Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 14:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvilket dæmpemateriale (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at bygge mit første sæt DIY højttalere og er efterhånden nået til det punkt hvor jeg skal til at dæmpe højttalerne.

Jeg har læst på livet løs for at finde ud af hvilken slags dæmpning der anbefales, og det ser ud til at standard-løsningen er en blanding af bitumen-pads til at tage resonanser i kabinettet (den mekaniske dæmpning) samt uld eller lign til den akustiske dæmpning.

Hvad angår den mekaniske dæmpning virker bitumen-pads og ordentlig afstivning i kabinettet som værende en hel fin løsning. Jeg er dog noget mere i tvivl om valget af materiale til den akustiske dæmpning.

Hvad jeg har læst mig til bliver der blandt andet brugt følgende:
Fåreuld
Polyester
Textil materiale

Jeg har dog samtidig hørt at f.eks. rockwool og glasuld skulle have lige så gode dæmpende egenskaber som f.eks. fåreuld og polyester. Jeg undrer mig derfor lidt over hvorfor rockwool ikke bliver brugt til at dæmpe kabinetter i stedet for de noget dyrere produkter der købes, hvis resultatet er det samme, eller måske endda bedre?

- og hvis nogle har helt andre ideer til dæmpemateriale ville det også være spændende at høre.

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Rockwool er mere kompakt og tæt end de typiske kommercielle materialer til formålet. Og, efter min mening, er rockwool faktisk bedre, i de fleste sammenhænge.

Vær opmærksom på, at ønsker man at dæmpe interne, stående bølger i boksen, gør materialet mere gavn 'i' boksen, end den typiske placering op ad de indre boksvægge. Så en form for pude, hængt svævende op midt i boksen, er smart.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2009 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Lyder rigtig godt :)
Min plan er at forsøge at dæmpe med rockwool, så håber jeg bare på det bedste

Jeg hører dog meget gerne hvis andre har erfaringer med det.
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Tjære hamp - skal findeles lidt ved at trække i det - absolut det bedste

Tømmerhandelen har noget i ruller til byggeri - træskibs byggere bruger en lidt anden finere type til "kalfaktring"(tjæregarnet hamres ind mellem plankerne med en mejsel)

Det er det eneste jeg har prøvet som ikke giver ulden/sløret mellemtone - ekstremt fint til små højtalere og mellemtone kamre, men noget svært at dosere til større bas kasser, men kan så evt kombineres med andet

På mit seneste kabinet, en ca 200liter "baskumme" har jeg brugt 50mm hårde rockwoll bats, en type som er hård på den ene side og blød på den anden - jeg har "flækket" batsen og kun brugt den hårde side, som så er udskåret i mindre brikker og limet fast med noget speciel gummilim - brikkerne er palceret med ca 10-20mm afstand, hvorved jeg formoder at den dæmpende overflade øges - kabinet er desuden udført med simplificeret matrix struktur

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Lyder rigtig godt :)
Når først jeg får lukket mit kabinet bliver det ikke helt let at skifte dæmpematerialet i bas-kammeret. Derimod skulle det være muligt at lege lidt med dæmpematerialet til mellemtonen, hvorfor jeg fint kan lege med Tjære hamp hvis det er så godt til mellemtonen som du antyder

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2009 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Kan se du lige har opdateret dit indlæg lidt..
Jeg har aldrig før hørt om rockwool bats, men det lyder smart at de er lidt hårdere så det er muligt at håndtere osv. Hvad angår din teori med større overfalde-areal ved at ligge dem med 1-2 cm afstand lyder det rigtigt nok, jeg ville blot være bange for at hvis der f.eks. er en "bar plet" lige bag enheden, at der dervil ville kunne opstå uheldige resonanser. Kan det ikke bedre betale sig at findele materialet mere så det bliver mere "luftigt"?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:
Kan se du lige har opdateret dit indlæg lidt..
Jeg har aldrig før hørt om rockwool bats

Hvad angår din teori med større overfalde-areal ved at ligge dem med 1-2 cm afstand lyder det rigtigt nok, jeg ville blot være bange for at hvis der f.eks. er en "bar plet" lige bag enheden, at der dervil ville kunne opstå uheldige resonanser.

Kan det ikke bedre betale sig at findele materialet mere så det bliver mere "luftigt"?

15mm mellemrum mellem rockwool brikkerne vil ikke være årsag til noget refleksions problem, måske tværtimod - brikkerne er ca 120-150mm - bemærk også at jeg flækker batsen/brikkerne for netop kun at bruge den hårde side - altså bliver brikkerne kun ca 20-25mm tykkke - gummilimen har muligvis også lidt effekt

Det skal bemærkes at jeg kun har brugt det på stort kabinet med store flader

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes