Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 23:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Forforstærker standarter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jolle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 Marts 2010 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer lidt at designe en rør forforstærker fra bunden, men da jeg ikke har den store erfaring med specifikationer på en forforstærker vil jeg høre om der nogen som ved om de findes? Jeg kunne nemlig ikke finde noget på google.

Det jeg tænker på er følgende parametre:
Indgangs impedans
Udgangs impedans
Max forstærkning

Hvis ikke der findes nogen standarter er der så nogen gode retningslinier for hvor stor indgangs impedansen og hvor lille udgangs impedansen bør være? (udover så stor og så lille som mulig).

På forhånd tak
Til top Vis Jolle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jolle

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Marts 2010 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Udover DIN 45500 er der vel ingen standarder. Og DIN-normen er ikke så tidssvarende 

Hvis du snakker om et linietrin, ville 47-100k være en god indgangsimpedans og under 1k en passende udgangsimpedans. Forstærkning er der sjældent brug for i et linietrin. En CD-spiller/DAC/PC giver tit et signal på 2Vrms ved fuld udstyring. Hvis effektforstærkeren så skal bruge 1V, skal linietrinnet ikke forstærke særligt meget... I "gamle dage" var 20dB/10 ganges forstærkning normalt i et linitrin, men det er normalt for meget med nye signalkilder, der sjældent har en udgangsspænding på mindre end 750mV. 3-4 ganges forstærkning er fint.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes