Forfatter |
|
Ronnie B. R. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
Sendt: 11 Marts 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej H4A
nu er jeg kommet et stykke videre med mit selvbygge projekt
stykliste først og fremmest
scan speak Illuminator D3004/602010 diskanter
scanspeak Revalator 15W/8831G00 mellemtoner
og scanspeak XLS 830452 basser
mit første spørgsmål er, hvor stort kabinet ville i lave til såden en bas, for jeg kan med diverse beregningsprogrammer kun få det til omkring 5,5L
min fornemmelse søger mellem 15-20L i lukket kabinet
men så har jeg ENDNU et spørgsmål, overvejer lidt om jeg skulle lave side monterede basser i dem, hvor jeg påtænker en delefrekvens ved omkring 200Hz på bassen
hvad har i af FOR/IMOD denne montering af basser
På forhånd tak Ronnie
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 12 Marts 2010 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved den pågældende delefrekvens er sidemonterede basser sandsynligvis en fordel, især hvis de placeres nederst i boksen, tæt på gulvet. Derved undgår man nemlig et reflektionsbetinget dyk i frekvensgangen omkr. 200 Hz.
T/S-data på dine basenheder ville hjælpe, såfremt du ønsker relevante kommentarer til dit volumenspørgsmål.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Marts 2010 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
SPECS ER HER
Electrical Data
Nominal impedance Zn 8 ohm
Minimum impedance Zmin 4.9 ohm
Maximum impedance Zo 53.3 ohm
DC resistance Re 3.4 ohm
Voice coil inductance Le 4.3 mH
Capacitor in series with x ohm Cc 22 uF
T-S Parameters
Resonance Frequency fs 18.9 Hz
Mechanical Q factor Qms 2.63
Electrical Q factor Qes 0.18
Total Q factor Qts 0.17
Force factor Bl 17.5 Tm
Mechanical resistance Rms 6.12 Kg/s
Moving mass Mms 135.3 g
Suspension compliance Cms 0.52 mm/N
Effective cone diameter D 21.2 cm
Effective piston area Sd 352 cm 2
Equivalent volume Vas 89.7 ltrs
Sensitivity (2.83V/1m) 88.4 dB
Ratio BL/ √(Re) 112
Ratio fs/Qts F --
Power handling
100h RMS noise test (IEC) -- W
Long-term Max Power (IEC 18.3) -- W
Max linear SPL (rms) @ power -- dB/W
Short Term Max power (IEC 18.2) -- W
Voice Coil and Magnet Parameters
Voice coil diameter 51 mm
Voice coil height 33 mm
Voice coil layers 4
Height of the gap 8 mm
Linear excursion +/- -- mm
Max mech. excursion +/- -- mm
Flux density of gap 1.04 mWb
Total useful flux 2.5 mWb
Diameter of magnet 147 mm
Height of magnet 35 mm
Weight of magnet 2.42 Kg
kunne godt tænke mig at der blev en sidemontert bas, idet at jeg så kan lave frontbafflen så smal som muligt
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 12 Marts 2010 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du holder delefrekvensen på 200Hz eller mindre, burde det ikke være et problem med en side-monteret bas! Du bør dog
være opmærksom på, at komponentstørrelserne vokser kraftigt i dit filter til bassen og mellemtonen og det i sig selv, kan
hurtigt blive kostbart.
Scanspeak XLS 830452 Er der vist ikke noget der hedder? Tænker du ikke på peerless? Det er jo enheder som er optimeret til
at spille i små kabinetter og er nok mere vellegnet til bil-subwoofere end decideret bas-enheder. Hvis du vil holde det i
scanspeak, skal du nok kigge efter 22W eller 26W.
Du bør nok også overveje om din højttaler bliver effektiv nok. På trods af at det bliver en stor gulvhøjttaler, ender du med en
følsomhed på omkring 80 dB/W med de enheder som du har valgt der. Byggede du istedet en 2½Vejs højttaler med de
15W/8831G00 ville du være oppe på omkring 86dB/W og du vil endda nok kunne få den til at gå lige så dybt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Marts 2010 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen
tak for dit svar, det er meget nyttigt
det er også peerless basser jeg har købt, min fejl
men det er mit første sæt DIY, og er ikke så hård til at sammensætte det endnu, så det er for at prøve
problemet ligger bare i at jeg ikke rigtig kan finde nogle bas/mellemtoner som er magen til dem jeg har nu
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 12 Marts 2010 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronnie linn skrev:
kappen
tak for dit svar, det er meget nyttigt
det er også peerless basser jeg har købt, min fejl
men det er mit første sæt DIY, og er ikke så hård til at sammensætte det endnu, så det er for at prøve
problemet ligger bare i at jeg ikke rigtig kan finde nogle bas/mellemtoner som er magen til dem jeg har nu |
|
|
Okay, så enhederne ligger altså fast?
Du vil jo have et bafflestep (-3dB) som ligger på ca. 115/bafflebredden i m. Under den frekvens vil du have -6dB mindre
niveau fra din bas/mellemtone enhed. derfor kommer din 8831 på 85.5dB/W ned på 79.5dB/W under den frekvens.
1. Enten skal du bare dæmpe alt over den frekvens inkl. din diskant ned til det niveau. - Men så ender du jo med en mega
højttaler der er mindre følsom end en typisk lille 2Vejs - det kan ikke være meningen?
2. Eller også skal du have en bas enhed som kan spille der op. I praksis vil det bedste kompromis nok være 2x8" og her er
side montering nok ikke længere optimal.
3. Den sidste løsning vil være en 3½Vejs højttaler, hvor du bruger endnu en 8831 til at "fylde bafflesteppet ud" så du kan
dele lavere og bruge løsningen med side monterede basser. Du kommer under ingen omstændigheder til at kunne nøjes
med 1 x 10" eller 8", du skal have 2, før deres følsomhed matcher resten af systemet.
Har du iøvrigt en ide om hvad du gør, når du skal til at lave et delefilter? Det er ikke helt ukompliceret og kræver efter min
overbevisning både måleudstyr og en god forståelse for hvad der sker i tidsdomænet når man ændrer noget i
frekvensdomænet og meget andet.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Marts 2010 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen sikke al den hjælp, det er rart
altså intet ligger fast endnu
alt er på prøvestadiet, jeg har en kammerat der har clio som vi måler i, og så vil vi bruge LSPcad til at regne det ud med
kan da ikke undvære at jeg vil se om jeg kan få fat i et sæt mellemtoner mere og bygge noget alla Vienna acoustics strauss
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 12 Marts 2010 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronnie linn skrev:
jamen sikke al den hjælp, det er rart
altså intet ligger fast endnu
alt er på prøvestadiet, jeg har en kammerat der har clio som vi måler i, og så vil vi bruge LSPcad til at regne det ud med
kan da ikke undvære at jeg vil se om jeg kan få fat i et sæt mellemtoner mere og bygge noget alla Vienna acoustics
strauss |
|
|
 Så er du jo allerede godt på vej! Men det bliver et ambitiøst projekt!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Marts 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen sådan er jeg, GO BIG, OR GO HOME
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vælger seperat forstærkning på bassektionen, kan du lave et overdæmpet reflekskabinet, og så bruge EQ'ing for at rette op på frekvensgangen i bassen. Det kræver dog lidt muskler på forstærkersiden. Og, du skal så have både elektronisk filter og equalising på. Mange subforstærkere har dog begge dele indbygget, så der er altså muligheder.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 Maj 2010 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
så fik jeg lige bygget et testkabinet, til mine peerless xls basser, det endte på 38L, med basreflex, kabinettet blev bygget i 21mm krydsfiner, samt to interne afstivninger, og beklædt med æggebakkeskum på de 5 af væggene
målingerne siger at de rammer ca 40Hz +-3db, så det da ikke så skidt
og jeg må sige at der er godt nok smæk for skillingen da, men delefilteret skal lige justeres noget mere inden jeg bestiller komponenter, for bassen deler allerede fra omkring 110hz, så det er ikke lige det bedste for punchen i bassen
men vil lige tage nogle billeder og smide op på et tidspunkt __________________ Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
Til top |
|
|