| Forfatter |
|
Dyrmann Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gik og spekulerede på, om det ikke er muligt at bygge sin egen FM-radio? Jeg har ikke meget forstand på sådan noget selvbyggeri, men tænkte det ville være et forholdsvist simpelt sted at starte med sådan en radio. Som sagt er jeg helt grøn på dette område, så hvis der er nogen der kan fortælle hvad jeg skal have indkøbt, og hvordan det skal strikkes sammen vil det være super.
//Mads D.
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke om den slags findes som byggesæt, men det får du nok ikke meget ud af hvis du vil gennemføre et sådant projekt for at lære noget.
Du burde måske blot starte med en kontrolforstærker og så bygge videre på den. F.eks. efterfølgende udbygge med RIAA, effektfortærker og tuner.
På den måde kan du fordybe dig i de enkelte delområder.
|
| Til top |
|
| |
Dyrmann Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
NEJ!
P.S. De store bogstaver er med vilje. Når du er så elektronik-illitterær, som du giver udtryk for, skal du ikke kaste dig ud i sådanne projekter. Lær noget basal elektronik først, og vend så først tilbage til det projekt, når du kan læse *og* forstå det. Bagefter kan vi så diskutere og hjælpe. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
alene udlægning af print er raketvidenskab, en bane er nemlig også en hf spole / kondensator / antenne. giver det ingen mening, så lad være med at gå igang. jeg anser mig selv som rimeligt kompetent, men at lave en tuner? no way, josé 
man kunne engang købe færdige kits man kunne smide i en kasse + psu, men det er ik' diy, vel? tror heller ikke de er til at få idag
desuden skal du være endog meget dygtig for at lave noget der er bedre end det du kan få idag. alle tunere er iøvrigt også opbygget af chips nu om dage, chips du ikke kan få nallerne i særligt nemt, da de 'tilhører' de enkelte fabrikanter
det eneste der giver bare lidt mening ville være at diy'e en af de gamle marantz tunere med rør. det er jo nogen af verdens mest vellydende - selv den dag idag. men at lave sådan en er et meget stort projekt. og koster vel mere end en original. og de er skam ret dyre
jeg anser det at lave en krell KSA100 kopi som peanuts i forhold til sådant et projekt
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja:
Hvis du køber og samler disse små dimser nøjagtigt som den flinke mand beskriver, kan de måske spille FM, dog formentlig dårligere end en lommeradio til 19,95.
Alvorlig talt: En entransistor FM radio er faktisk mere kompliceret at konstruere og forstå end en 10 transistors. Det bliver jo ikke enklere af at en masse funktioner skal varetages af de samme få komponenter (det er også sværere at køre på en 1-hjulet cykel end en 3-hjulet). Lån/køb en god bog om elektronik for begyndere, og start på side 1.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
Dyrmann Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja okay, Det er heller ikke meningen, at den skal kunne konkurrere med købte tunere, eller sættes ind i mit system. bare for at have lidt sjov med at samle selv, lære lidt, og se at det komme til at virke
Det kan godt være jeg har overdrevet lidt med min manglende tekniske forstand. Jeg kan i hvert fald, ud fra tegningen, se hvad der er modstande, og at det sidder et par spoler og kondensatorer.
Men jeg skal nok læse lidt mere på lektien før jeg begiver mig igang. Tænkte blot, at det så ret så simpelt ud - Hvis man vel og mærke kan forstå tegningen
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 03 November 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er helt fint at eksperimentere sig frem, man lærer en masse af det. Men det er vigtigt, at man forstår i det mindste noget af, hvad der foregår i kredsløbene, ellers lærer man ikke ret meget. Hvis man bare sætter noget sammen efter en byggevejledning, så er det ren loddeøvelse (men det kan man jo måske også have brug for ).
Mht. det kredsløb du viser, er det iøvrigt noget af en tilsnigelse, at de kalder det en én transistor modager. Formelt er der ganske vidste kun 1 transistor, men det skyldes, at de bruger en justerbar zenerdiode som LF forstærker, og den fungerer jo i det aktuelle kredsløb som en 2. transistor.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |