Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 12:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Balanceret/ikke balanceret (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke nogen stor elektronik nørd ... men en (indtil videre) glad amatør - der gerne vil lave en passiv pre-amp.

Nu har jeg studeret en del - og har derfor en par spørgsmål - som jeg håber at kunne få besvaret.

Balanceret + ikke balanceret

Vil helst lave en ægte balanceret løsning - med mulighed for RCA tilslutning også. Dette leder mig til to spørgsmål:

Til den balancerede model skal jeg bruge to stereo potentiometre/attenuatere og to stereo-omskiftere - korrekt? (Alternativt 4-kanals potentiometre og omskiftere).

Hvis jeg vil køre ubalancerede indgange ind i denne konstruktion, skal den så bare køres ind i den ene balancerede kanal - altså + signalet til (deck 2 i nedenstående eksempel) - eller skal man lave andre mere avancerede ting.

Min tanke var at lave en omskifter to lag pr. kanal og lade det ene lag håndtere postiv-siden og det andet lag negativsiden af det balancerede signal. For de ikke balancerede signaler er der så kun tilslutning på + siden (laget). 

Håber nogen kan hjælpe mig på rette vej - og ja der må grines, hvis jeg har misforstået det hele!

Bundy 

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Inden du går i gang, skal du lige spørge dig selv, hvorfor du vil have en balanceret forforstærkere.

Der er fordele, men der så sandelig også ulemper ved balanceret drift. Grunden til man egentlig benytter sig af balanceret er for at undertrykke (CMRR) støj fra lange signal-kabler. Nu ved jeg ikke om du har problemer med støj fra dine signal-kabler, men hvis ikke, så er der egentlig ikke nogen god grund til at lave det balanceret.

Har selv bygget en del forstærkere i min tid af egen design. Min sidste forstærker skulle have været en fuldt balanceret forstærker, men da jeg satte mig ned og begyndte at analysere, så måtte jeg komme til den konklusion det var totalt ”overkill” bare for at reducere støjen, som der ikke var problemer med i forvejen.

Ved godt at det slet ikke var det du spurgte om, men kunne ikke lade være med at kommentere.

Hilsen
Meil

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Al Bundy skrev:
Til den balancerede model skal jeg bruge to stereo potentiometre/attenuatere og to stereo-omskiftere - korrekt? (Alternativt 4-kanals potentiometre og omskiftere).

Det er korrekt. Læg mærke til at hvis du skal have 100% glæde af fordelene ved balancering (høj CMRR) så skal volumenkontorollen  til + og - være meget ens. Vælger du attenuator er du godt stillet. Vælger du potmetre skal du ud i noget Penny&Giles, ALPS dyre modeller eller andet der har meget høj præcision.

Al Bundy skrev:
Hvis jeg vil køre ubalancerede indgange ind i denne konstruktion, skal den så bare køres ind i den ene balancerede kanal - altså + signalet til (deck 2 i nedenstående eksempel) - eller skal man lave andre mere avancerede ting.

Hvis du vil køre ubalanceret ind og have balanceret ud, så skal du have enten en balanceringstrafo eller et kredsløb der laver signalet balnaceret i signalvejen, enten før eller efter volumenkontrollen.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Meil,

Er sådan set enig - men overvejer også om jeg skal lave den balanceret eller ubalanceret - der er jo for og imod. Men når jeg laver noget så skal det være 100%

Nrik,

For det første bygger jeg kun med de bedste råvarer - ellers giver det ingen mening. Så tankerne går på DACT eller ALPS dyre eller en attenuator ...

Min problem stilling er som følger - jeg er ikke interesseret i at lave for mange kredsløb - keep it simple. Jeg har ikke brug for gain - så derfor en passiv forstærker.

Jeg vil gerne have fuld fleksibilitet - dvs. helst balanceret og ubalanceret in-put og måske også balanceret & ubalanceret output. Om konstruktionen så skal være pseudo-balanceret eller delvist balanceret - se det er en anden historie. 

Sagt på en anden måde - jeg vil ikke konvertere mit analoge signal - så derfor skal dette kunne kører igennem denne forforstærker uden transformering til et balanceret signal. 

Bundy  

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Al Bundy jeg er enig med Meil.

I mine øjne er der kun fordele ved balanceret kabelføring, balanceret forforstærker og balanceret effektforstærker hvis det enten er til meget lang kabelføring (over 10 meter) eller at kilden er født ægte balanceret. Altså hvis din RIAA forstærker er balanceret fra pickup til udgang, eller hvis din CD's er balanceret med hver sin DAC til hver sin halvperiode.

Hvis der konverteres til og fra balanceret i signalvejen, men kilden oprindeligt er ubalanceret så er der ikke vundet noget, andet end ekstra kredsløb i signalvejen. Og så kræver det dobbelt op på alle komponenter hvilket gør konstruktion af f.eks. en forforstærker væsentligt dyrere.

Men hvis du alligevel vil føre det ud i livet, så ved du nu hvordan. En balanceringstrafo kan f.eks. være fra Lunddahl. Regn med ca 3-400kr pr. kanal for sådan en fætter

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Som Nrik sige kan du med fordel bruge trafoer, men gode trafoer koster - og så kan du sikkert lige så godt over en TVC(trafo attenuator), som ofte kan configureres til både RCA og balanceret samtidig med de andre fordele det giver

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Ok,

Et hurtigt spørgsmål - hvis jeg fører et balanceret signal ind i et ubalanceret kredsløb - (xlr/rca adaptor) så tager jeg vel bare + siden af det balancerede signal?

Hvad sker der så, hvis jeg tilsvarende kører et ikke balanceret signal (nu via rca/xlr adaptor) ind i en balanceret konstruktion?

Bundy

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Al Bundy skrev:
Men når jeg laver noget så skal det være 100%
Nrik,For det første bygger jeg kun med de bedste råvarer - ellers giver det ingen mening. Så tankerne går på DACT eller ALPS dyre eller en attenuator ...

Al Bundy skrev:
Jeg vil gerne have fuld fleksibilitet - dvs. helst balanceret og ubalanceret in-put og måske også balanceret & ubalanceret output. 
Sagt på en anden måde - jeg vil ikke konvertere mit analoge signal - så derfor skal dette kunne kører igennem denne forforstærker uden transformering til et balanceret signal. 

hmmm uden transformering/konvertering vil det være ½ løsning.

Rent teknisk er det intet i vejen for at du kører din ubalancerede kilde gennem kun den ene del af den balancerede signalvej, og videre til din balancerede effektforstærker.
Men konsekvensen er at din effektforstærker så kun leverer den halve udgangsspænding, og dermed den halve udgangsstrøm og dermed den kvarte udgangseffekt. hvis du kan leve med det - og stadig ikke får brug for gain - så er det fint nok og du kan undvære konvereteringer.

Men så 'spilder' du bare halvdelen af din signalvej og betaler dobbelt op på DACT attenuatoren og indgangsvælgeren, samt skal lodde/købe adaptorkabler mellem phono og XLR. Og du får akkurat ligeså god lyd som hvis du kører alting ubalanceret.

Har din effekt forstærker også ubalanceret indgang?

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Musicus det var slet ikke et dårligt forslag for at få det bedste af balanceret/ubalanceret, da det samtidigt kan konvertere.

Men den står og falder lidt med om man kan acceptere linietrafo'er i signalvejen.

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Nrik,

Min fortærker er integreret - men er opdelt i et passivt linietrin (ubalanceret) og et effekttrin med balancerede og ubalancerede indgange.

Jeg kører mit balancerede signal fra min CD ind via et xlr-kabel med adaptor. Det fungerer fint - har gain - nok. Det ubalancerede signal fra analog kører direkte ind i systemet rca/rca.

Nu er der jo ingen der siger jeg skal leve med dette udstyr i al evighed - så derfor vil jeg gerne lave en fleksibel løsning.

Bundy

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Som et udgangspunkt synes jeg ikke at balanceret drift er bedre. I vores hifi verden er lyd kontra pris klar bedst med singelended trin. Balancering er ikke en kvalitet i sig selv. Se blot Thule som er det billigeste balanceret jeg kender. Det kan være lidt mere "mørke" og kom til at lyde lidt mere "hi-end", men det er altså ikke nær udgiften til dobbel kredsløb. En 4 x 4 er ikke dobbel så god som en forhjulstrukket....undtagen du kører særlige steder! Der er mærker som Gryphon som giver et indtryk af balanceret er bedre end single-end......

En af ulemperne ved balanceret er alle forskelle på plus og minus fjernes. Så er der nogen større tolerence i plus og minis siden...så mister du noget musikformidling. Balanceret drift er til PA-studier hvor kabler er lange....eller til koncerter. Til hifi er det efter min mening ligegyldigt.

Mvh

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Ok

Jamen så gå du blot efter din oprindelige plan.
Den er helt OK rent teknisk.

Lav din forforstærker med både balancerede og ubalancerede ind og udgange, og lad de ubalancerede tilslutninger benytte den ene ½del af den balancerede signalvej.

Eller 100% balanceret og så bruge rca/xlr kabler på de ubalancerede.(Men så skal du blot holde dig til effektforstærkere med balanceret indgang i fremtiden også.)

Så får du både fordelen af balanceret signal fra din CD (hvilket du jo ikke har i dag), og fleksibiliteten med hensyn til dine eventuelle andre ubalancerede kilder, samt hvad fremtiden måtte bringe.

God fornøjelse

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Tak for input!

Vil arbejde lidt videre - med en simpel løsning.

Bundy

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes