel. Dog skal du så også montere en 50 kohms modstand mellem midternben og stel sammen med ledningerne. Det er fordi, den måde som potmeteret sidder på, laver det sammen med en modstand nede på forstærkerprintet en indgangsmodstand på 33 kohm. Hvis ikke du monterer modstanden får din forstærker en indgangsmodstand på 100 kohm. Det kan godt give lidt mere støj, når nu den er født med 33 kohm.

Så for at fjerne printet helt, skal du bruge: 2 stk 50 kohm modstande og 2 phonobøsninger. (hvis ikke du kan finde 50 kohm lige ud, så bare den nærmeste værdi i nærheden af 50 kohm. Det kunne være 47 kohm.)

mvh.

P.S jeg fandt en service manual til Denon poa 2800 på nettet. Hvis du vil have en kopi, så bare giv mig din mail adresse i en P.M

Karsten91
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Citér:
Den hvide ledning skal forbindes direkte til det miderste ben i phono bøsningen. Potmeteret skal stadig stå på fuld, da det ellers kortslutter indgangen. (ingen lyd)

så alt skal være som det er på printet men det eneste jeg skal flytte er den hivde ledning ? og så skulle det køre udenom potmeteret ? hvordan kan det det hvis du siger at potmeteret ikke må være slukket for så kortslutter det. så ville jeg da mene at potmeteret stadig har indflydelse på lyden?¨

det andet du snakker om skal jeg nok have lidt hjælp til men det kan vi snakke om i pb hvis det er :) 

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Karsten91 skrev:
Citér:

så alt skal være som det er på printet men det eneste jeg skal flytte er den hivde ledning ? og så skulle det køre udenom potmeteret ? hvordan kan det det hvis du siger at potmeteret ikke må være slukket for så kortslutter det. så ville jeg da mene at potmeteret stadig har indflydelse på lyden?¨

det andet du snakker om skal jeg nok have lidt hjælp til men det kan vi snakke om i pb hvis det er :) 

Det er korrekt at potmeteret stadig har en funktion, hvis du skruer ned for det. Det kan ikke undgåes medmindre du fjerner det. Men når det er skruet helt op, vil det ikke bidrage med noget som helst, hvis den nævnte ledning monteres rigtigt. Signalet vil altid tage den korteste vej, som er ledningen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes