Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvor køber man gode kondensatorer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Danster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Halløjsa.

Jeg skal bruge 4 x 4700uF 63V (mindst 40V gerne 80-100V), de skal bruges i en strømforsyning til klasse A. Hvor kan man få nogle gode af dem?

Derudover skal jeg bruge nogle ultrafast poly kondensatorer på 5uF, hvor kan jeg ligeledes skaffe dem? Synes ikke jeg kan finde dem på nettet...

Til top Vis Danster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Danster

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Danster skrev:
Halløjsa.

Jeg skal bruge 4 x 4700uF 63V (mindst 40V gerne 80-100V), de skal bruges i en strømforsyning til klasse A. Hvor kan man få nogle gode af dem?

Derudover skal jeg bruge nogle ultrafast poly kondensatorer på 5uF, hvor kan jeg ligeledes skaffe dem? Synes ikke jeg kan finde dem på nettet...

Prøv at ringe til www.audioconsult.dk

Han har sikkert nogle Black Gates, eller andet snask som kan bruges.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Til min næste forstærker vil jeg nok kigge nærmere Mundorfs M-Lytic

Angiveligt skal de kunne bestilles gennem JUMON

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:

Danster skrev:
Halløjsa.

Prøv at ringe til www.audioconsult.dk

Han har sikkert nogle Black Gates, eller andet snask som kan bruges. Jeg mener at han har 4700uF 63v og BG er ikke dårlige og så kan i sige vad i vil

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

BG 4700uf/63V - hvis du kan få den er det uden tvivl en meget fin cap, men til ClassA ville jeg nok ikke bruge dem over 5watt, og prisen kan nemt overstige hvad resten af forstærkeren kosternåh jo, der er søreme en til 460kr, men om den egner sig til klasseA drift ??

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Danster skrev:
Halløjsa.

Hos Carsten i lokale 607

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

BG 4700uf/63V - hvis du kan få den er det uden tvivl en meget fin cap, men til ClassA ville jeg nok ikke bruge dem over 5watt, og prisen kan nemt overstige hvad resten af forstærkeren koster Sikkert da noget bavel , vis han vil have en god lyd kan jeg da kun anbefale BG, de kan sakenst bruges til klass A, i rør bruges de uden problemer.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
musicus skrev:

BG 4700uf/63V - hvis du kan få den er det uden tvivl en meget fin cap, men til ClassA ville jeg nok ikke bruge dem over 5watt, og prisen kan nemt overstige hvad resten af forstærkeren koster Sikkert da noget bavel , vis han vil have en god lyd kan jeg da kun anbefale BG, de kan sakenst bruges til klass A, i rør bruges de uden problemer.

Er jeg den eneste der undres over du bringer en ladelyt der kun findes i små spændinger på banen til rør brug?

vælg dig en almindelig standard kondensator når det er i strømforsyningen, det andet er noget vodoo -rifa er dog ret langtids holdbare

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Rørforstærker er vist noget andet, måske fordi kondensatoren er dimensioneret til høje spændinger og lav capacitet

Jeg ved godt at hvis lytter i en strømforsyning løber varme, kan det være på grund af for høj indre modstand, eller måske endog ustabilitet (LC?) - men jeg mener at fysisk STORE lytter håndterer klasseA drift bedre, men jeg påberåber mig nu dermed heller ikke at være expert på området, og ikke flere kommentarer fra min side

edit,  men som PER siger er BGlytter hovedsagelig beregnet til enten lave spændinger CD, preamps mm., eller mere specielle højspændingstyper til rørgrej - gælder for de specielt GODE BG typer som NX eller hvad de nu hedder - udvalget til transistor effekt ER mere begrænset til enkelte STD(standard)

Men hvorfor lige netop 4 x 4700uf - det er vel næppe til 100watt classA ??

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Nu sidder jeg ikke lige med et katalog fra R S components eller Farnell, men mener at een af dem har forhandling af Elna's gode serie af elektrolytter....Måske de kan bruges?!

Måske skulle du komme med en lidt mere præcis beskrivelse af, hvad du mangler.....

Er det til print-montering;Snap in-typen eller alm elektrolytter med "almindlige" lige ben?

Axial eller radial elektrolytter?

Eller er det nogle ordentlige "øldåser" med gevind fra Rifa eller Phillips som du søger?

Af udenlandske forhandlere kan du evt. kigge ved www.Schuro.de eller www.Buerklin.de, om der er nogle "ultra-hurtige" kondensatorer.

Her behøver du ( i modsætning til R S components og Farnell) mig bekendt ikke at være moms-registreret.....

God fornøjese

Mvh

ASML

Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Til en klasse A forstærker behøver man vel netop ikke lytter af en specielt god kvalitetet fordi strømmen hele tiden er til rådighed over
udgangstranserne.....? Skal det endeligt være noget fint vil jeg da personligt foretrække nogen low-esr fra Rifa/Elna/noget tilsvarende end
Blackgates.

/U.

Danster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2007 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

De skal bruges til en hovedtelefonsforstærker, så det er ikke ligefrem 100W, men nok nærmere 0,5W. De skal være radial, synes axial ser fjollet ud 

De skal loddes på print.

Grunden til at jeg vil bruge lige netop 4700uF, er kun fordi diagrammet siger det Man kunne jo nok bruge større.

Men I mener ikke jeg skal købe nogle dyre nogle? Så jeg skal bare finde nogle til sådan 20-30 kr stk?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2007 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Så ville jeg bruge Jensen 4-pol og kun ET par, ingen paralel kobling af nogen art - de virker så godt at intet andet er nødvendigt, bortset fra nogle rigtig gode dioder

Hvorfor efterspørger du så høj spænding på lytterne - forstærkeren kører vel med meget lav spænding ???

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Så ville jeg bruge Jensen 4-pol og kun ET par, ingen paralel kobling af nogen art - de virker så godt at intet andet er nødvendigt, bortset fra nogle rigtig gode dioder

Hvorfor efterspørger du så høj spænding på lytterne - forstærkeren kører vel med meget lav spænding ???

Udmærket ide som jeg kun kan tilslutte mig. Bg findes også i den lidt dyrere version FK. Personligt har jeg ikke gode erfaringer med Bg andet end i forstærkere med meget modkobling ellers bliver det for bamset.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

ASML skrev:
Nu sidder jeg ikke lige med et katalog fra R S components eller Farnell, men mener at een af dem har forhandling af Elna's gode serie af elektrolytter....Måske de kan bruges?!Måske skulle du komme med en lidt mere præcis beskrivelse af, hvad du mangler.....Er det til print-montering;Snap in-typen eller alm elektrolytter med "almindlige" lige ben?Axial eller radial elektrolytter?Eller er det nogle ordentlige "øldåser" med gevind fra Rifa eller Phillips som du søger? Af udenlandske forhandlere kan du evt. kigge ved www.Schuro.de eller www.Buerklin.de, om der er nogle "ultra-hurtige" kondensatorer.Her behøver du ( i modsætning til R S components og Farnell) mig bekendt ikke at være moms-registreret.....God fornøjeseMvh ASML

Hold jer endelig fra Shuro de har snydt mig for 1500kr. fik aldrig varerne.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Danster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2007 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Efter transformatoren er der ca. 48V. På diagrammet har personen brugt 100V's. Så fx 25V caps ville ikke du... Jeg ved ikk om der kan komme et peak af en art, når man tænder/slukker systemet, og det er grunden til at han ikke har valgt 63V, men tvivler lidt...

Der er sikkert nogen af jer som allerede kender den omtalte forstærker, I kan lige få et link

De hurtige 5uF caps, bliver nok i første omgang nogle "normale". Så kan jeg altid købe nogle hurtigere engang (hvis jeg får det hele til at virke), og se om det giver en forbedring.

Jeg har også lige et andet spørgsmål, hvad skulle der være i vejen for at bruge normale "håndplukkede" modstande i stedet for metal films modstande?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

@ Danster: Du får lige en liste over danske elektronikforhandlere:

http://www.miscel.dk/ElectronicShops.html

Så kan du ringe til dem eller sende en mail om dine ønsker til type af kondensator. Husk på, at mange kan skaffe hjem, hvis de ikke lige har det, du ønsker. Og skal være på min. 50 volt, hvis du bruger en 2x36 volts trafo.

Du skriver, at de skal loddes i print. Er det så et hulprint som vist på billederne på den linkede side?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Hej Diamagnetic

Tak for advarslen.

Er der så nogle her der har erfaring med handel ved Bürklin?

Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML

Danster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Jeg ved det ikke helt endnu, jeg skulle have fået fremstillet prints til det, men de blev fremstillet forkert, så nu ser jeg lige om jeg kan finde nogle andre som kan lave det for mig. Ellers bliver det nok i første omgang veroboard (hulprint).

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hvis du får lavet et print til det, skal du sørge for, at dine lytter passer til hullerne, både huldiameteren og specielt afstanden mellem hullerne. Det vil være ærgerligt at lave et print først med én hulafstand og få købt nogen lytter med en anden ;-)

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes