Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 17:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dayton 15" bas. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Kigger en del på at teste en af Daytons 15" basser.

Dayton 15" basser.

Har kigger mest på deres 15" Titanic Mk III.

Dayton 15" Titanic MkIII

Er der nogen der har erfaringer med nogle af deres modeller?
Godt/skidt?

Det meste jeg kan finde på nettet handler om volsomme lydtryk, men ikke nogle dårlige erfaringer med lydkvalitet.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hvad skal du bruge den til, m.h.t. boks? Den ser ud til at være fin i en stor lukket boks - eller evt. et IB design. Men, helt letdreven er den ikke.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft bygget et par subs med mk2 modellen. Jeg ved ikke precist hvad forskellem mellem mk2 og 3 er. Lydmæssigt tror jeg ikke de har den store konkurrence i prisklassen, de er jo dirt cheap. De er både hurtige og velartikulerede.

Dog har jeg dem ikke mere af den triste grund at de gik i stykker. Havde spillet musik på dem i en 3 ugers tid, første aften kone og barn var ude af huset, skulle jeg se "Flight of the Pheonix"  nåde ikke længere end til hvor flyet er ved at crashlande før det gik galt. Det er en meget bas intens sekvens. Jeg hørte 3 meget høje "gok" hurtigt efter hinanden og før jeg kunne nå at kaste popcorn og cola væk så var slaget tabt. De spillede stadigvæk men havde en meget ubehagelig kradse/skrabe lyd. Jeg har før aflivet en Klipsh 12 tommer aktiv sub på samme film, så for at være ekstra forsigtig havde jeg highpasset ved 25hz 12 db/okt.  En smule vred og skuffet ringede jeg til PE for at beklage mig. De sagde at for at dens compliance kunne være "let" nok var det nødvendigt med en meget løs ophængning så bassen kunne arbejde frit og hurtigt. De var flinke nok at tilbyde mig et par nye til 50 procents rabat, men hvis det er nødvendigt at highpasse højere end 25 hz for at den kan holde til transienter så følte jeg lidt at poienten med mit sub projekt gik tabt.

Jeg skimmede lige materialet til mk3 og der står de har forlænget afstanden fra svingspole til magnetbund for netop at undgå bundslag..så mit problem er muligvis fikset.

En anden sjov ting jeg oplevede var at en kold dag, der spillede subsne meget forskelligt, den ene blev lidt mere dynamisk og hurtig. Meget mystisk. Det kunne ikke være amp da de sad på en brokoblet amp. Den "hurtige" sub stod ved siden af et varmlufts udtag (huset opvarmes via forced air) varmen fra udtaget havde gjort enheden godt lun, ikke varm men godt håndlun. Jeg byttede om på subsne og efter en 30mins tid så var den anden sub den hurtige. Ringede til PE tech for at spørge hvad der lige skete der. Pga enhedens meget lave pris havde de valg at bruge butyl gummi til kantophæng og det er meget følsomt overfor temperatur ændringere. kulde gør det stift og varme gør det meget blødt. Det er ikke et problem som sådan..de skal bare ikke stå ved siden af en varmekilde eller i solen.

I din pris kalkulation skal medregne at PE ikke modtager cc der ikke har en us billing adr. Så du skal endten overføre via WU eller banken. Deres gebyr + fragt told og moms gør du kommer op i en prisklasse hvor der er en del konkurrence. Boede du i cowpoke usa så var der ikke noget der prismæssigt kan røre dayton.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

@mollecon
Er snart færdig med nogle testkabinetter på ca. 150 liter. Der havde jeg overvejet at teste dem i.
De ser ok ud, men @Hasselhof har åbnebart nogle praktiske erfaringer.
Hvad mener du med de ikke er letdrevne? Følsomheden er pæn med knapt 92dB.

@Hasselhof
Hmm... Det lyder ikke som nogen større succes du har haft med MKII modellen. MKIII er sikkert lidt bedre, men jeg må indrømme jeg ikke er helt solgt efter din "salgstale" for MKII
Tror jeg vil sætte dem på min "når jeg får tid og penge til overs"-liste, og ikke på min "KØB NU! De er gode!"-liste.
De så ellers ud til at være rigtigt gode til prisen, men de skal selvfølgelig også levere en hæderlig lyd og godt med dyyyb bas.

Jeg har ellers købt en del stumper hos dem i marts måned 2008.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

link fjernet 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2009 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Hvordan passer linket ind i denne tråd?

EDIT:
Var det en fejl?
Der var nogle interessante enheder, men forstod bare ikke sammenhængen.

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 Februar 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Ikke at det som DanielS siger er relevant for denne tråd, men deres css Sdx10 er ellers en berømt enhed. Det er JBLs straf for at de fik lavet deres chassis og ophæng/cone til PB serien i kina. Kinserne knocked it off og sælger det nu til højre og venstre. et virvar af retsager er igang pga det. http://www.juoiga.nl/css.html 

Daniels, jeg vil trods min oplevelse sige at de har god lyd og god ydelse, det er næsten det triste for havde det været noget l**t så ville det ikke have bugget mig så meget at de gik i stykker. Jeg tror bare at til prisen er der ikke råd til at kombinere tilstrækkelig vellyd med holdbarhed. De har så valgt at gøre vellyd til det vigtigste. Hvis man laver en del målinger og har en meget precis lookahead voltage limiter så kan man sikkert indstille sytemet til kun lige at køre enheden til grænsen og ikke længere..og dermed være ok. Men så har man igen brugt så mange penge at man kunne have købt en enhed der ikke havde den slags svagheder.

hvordan betalte du til PE da du handlede der ?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2009 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Mit primære mål er vellyd, og jeg var som udgangspunkt lidt skeptisk overfor den Titanic enhed. Men efterhånden som jeg læste masser af gode anmeldelser, så tænkte jeg om det måske kunne være en lille "uopdaget" perle (i DK)?
Synes jeg fik sorteret de sædvanlige højt=godt anmeldelser fra i den gennemgang.

Jeg prøvede også at smide den 15" CSS enhed ind i et regneark, og den så fornuftig ud, men så ud til at ville have et kabinet langt større end de 150 liter jeg har til rådighed.

Jeg handlede med Visa den 21/3-08.
Købte følgende:

INTERNET ORDER DETAILS
------------------------------------------------------------ -----------------------------------------------------------
QTY      PartNumber      Product      Price      Ext. Price
1      340-512      Wet Look Pint Black      $12.70      $12.70
1      CATALOG      FREE CATALOG      $0.00      $0.00
20      260-778      Cast Frame 1/4"-20 Speaker Mounting Kit      $2.50      $50.00
20      260-776      Cast Frame #10-32 Speaker Mounting Kit      $2.30      $46.00
2      365-260      Jasper Circle Jig 200 & 400 Combo Pack      $49.78      $99.56
4      240-718      Dayton DSS4-G Gold Speaker Spike Set 4 Pcs.      $18.00      $72.00
10      260-540      Speaker Gasketing Tape 1/8" x 3/8" x 50 ft. Roll      $3.81      $38.10
2      260-058      Band-It Edge Trimmer      $9.90      $19.80
10      260-059      Band-It Edge Trimmer Replacement Blades      $1.79      $17.90
1      390-804      Dayton Audio WT3 Woofer Tester      $99.88      $99.88
1            UPS Express Saver      $196.11      $196.11
------------------------------------------------------------ -----------------------------------------------------------

Det gik fint igennem.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2009 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
EDIT:
Var det en fejl?
Der var nogle interessante enheder, men forstod bare ikke sammenhængen.

Hasselof har så rettet på det

Hvis ikke man ved det, så er XBL2 patentet ejet af Dan Wiggins, som er en af USAs "største" sub designere - han gik fallit og arbejder nu mest som designer for andre firmaer, og formentlig også CSS, og formentlig også DIYCable som laver EXODUS(forhandles af StreamingAudio.se), og ligner Dan Wiggins oprindelige enheder, noget tyder på at der kommer helt nye design

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2009 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

DAYTON enheder kan fås hos BMM

Af DAYTON sub enheder synes jeg nu at RSS enheden med alu membran er mest interessant

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2009 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

@musicus
Den ser da "fin" ud den Dayton 15" RSS.
Men den kræver et kæmpe kabinet, og jeg er ikke helt tilfreds med max SPL og følsomheden.
Spørgsmålet er jo også hvor godt den performer ved f.eks. 20Hz - Xmax udslag etc.

Til den pris, ville jeg normalt bare teste den uanset, men volumenkravet er for stort. Man skal et godt stykke over 150 liter i lukket, for at få Q langt nok ned.

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 04 Februar 2009 kl. 05:25 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Mit primære mål er vellyd, og jeg var som udgangspunkt lidt skeptisk overfor den Titanic enhed. Men efterhånden som jeg læste masser af gode anmeldelser, så tænkte jeg om det måske kunne være en lille "uopdaget" perle (i DK)?
Synes jeg fik sorteret de sædvanlige højt=godt anmeldelser fra i den gennemgang.

Jeg prøvede også at smide den 15" CSS enhed ind i et regneark, og den så fornuftig ud, men så ud til at ville have et kabinet langt større end de 150 liter jeg har til rådighed.

Jeg handlede med Visa den 21/3-08.
Købte følgende:

INTERNET ORDER DETAILS
QTY      PartNumber      Product      Price      Ext. Price
1      340-512      Wet Look Pint Black      $12.70      $12.70
1      CATALOG      FREE CATALOG      $0.00      $0.00
20      260-778      Cast Frame 1/4"-20 Speaker Mounting Kit      $2.50      $50.00
20      260-776      Cast Frame #10-32 Speaker Mounting Kit      $2.30      $46.00
2      365-260      Jasper Circle Jig 200 & 400 Combo Pack      $49.78      $99.56
4      240-718      Dayton DSS4-G Gold Speaker Spike Set 4 Pcs.      $18.00      $72.00
10      260-540      Speaker Gasketing Tape 1/8" x 3/8" x 50 ft. Roll      $3.81      $38.10
2      260-058      Band-It Edge Trimmer      $9.90      $19.80
10      260-059      Band-It Edge Trimmer Replacement Blades      $1.79      $17.90
1      390-804      Dayton Audio WT3 Woofer Tester      $99.88      $99.88
1            UPS Express Saver      $196.11      $196.11

Det gik fint igennem.

Sikker på det ikke var over paypal ? PE har aldrig accepteret int cc og deres side siger stadig at de ikke gør. Hvis de er begyndt på det er det bestemt fedt. En af grundene til at jeg i sin tid fik et us cc var for at undgå alt det hassle der var med betaling hos Pe.

Jasper jiggen er totalt genial. Det tog mig noget tid at forstå alle dens muligheder, men den kan såå meget.

Hvad synes du om wt3 ts generatoren ? jeg er lidt skuffet over den da den kun giver relativt precise målinger på meget lette enheder.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2009 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Ah! Nu fandt jeg mine gamle mails frem.
Det var kontooverførsel... Synes bare at kunne huske noget med cc, men det var nok at det ikke virkede.

Ja den jig er smart. Super køb. Egentlig lidt pudsigt de danske webshops ikke har taget nogle af dem hjem.

Jeg har både WT2 og WT3, og synes ikke forskellen er stor mellem de to.
Men jeg har ikke brugt dem så intensivt endnu.
Jeg har ikke brugt dem på så store enheder endnu. Har tidligere kun rodet med mindre enheder under 8".
Men alle de enheder jeg har prøvet med har målt helt fint. Diverse Scan-Speak enheder har målt næsten præcis som de var opgivet til. Så mit umiddelbare indtryk var ret godt. Men jeg har heller ikke prøvet større enheder, eller diskanter/domer.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Der er dem der dyrker det du foreslår her, nemlig et lille kabinet, faktisk så lille at system ressonansen er oppe på hele 100hz - resten foregår med EQ

Faktisk påstår nogen at en basenhed har lavest forvrængning under ressonans frekvensen

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Du refererer vist til Linkwitz princip, Musicus - at sætte en (sub)basenhed i et 'for lille' lukket kabinet, og så EQ'e v.h.a. et 12 dB/oktav lavpas filter. Såvidt jeg kan se, stiller ideen voldsomme krav til både amp og enhed.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2009 kl. 06:34 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Såvidt jeg kan se, stiller ideen voldsomme krav til både amp og enhed.

Ja, der har været nævnt 500watt med 2stk 15-18"

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Det må da stille næsten ekstreme krav til en enhed, hvis den skal modarbejde sit kabinet og "tvinge" dybbas frem?
Og enheden må vel som udgangspunkt kunne gå dybt (lavt fs), hvis det skal virke?

Tror ikke 500W til 2stk 15-18" er nok... Måske er det lidt det princip Sunfire bruger med 2700W til rådighed til deres 10-12"?
(Foruden slavebasprincip).

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2009 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

Daniels, når man benytter dette princip, lader man med fuldt overlæg enheden arbejde (kun)  under systemresonansen. Derfor betyder et lavt Fs mindre... Problemet er effektiviteten + EQ'ingen. Selv med en enhed med en (relativt) god følsomhed, vil denne lynhurtigt blive ædt op under systemresonansen.

Systemets fordel ligger nok i dets simplicitet; det er nemt og komponentbesparende at realisere et elektronisk 12 dB/okt. højpas filter, og frekvensgangen bliver linialret...

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2009 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

@mollecon
OK. Selvfølgelig.
Du har ikke et eksempel/link til en DIY eller kommerciel løsning?
Har kombinationen et specifikt navn, for Linkwitz er vel lidt omfattende af søge på, hvis jeg vil undersøge det nærmere?

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

det hedder Linkwitz-Greiner (Linkwitz-tranform) ideen er at man tager et lukket system fx Fr 60Hz Qt 0.62 og transformere det elektronisk til hvad der nu må være optimalt for det rum sub'en skal stå i fx Ft 32Hz Qt 0,55, enheden kan bruges både over og under sin resonansefrekvens i et lukket kabinet (samtidigt).

et groundsound dcn23 modul vil kunne lave alle typer kompensering på 3 individuelle subs hvorimod sms1 ikke kan gøre det på en.

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum