Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 16:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kan man lave sin egen FM radio? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 02 November 2006 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Jeg gik og spekulerede på, om det ikke er muligt at bygge sin egen FM-radio? Jeg har ikke meget forstand på sådan noget selvbyggeri, men tænkte det ville være et forholdsvist simpelt sted at starte med sådan en radio.
Som sagt er jeg helt grøn på dette område, så hvis der er nogen der kan fortælle hvad jeg skal have indkøbt, og hvordan det skal strikkes sammen vil det være super.

//Mads D.

Til top Vis Dyrmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrmann Besøg Dyrmann's Websted

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 November 2006 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke om den slags findes som byggesæt, men det får du nok ikke meget ud af hvis du vil gennemføre et sådant projekt for at lære noget.

Du burde måske blot starte med en kontrolforstærker og så bygge videre på den. F.eks. efterfølgende udbygge med RIAA, effektfortærker og tuner.

På den måde kan du fordybe dig i de enkelte delområder.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

jeg fandt dette link: http://www.somerset.net/arm/fm_only_one_transistor_radio.htm l
er der nogen der kan tyde de tegninger og give mig en forklaring på et niveau hvor min mor næsten vil kunne forstå det?

Til top Vis Dyrmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrmann Besøg Dyrmann's Websted

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 November 2006 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Dyrmann skrev:

jeg fandt dette link: http://www.somerset.net/arm/fm_only_one_transistor_radio.htm ler der nogen der kan tyde de tegninger og give mig en forklaring på et niveau hvor min mor næsten vil kunne forstå det?

NEJ!

P.S. De store bogstaver er med vilje. Når du er så elektronik-illitterær, som du giver udtryk for, skal du ikke kaste dig ud i sådanne projekter. Lær noget basal elektronik først, og vend så først tilbage til det projekt, når du kan læse *og* forstå det. Bagefter kan vi så diskutere og hjælpe.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 November 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

alene udlægning af print er raketvidenskab, en bane er nemlig også en hf spole / kondensator / antenne. giver det ingen mening, så lad være med at gå igang. jeg anser mig selv som rimeligt kompetent, men at lave en tuner? no way, josé

man kunne engang købe færdige kits man kunne smide i en kasse + psu, men det er ik' diy, vel?  tror heller ikke de er til at få idag 

desuden skal du være endog meget dygtig for at lave noget der er bedre end det du kan få idag. alle tunere er iøvrigt også opbygget af chips nu om dage, chips du ikke kan få nallerne i særligt nemt, da de 'tilhører' de enkelte fabrikanter

det eneste der giver bare lidt mening ville være at diy'e en af de gamle marantz tunere med rør. det er jo nogen af verdens mest vellydende - selv den dag idag. men at lave sådan en er et meget stort projekt. og koster vel mere end en original. og de er skam ret dyre  

jeg anser det at lave en krell KSA100 kopi som peanuts i forhold til sådant et projekt

Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 November 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Dyrmann skrev:

jeg fandt dette link: http://www.somerset.net/arm/fm_only_one_transistor_radio.htm l
er der nogen der kan tyde de tegninger og give mig en forklaring på et niveau hvor min mor næsten vil kunne forstå det?

Ja:

Hvis du køber og samler disse små dimser nøjagtigt som den flinke mand beskriver, kan de måske spille FM, dog formentlig dårligere end en lommeradio til  19,95.

Alvorlig talt: En entransistor FM radio er faktisk mere kompliceret at konstruere og forstå end en 10 transistors. Det bliver jo ikke enklere af at en masse funktioner skal varetages af de samme få komponenter (det er også sværere at køre på en 1-hjulet cykel end en 3-hjulet). Lån/køb en god bog om elektronik for begyndere, og start på side 1.

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Ja okay, Det er heller ikke meningen, at den skal kunne konkurrere med købte tunere, eller sættes ind i mit system. bare for at have lidt sjov med at samle selv, lære lidt, og se at det komme til at virke

Det kan godt være jeg har overdrevet lidt med min manglende tekniske forstand. Jeg kan i hvert fald, ud fra tegningen, se hvad der er modstande, og at det sidder et par spoler og kondensatorer.

Men jeg skal nok læse lidt mere på lektien før jeg begiver mig igang. Tænkte blot, at det så ret så simpelt ud - Hvis man vel og mærke kan forstå tegningen

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 November 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Det er helt fint at eksperimentere sig frem, man lærer en masse af det. Men det er vigtigt, at man forstår i det mindste noget af, hvad der foregår i kredsløbene, ellers lærer man ikke ret meget. Hvis man bare sætter noget sammen efter en byggevejledning, så er det ren loddeøvelse (men det kan man jo måske også have brug for ).

Mht. det kredsløb du viser, er det iøvrigt noget af en tilsnigelse, at de kalder det en én transistor modager. Formelt er der ganske vidste kun 1 transistor, men det skyldes, at de bruger en justerbar zenerdiode som LF forstærker, og den fungerer jo i det aktuelle kredsløb som en 2. transistor.

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes