Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 06:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til DIY fullrange mini horn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Hej folkens
Jeg har længe gået og haft lyst til at lege med nogle fullrange enheder og nu har jeg tid, penge og faciliteter til det så nu skal det være. Sidste uge var jeg til cykelmesse i Berlin hvor jeg fandt denne:

Den er bestykket med to fullrange enheder (jeg tror det er dem her) og jeg fik at vide at det var et hornprincip. Jeg kunne godt tænke mig at lave noget småt og transportabelt så jeg har tænkt mig at kopiere denne i mere eller mindre grad.
Jeg har før bygget nogle basreflekshøjttalere, men jeg ved intet om horn og her kommer I ind i billedet. Kan I guide mig i retning af noget relevant litteratur, eksempler, beregninger osv om mindre fulrange horn.
Jeg ved godt at horn og "mindre" normalt ikke går så godt i spænd, men det kan åbenbart lade sig gøre, jvf. eksemplet ovenfor.
Og så skal I være velkomne til at komme med kommentarer om alt det jeg ikke har tænkt over.

Mvh og god weekend
Morten

PS. I får lige et par billeder mere fra samme stand på cykelmessen, bare for sjov:

Til top Vis MortenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenJ

DYILars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Super cool! Jeg er selv igang med 3 - 4 projekter for tiden, men et af dem der rumsterer er noget, der ligner din mingrønne drøm, hvor fokus er på transportabel musikformidling - herunder høj virkningsgrad for både højttaler og (klasse D?) forstærker. For når batterierne er flade, så er det slut med musikken. Det skal være noget man kan tage med til hytten i Sverige, så man kan høre noget anstændig Stevie Ray Vaughan fra iPhonen, frem for Mix Megapol eller anden skodradio på en skodplasticgethoblaster. Prøv at se det Tyske blad Klang + Ton udgave 3/09. Du kan vistnok finde på nettet under www.lloxx.de (jeg har ikke selv prøvet) der er et fuldtone baseret "Mikro-Anlage". Jeg er dog usikker på om det er hornhøjttalere. Ellers har de i flere af deres numre masser af fuldtoner og horn. Din ide er alle tiders! Alternativet er næsten altid en lille lousy plastictingest, der rasler og forvrænger... Med rigtige enheder og et rigtigt kabinet i MDF eller krydsfiner kan det kun blive lysår bedre. Med f.eks. et lille Tripath-modul (effektiv klasse D) og hornhøjttalere med høj virkningsgrad holder batterierne længere eller man kan spille lidt højere uden (for meget) forvrængning. Jeg håber du får gang i noget spændende og følger med fra sidelinjen!

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Altså, et ægte bashorn kan det simpelthen ikke være, det er fysisk umuligt i den størrelse. Der er nok snarere tale om et modificeret basrefleks/kvartbølge kabinet. Ønsker man lille størrelse kombineret med en rimelig virkningsgrad, er man nødt til at sælge den dybere bas, under 100 Hz. Det kan man så osse godt leve med i visse situationer.

Skægge billeder, for øvrigt .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

>> DYILars: Tak for linket, det vil jeg lige kigge närmere paa. Jeg har för bygget et lidt större transportabelt anläg til Roskilde hvor fokus ogsaa var paa effektivitet og transportabilitet. Se det evt. her. Det var baseret paa en Amp6 Basic fra 41Hz.com, som jeg ogsaa regner med at bruge til dette projekt. Denne gang skal det hele dog väre en del mindre.

>>mollecon: Det kan sagtens väre. Kvinden jeg snakkede med var ret daarlig til engelsk saa der var sikkert et par tekniske detaljer vedrörende det präcise princip for höjttaleren hun ikke fik sagt. Jeg ved godt at jeg ikke skal regne med at faa de store lyd- og bastryk ud af saa lille en höjttaler, men
mit maal er at faa saa meget musik ud af saadan to smaa fuldtoner som muligt, saa hvis det er mere realistisk at bygge et kvartbölgehorn/basrefleks/lukket saa gör jeg det:) Jeg har faktisk gode erfaringer med kvartbölgehorn, mine gamle AV K3 Super var vist med dette princip og de fik overraskende meget ud af de smaa enheder.
Jeg har maaske ogsaa lidt planer om at bygge en tilhörende sub til paa et tidspunkt, saa de dybe bastoner er ikke nödvendige i förste omgang.

Til top Vis MortenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenJ

MichaelDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Har set et par sjove sider med spiral-horn  

http://www3.ocn.ne.jp/~hanbei/eng-horizontal.html

og trip.trap horn

http://www3.ocn.ne.jp/~hanbei/eng-intro.html

De ser i hvertfald små ud. Jeg har dog ikke hørt dem spille ej heller prøvet at bygge dem.

Til top Vis MichaelDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelDK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes