Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 08:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: selvbyg af højtalere ala Beolab3?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er faldet lidt for B&O's Beolab 3 udseende men synes at 20000 er ALT for meget for højtalere. Så kom jeg til at tænke på, om det er muligt at bygge noget i samme stil? Jeg kunne i bund og grund godt tænke mig at kunne undvære en sub til mit anlæg. Men jegvil jo helst ikke undvære lidt bas. Da jeg bor i lejlighed skal jeg også tænke lidt på mine naboer og derfor har jeg ikke brug for 15" basser der buldre løs....

Men kan man bygge en højtaler ala Beolab 3?

Jeppe
Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Det er jo en højttaler fyldt med elektronik

Hvis ikke du er bange for at kaste dig ud i noget metalsløjd og lodde lidt, så kan det godt lade sig gøre.  Kan du fortælle lidt mere om dine krav, og hvad du kan rent håndværksmæssigt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

okay det ser vildt ud :-).

Altså det jeg godt kan lide er størrelse og de må da gerne være lidt større. Jeg bruger en squeezebox duet og har lige nu et setup som ser sådan her ud:

duet stående ovenpå mine køkkenskabe. 2 Onken Focal æg ombygget med delefilter indeni stående også ovenpå køkkenskabene. Jeg har 3.3m til loftet og mit køkken er helt åben sammen med min stue. Lige nu ligger min sub "nede" ved siden af min emhætte - altså nede bag ved skabet faktisk. Det giver jo ikke verdens bedste lyd og mine æg er rimelig meget retningsbestemt så placeret så højt giver ikke den bedste lyd.

Men jeg vil gerne bibeholde små højtalere som måske endda hang på væggen og især med forstærker indbygget. Det ville løse mit forstærker problem. Hvis jeg kan undgå sub så vil det også være at foretrække - alternativt en der kunne sidde på væggen som samtidig er lidt diskret.

Så det er måske lidt hårde krav. Men jeg behøver ikke nødvendigvis at skulle have metalkabinetter, men synes ideen med at have flere små enheder der sammen kan komme lidt dybere en én enhed er interessant. For derved kan jeg spare lidt på pladsen fysisk.

Gider det dig en ide om hvor jeg gerne vil hen?

Jeppe
Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

Baby Strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Hey.

Lyder spændende hvis det blev til noget.

Men først, hvor mange sedler vil du bruge ?

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Nu snakker du bass, det har BL3 ikke alverdens af og BL3 er også meget retnings bestent pga linsespredningen. Spredningen går til siderne men ikke op og ned. Så vedikke om det er den rette "model" at bygge ud fra i dit tilfælde

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Februar 2009 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

De flere små enheder er 1 aktiv bas og to passive enheder (uden magneter), selvom de ligner hinanden udefra.

De to passive enheder gør i princippet det samme som en basrefleks port - også er vi tilbage ved en ganske almindelig 2-vejs basrefleks højtaler.

Hvis små enheder skal spille dybt i et lille kabinet kræver det en specielt egnet enhed, som typisk kræver meget effekt pga. lav følsomhed.

Så der er ikke så meget magi i B&O's højtalere, de er også underlagt naturens love. De slipper bare mere elegant igennem det.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes