Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: uF i serie? eller hva (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 20 December 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

hej jeg er igang med at regne lidt på mit delefilter og jeg har besluttet mig for et 6dB butterworth med en overgangsfrekvens på 2000 Hz.

ud fra mine beregninger ser det således ud.

http://www.hifi4all.dk/forum/uploads/ehbelh/2006-12-20_17354 3_Delefilter.jpg

mit spørgsmål er så hvad man gør når man skal have lige præcis 9,938 uF.. og kun kan finde kondensatorer på 3,3 uF.

mit eget bud er at sætte dem i serie:) hvad siger i?

Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 December 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Lige præcis er vist overdrev. Jeg garanterer, at du ikke kan høre forskel på 3 stk. 3.3uF parallelt eller for den sags skyld en 10uF...

Man bruger altid nærmeste værdi i kondensator, det er nemmere at vikle af spolen, så det passer...

Uanset så skal du jo måle på højttaleren, for at checke at alting er som det skal være...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 December 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan det være, at du kun kan finde kondensatorer på 3,3uF??? Hvor er det lige du leder???

Husk at det skal være kondensatorer der tåler de spændinger og specielt de strømme der løber i en højtaler!!!

At ramme 9.938uF præcist, er ren illusion!! Præcis ligesom det er illusion at tro, at din diskant er præcis 8 ohm og din bas præcis 4 ohm.
Enhedernes impedans er MEGET afhængig af frekvens, og måler du 4 eller 8 ohm med et ohm-meter, skal du huske at det er ved DC. De kan sagtens være både 10 og 20 ohm ved visse frekvenser. Så check lige hvad de er ved den frekvens du deler ved.
Desuden er intet i denne verden perfekt. Der vil altid være tolerancer. Det gælder også dine enheder og de komponenter du benytter til dit filter. Typiske kondensatorer til et delefilter er med 5 eller 10% tolerance. Det betyder, at kunne du få en med en påtrykt værdi på 9,938uF, ville den i praksis kunne være alt mellem 8,9 og 10,9uF.
Så lad være med at spendere for meget tid på at finde en HELT nøjagtig kombination!  Du kunne evt vælge en 10uF kondensator... Mit bud er, at den vil være rigtig velegnet...

Hvis du skal handle kondensatorer kan du evt kigge her: http://www.danskaudioteknik.dk/original_index.htm

Klik på "Delefilter komponenter". En 10uF koster 70 kroner.

Fortæl gerne mere om dit projekt... Hvilke enheder benytter du?? Hvilket kabinet?? osv.....

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 December 2006 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

ehb_elh skrev:

hej jeg er igang med at regne lidt på mit delefilter og jeg har besluttet mig for et 6dB butterworth med en overgangsfrekvens på 2000 Hz.

ud fra mine beregninger ser det således ud.

http://www.hifi4all.dk/forum/uploads/ehbelh/2006-12-20_17354 3_Delefilter.jpg

mit spørgsmål er så hvad man gør når man skal have lige præcis 9,938 uF.. og kun kan finde kondensatorer på 3,3 uF.

mit eget bud er at sætte dem i serie:) hvad siger i?

Nu er de fleste plastickondensatorer med meget lidt tolerence, men du kunne overveje at købe et LCR-meter til at måle uf med (måler også spoler og modstande). Nogle voltmeter har det, og de er såmen også billigere. Men det er rart at kunne parre tingene hvis man nu er en rigtig audiophiler.

Men de andre, så er det ikke et spørgsmål om helt nøjagtighed som at det skal være ens i begge sider i dit stereo perspektiv. Udvalget af kondensatorer er efterhåndet ret bredt, Danskaudiotekniks plast typer er ok, måske lidt højt prissat. Så findes der M-cap fra Audiotecnology (har haft dem) som jeg personligt bedre kan lide. Skal det være helt lækkert foretrækker jeg Jensens "cobberfolie" eller evt. deres polyester højvolts typer.....ekstrem udtrykt og håner enhver plastype du kan finde. Det er en jungle.  

Mvh

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 20 December 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Du bør nok lige få højtaleren til at spille, og så lige prøve med lidt forskellige værdier

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006
Sendt: 20 December 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

hej tak for de mange gode input det giver da stof til eftertanke...

Jesper

Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes