Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 23:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Delefiler uden kondensator? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anders SL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 November 2015 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Nogen der ved om ikke man kan lave et 1. ordens filter til diskanten, uden at bruge en kondensator? Hvad hvis man laver et filter med fx en 4 ohm
modstand i serie, efterfulgt af en spole parallelt hen over diskanten.

Impedansen vil ikke komme under 4 ohm, og lave frekvenser vil blive kortsluttet i spolen (så diskanten ikke modtager dem).

Og vupti har man lavet et high-pass filter uden kondensator i signalvejen. Eller hvad?
Til top Vis Anders SL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders SL

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 November 2015 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Lytter lige med her...
Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 November 2015 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Det kan man godt, det kaldes et "1. ordens RL filter".

Men i praksis er der nok et par problemer, som kunne snige sig ind. Jeg vil mene at opvarmning af komponenterne vil få deres
modstandsværdier til at ændre sig. Det vil sige din afskærings-frekvens vil variere. Et andet problem er jo, at du også brænder
sindsygt meget effekt af i disse komponenter. Ved lave frekvenser skal alt energi jo afsættes i modstanden og spolen. Så jeg vil
mene at et RL filter kun kan anvendes i konstruktioner med lav effekt. Ikke i en HT. Medmindre størrelse og effekttab er
fuldstændig ligegyldige.

Der er nok en grund til at stort set alle konstruktører vælger at køre med en kondensator i serie med diskanten.
Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 November 2015 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Med al den sarkasme jeg kan mobilisere i denne sammenhæng........ jo, det kan du godt. Men .....

1. Din modstand skal kunne bære samme effekt som din basenhed. (en 100W modstand på billedet til eksempel)
2. Spolens modstand skal DC modstand på NUL ohm ellers vil der afsættes en effekt du kan beregne ud fra spændingen der tilføres enheden. Spændingen vil tilnærmelsesvis svare til 4 ohm divideret med spolens modstand. Og hvad værre er; vil den indeholde alle frekvenser du tilfører højttaleren. Stakkels diskantenhed og stakkels forstærker, som bliver belastet med basenhedens impedans parallelt med de fire ohm.

Hvorfra har du fået den besynderlige ide?

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Lasseek
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.Profil Henrik Stevn

Bruger siden: 19 November 2015
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 November 2015 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Idéen er ikke helt så besynderlig som antaget og bruges af Primare Little 16 og Big 49

Her er der dog en stor kondensator parallelt med modstanden
Det vil sige: Modstand + kondensator i parallel som sidder i serie med + ledningen til diskanten hvor der sidder en forholdsvis stor spole parallelt med
diskanten.
Til top Vis Lasseek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasseek

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 November 2015 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Også anvendt af Sonus Faber i deres Extrema:

http://www.stereophile.com/standloudspeakers/915/

Mvh

ASML
Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML

Lasseek
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.Profil Henrik Stevn

Sendt: 19 November 2015 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Med al den sarkasme jeg kan mobilisere i denne sammenhæng........ jo, det kan du godt. Men .....

1. Din modstand skal kunne bære samme effekt som din basenhed. (en 100W modstand på billedet til eksempel)
2. Spolens modstand skal DC modstand på NUL ohm ellers vil der afsættes en effekt du kan beregne ud fra spændingen der tilføres enheden.
Spændingen vil tilnærmelsesvis svare til 4 ohm divideret med spolens modstand. Og hvad værre er; vil den indeholde alle frekvenser du tilfører
højttaleren. Stakkels diskantenhed og stakkels forstærker, som bliver belastet med basenhedens impedans parallelt med de fire ohm.

Hvorfra har du fået den besynderlige ide?

Kaj en spole parallelt med diskanten virker præcis på samme måde som en kondensator i serie
Så diskanten for kun tilført det frekvensområde spolens størrelse afgør

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 November 2015 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet et første ordens seriefilter uden kondensator. Det var ret godt.

rul nederst i tråde og se den version jeg prøvede.

http://www.htguide.com/forum/showthread.php?11152-Dirty-litt le-
questions
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Lasseek
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.Profil Henrik Stevn

Sendt: 19 November 2015 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Der er nu kondensator med i til diskanten, men ja et seriefilter lyder tit ret godt
De er dog efterhånden sjældne idet stort set alle bruger parallelfiltre idag

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 November 2015 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Jeg har prøvet et første ordens seriefilter uden kondensator. Det var ret godt.

rul nederst i tråde og se den version jeg prøvede.

http://www.htguide.com/forum/showthread.php?
11152-Dirty-litt le-
questions

Nu er det jo et serie filter du henviser til, hvilket er ret anderledes end det trådstarter spørger til.
Trådstarter spørger umiddelbart til et traditionelt filter, hvor diskanten deles som et 1. ordens filter uden kondensator, men med kun en
spole parallelt med diskanten, og så en modstand foran for at begrænse strømmen spolen.

Det største problem med det som trådstarter spørger om, er den store effekt der brændes af under delefrekvensen, dette skal så lægges
til den effekt bassen så skal bruge, det kræver i hvert tilfælde en ret heftig forstærker.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2015 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Miav har fattet budskabet!

Et filter af den i indledningen beskrevne type vil normal se ud som nedenfor. Det er et diagram med copyright, som Kjeldsen henviser til. Derfor har jeg lavet mit eget, som alle frit må benytte. Og som der står i teksten, KAN man udelade kondensatoren. Filteret til diskanten bliver dermed identisk med trådstarters ide. Resultatet er helt enkelt at højttalerens samlede impedans falder til cirka det halve afhængig af basenhedens og modstandens impedans/modstand. Effekten under diskantens delefrekvens deles nu mellem modstand og basenhed, fordi udeladelsen af kondensatoren kobler basenhed og modstand parallelt.

Lad os sige at modstand og basenhed begge er 4 ohm og L2 har en DC modstand på 0,2 ohm vil højttalerens samlede impedans være 2,05 ohm. Da modstand og basenhed under delefrekvensen deles om effekten 50/50 skal modstanden kunne tåle samme effekt som basenheden. Og forstærkeren spilder halvdelen af sin afgivne effekt på varme. Intet andet.

Som afrunding af dette: L1 har en DC modstand som stiger med temperaturen. Jo højere modstand, jo højere bliver den afsatte effekt i diskantenheden og samtidig skrider delefrekvensen og afskæringsstejlheden. Jeg har selv brugt konstruktionsprincippet for mange år siden, men siden har jeg aldrig udeladt kondensatoren. Men det finder man jo hurtigt ud af, når først to dyre bånddiskanter sætter træskoene. Så kan man lære det, kan man!

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 November 2015 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Spørgsmålet er vel osse, om det at udelade kondensatoren i et normalt 2-vejssystem er så væsentligt. Kondensatorer i høj kvalitet (med god lyd & holdbarhed) er dyre ved lave delefrekvenser, men langtfra så økonomisk utilgængelige, når frekvensen stiger til den typiske delefrekvens ved 2-vejs højtalere, typisk over 2 kHz. Men, ideen er fristende.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2015 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

Er man utryg ved at anvende kondensatorer, fordi man har læst sig skeløjet på diverse fora og audio guruers blogger om kondensatorens uanvendelighed, kan man i forlængelse af Mollecons indlæg vælge at parallelt forbinde flere kondensatorer med værdier som ligger med en faktor 3-10 fra hinanden, indtil den samlede kapacitet bliver den ønskede. Derved reducerer du (fjerner) det kondensatorerne i yderste konsekvens står anklaget for. De opfører sig ikke som perfekte komponenter efter lærebogen. Hvem tænker på at de også indeholder induktive værdier? Ved parallel kobling reduceres denne effekt.

Fortsætter du - Anders SL og andre - med at lave diskantfiltre uden kondensatorer skal du være opmærksom på at en spole (elektroniske komponenter i det hele taget) ikke opfører sig som ideelle komponenter. Overser man spolens DC modstand (RL1) i regnestykket lavet over simuleringsprogrammernes ideelle komponenter man sidder og fedter med, afviger virkelighedens resultat fra teorien.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 November 2015 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Tja, det er mange år siden jeg har haft komponenter i serie med mine højttalere. Det hedder et aktivt elektronisk delefiler!    Men hvis forstærkeren sender DC ud, ja så går det galt.

Anders SL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 November 2015 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

OK - det kan godt lade sig gøre, men der er en pris at betale (effekttab og et risikabelt liv for diskanterne...) Jeg tror jeg kører videre med et par gode kondensatorer.

Til top Vis Anders SL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders SL

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 November 2015 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:

Det er et diagram med copyright, som Kjeldsen henviser til. Derfor har jeg lavet mit eget, som alle frit må benytte.

Det er kun til kommervielt brug filteret ikke må kopieres, alle private må bruge det som de lyster. LC Audio laved også et lignende filterforslag på deres hjemmeside. Jeg mener at huske, det var oprindeligt designet til HF Helios275 (eller noget i den dur).

Når man ikke kan måle, er det simple seriefilter en nem vej til god lyd (med eller uden kondensator). Jeg er dog også hoppet på den aktive bølge, så ikke flere kondensator og spoler (bortset fra dem i det elektroniske kredsløb, og dem vi putter i udgangen på klasse D forstærkerne )
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes