Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Coating hjælp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at renovere nogle gamle Onken Focal.

Sagen er at den ene mellemtone er coatede med et eller andet, mens den anden er ucoated.

Jeg vil gerne coate den der ikke er det i forvejen, men hvad bruger man til den slags. og hvad gør det typisk for lyden?

Jeg går ud fra at den der allerede er coated er den oprindelige mellemtone, og den ucoatede er en ny enhed som den forrige ejer har sat i. Men der må jo være en grund til at den oprindelige er coated og derfor samtidig en god grund til at coate den der ikke er.

Jeg kan huske jeg engang for mange år siden coatede en basenhed med vist nok en blanding af bostik trælim og sprit. Det så så vidt jeg husker skide godt ud, men jeg andede ikke hvad virkningen var.

Hørere meget gerne om en løsning der kan købes i det lokale byggemarked

Werner
Til top Vis heyckendorff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heyckendorff

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Jeg havde nogle af de første enheder som kom til landet, og mener IKKE at de var coatede

Men jeg kan sagtens forestille mig at en coating kunne gøre godt - du kan bruge flydene bitumen af den slags som bruges til tagdækning, det jeg bruger hedder "Isopunkt" og er sort og tjæreagtigt

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Det er vel egentlig rimelig vigtigt, at coating af den anden enhed bliver mage til den første.
Jeg kan huske en anden coating, der bestod af araldit og sprit og en, der bestod af hvid trælim, bamseline og opvaskemiddel, svjh.. Førstnævnte bliver meget stiv, sidstnævnte vedbliver at være lidt gummiagtig..

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg havde nogle af de første enheder som kom til landet, og mener IKKE at de var coatede

Men jeg kan sagtens forestille mig at en coating kunne gøre godt - du kan bruge flydene bitumen af den slags som bruges til tagdækning, det jeg bruger hedder "Isopunkt" og er sort og tjæreagtigt

Det kender jeg godt. Men det den ene membram allerede er coatede med ser noget "mildere" ud så jeg må heller prøve at finde noget der minder lidt mere om det.

Werner
Til top Vis heyckendorff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heyckendorff

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

KimG skrev:
Det er vel egentlig rimelig vigtigt, at coating af den anden enhed bliver mage til den første.
Jeg kan huske en anden coating, der bestod af araldit og sprit og en, der bestod af hvid trælim, bamseline og opvaskemiddel, svjh.. Førstnævnte bliver meget stiv, sidstnævnte vedbliver at være lidt gummiagtig..

Også min pointe.
Derfor kan jeg også godt udelukke Araldit/sprit kombinationen for den allerede coatede membran er stadig gummiagtig. Den har fra start været decideret klæbrig for der sidder en del støv fast på den nederste del af membranen.

Jeg tror jeg vil lave et par eksperimenter med trælim + diverse.

Ved du evt. hvilken lugt den Bamseline helst skal have?

Werner

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Det var den gamle klassiske originale Bamseline, gav limen en blålig tone, men du kan jo også eksperimentere med typen af opvaskemiddel - lavtskummende eller .....
Jeg brugte svjh. noget gult stads. Så Bamseline med citron

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

KimG skrev:
Det var den gamle klassiske originale Bamseline, gav limen en blålig tone, men du kan jo også eksperimentere med typen af opvaskemiddel - lavtskummende eller .....
Jeg brugte svjh. noget gult stads. Så Bamseline med citron

Citron lyder godt

Werner

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes