Forfatter |
|
moviedude Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 197
|
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry hvis spørgsmålet er for dumt, men man skal jo starte et sted.
Kan man smække en fullrange driver, f.eks. en Jordan JX-92S, direkte til en forstærker uden nogen form for filter? Læste et sted at enheder tager skade af at blive drevet uden for spec området.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man køber jo ikke den enhed for at spille højt
Hvis enheden skulle tage skade har du spillet for højt 
|
Til top |
|
|
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du behøver ikke delefilter foran full range enheder til normalt brug.
Du vil dog kunne spille med højere effekt uden enheden brænder af, hvis du skærer de laveste toner væk med et high pass filter. Men her tror jeg vi er ude i ekstremerne.
I test setup har jeg selv spillet på Scan Speak 15W med stor belastning uden filtre. Jordan JX-92S er selvfølgeligt noget mindre, men tror stadigt ikke det er et problem, så længe setup'et ikke forvrænger væsentligt og enheden ikke vandre ud i yder positioner.
Man skal også huske at et filter i 2-vejs højtalere heller ikke skærer de laveste toner væk for basenheden.
Hold øje med enhedens vandring og lyt efter forvrængning, så burde enheden ikke tage skade.
|
Til top |
|
|
brian Branchemedlem

Odyssey Audio Danmark
Bruger siden: 03 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fuldtone-enheder er lavet til at spille uden delefilter, dette gælder også den nævnte Jordan enhed.
Brian
__________________ http://www.odysseyaudio.dk
|
Til top |
|
|
moviedude Forum Bruger

|
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, tak for det!
Det ser ud til at være et godt sted at starte, da jeg så ikke behøver at rode med filtre, men kan koncentrere mig om baffle/kasse.
Er der andre fullrange enheder i kan anbefale der kan konkurrerer med JX-92S'eren?
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Øvbøv Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 136
|
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa...
Måske denne her.
Hygge med projektet. __________________ Har ingen forstand, viden eller noget der minder om det....Men jeg har indrømmet det :-)
|
Til top |
|
|
moviedude Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene. Jeg synes åbenbart at open baffle projektet ser fint ud, men så skal jeg vist igang med at rode med separat bas enhed. Kan man smide en Jordan JX-92S på en plade som ham Martin J. King har gjort uden bas enheden med et rimeligt resultat? Jeg skal gerne have en simpel løsning der på lydsiden slår mine 2 stk. Kef 2001 satelliter l
|
Til top |
|
|
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke du får meget bas ud af det. Det kræver som regel store enheder, hvis man vil have noget nævneværdig bas i open baffle.
Jvf hans målinger giver jordan enheder ikke meget lyd fra sig under 400 hz i open baffle. 400 Hz svarer ca. til den dybe mellemtone
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
moviedude skrev:
Tak for svarene.
Kan man smide en Jordan JX-92S på en plade som ham Martin J. King har gjort uden bas enheden med et rimeligt resultat? l
|
|
|
Der er nogen som er tilfredse med det, men det kræver en STOR baffel, og bas er stadig desværre nok noget som kræver lidt fantasi 
Generelt må man sige at Fuldtone på OB kræver store enheder, som så indeholder andre kompromisser - enheden bør have højt Qts(lille magnet), og de er ofte billige
Hos Spectrum Audio i tyskland kan du finde flere interessante 12" i den billige ende
http://www.spectrumaudio.de/ klik på "uebersichtstabelle, lieferprogramm"
SENON YD 1256Y, meget billig, men kræver givetvis en diskant
BEYMA 12AG100-8, rigtig fin og stadig billiger
SPECTRUM BB250, interessant 10", skal muligvis have tæmmet toppen med lidt passive componenter("notch")
CIARE CH250, interessant 10"
MONACOR SP-200MX/8, mulig 8"
GOLDWOOD GW8003/8
Hvad man kan forvente af sådanne enheder i OB er jeg ret usikker på, men mange sværger til den slags
Du kan også finde fine enheder i gamle fjernsyn og radioer med rørelektronik, hvis du kan fine nogen
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ja, SENON enheden er med 27EUR så billig at jeg ikke ville tøve med at anvende dobbelte enheder i en 2.5vejs, med diskant
Har faktisk seriøst overvejet det, bare for sjov - men jeg er ikke rigtig til OB, og har for meget andet at lave men en flot enhed 

|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
man bliver nød til at kompensere for det 6 db tab i bassen pga baffelstep, selv med en fuldtone.
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|