Forfatter |
|
Fjelle Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 25 April 2013 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 69
|
Sendt: 03 November 2015 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer!
Jeg overvejer at lave hjemmelavede bass traps. Jeg har problemer i 40-200 hz zonen.
Jeg vil gerne vide følgende:
1) Er det her OK og ej sundhedsskadeligt? 60kgm3/">http://gikacoustics.co.uk/product/diy-bass-traps-ac oustic-panel-knauf-insulation-mineral-wool-
60kgm3/ Det er vigtigt for mig, at der ikke er allergifremkaldende materiale og farlige gasser mv.
2) Er selvsamme produkt det rette i form af tykkelse mv. for at lave en god Bass Trap?
Har I links til gode guides i hvordan man bygger dem?
Og hvis I ellers har gode forslag, så ville det være dejligt :-)
Tusind tak!
|
Til top |
|
|
Fjelle Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 03 November 2015 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://gikacoustics.co.uk/product/diy-bass-traps-acoustic-pa nel-knauf-insulation-mineral-wool-60kgm3/
|
Til top |
|
|
Superfrg Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 03 November 2015 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nogle færdiglavede produkter fra GIK acoustics, som jeg er meget glad for.
Jeg tror ikke de er sundhedsskadelige, for det er et ret seriøst firma.
Omvendt bør du nok skrive direkte til dem, de er meget hjælpsomme til at finde de rigtige produkter til en.
En hurtig Google søgning viser en milliard artikler om at bygge dem selv, måske nogle andre har nogle gode direkte links.
|
Til top |
|
|
Wega Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 475
|
Sendt: 03 November 2015 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
1: Du laver en ramme til dem og pakker dem ind i stof, og så er der ingen problemer.
2: Du skal ikke forvente at sådan et batt er ret effektivt ved 40Hz. Porøs absorbering virker bedst når det er mindst 1/4 af lydbølgens længde bredt,
og en 40hz bølge er ca 8.6m lang... Dermed ikke sagt at de ikke har nogen effekt, men du skal bare ikke forvente mirakler i den lave ende af
skalaen.
Har du fået målt dit rum så du ved hvad det er du skal gå efter?
|
Til top |
|
|
Fjelle Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 03 November 2015 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Planen er, at der skal to af de der plader i til hver trap, så det er 10 cm. Er det ikke bedre?
|
Til top |
|
|
Wega Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2015 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej jeg vil som minimum gå op i 150mm hvis der er plads til det, og så ville jeg vælge 45kg udgaven i stedet for. Mine bredbånds absorbenter er
145mm og mine bass traps er væsentlig dybere, som sagt så kræver det altså noget at skal absorbere bas. 145/150mm kan du komme langt med
hvis de også kan stå lidt ude fra væggen.
Har du mulighed for at uploade .mdat filen fra REW? Den måde du viser på her giver ikke så meget mening, men hvis jeg får filen kan jeg lave nogle
grafer for dig som giver mere information.
Hvordan har du i øvrigt målt det? Hvilken mikrofon osv?
|
Til top |
|
|
Fjelle Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 03 November 2015 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Wega Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2015 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super.
Hvor højt "spillede" du da du lavede målingen? Det ser umiddelbart ud som om du ikke har spillet ret højt, er det korrekt?
|
Til top |
|
|
Fjelle Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 03 November 2015 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er helt korrekt.
Skal det være højere?
|
Til top |
|
|
Wega Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2015 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, det ligner du ligger ret tæt på baggrundsstøj niveauet med den måling du har lavet. Du skal gerne op omkring 80-85dB på din måling. Ved du
hvordan du indstiller reference dB i REW?
|
Til top |
|
|
Fjelle Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 03 November 2015 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, så må jeg lave en måling lige så snart konen er taget på arbejde i morgen. Så jeg kan lave en måling uden forstyrrelser. Sådan en måling kan
jeg nemlig ikke lave nu, da hun larmer :D
Jeg er helt ny med REW, så jeg tager gerne imod hjælp til det også!
Ps. jeg havde fundet en guide her på forummet - eller rettere en der postede billeder af sit DIY projekt med hjemmelavede traps, men jeg kan
simpelthen ikke finde den igen. Jeg kunne godt tænke mig at se lidt om, hvordan jeg skal lave dem, når jeg kommer til det punkt.
|
Til top |
|
|
Wega Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2015 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok.
Inde i REW har du en tone generator som bare hedder "Generator", som du vælger og så sætter du den til Pink Noise. Du vælger Speaker cal og
sætter RMS Level dB FS til -12. Så trykker du på den grønne play knap, og justerer volumen op på din forstærker til du når 85dB. Synes du det er
for højt til at du vil lade dine højtalere spille så højt, så tag 80dB.
Når du har ramt det niveau, lukker du Generatoren igen og laver en ny måling. Her er det vigtigt at du ingen for indstillet "Level dB FS" til -12
ligesom da du kalibrerede lyd niveauet. Og så laver du målingen igen og smider den op her.
|
Til top |
|
|
Fjelle Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 04 November 2015 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Wega Forum Bruger

|
Sendt: 04 November 2015 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser bedre ud ja. Hvad endte du med at bruge som reference dB så? 50dB?
|
Til top |
|
|
Fjelle Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 04 November 2015 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den var ikke lavet korrekt.
Der kommer en ny her og den var ved 60 dB på forstærkeren, men viste 68 på SPL. Det ved jeg ikke lige hvorfor. Når man skruer helt ned for
volumen på forstærkeren står der -80 og jeg skruede op indtil der stod -20, så det formoder jeg er 60 dB.
[URLhttp://www.megafileupload.com/md1R/nov._4_15_37_51.mdat[/URL]
Det er jo en lidt anden måling, hvor det ser lidt mere problematisk ud med lyden?
|
Til top |
|
|
Fjelle Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 04 November 2015 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Wega Forum Bruger

|
Sendt: 04 November 2015 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg kigget lidt på det:
Den frekvensgang kunne se meget værre ud end den gør, og faktisk har du helt frem til 500Hz (Talt nedefra) en ganske fin frekvensgang set i
forhold til at dit rum næsten er ubehandlet i det frekvensområde. Der er peaks og dips, men de er relativt smalle og derfor vil de ikke være så
lette at høre. Mellem 600Hz og 2khz har du et generelt dyk over en bred del af frekvensen, og det ligner mere en del af højtalerens konstruktion,
end det ligner at det er rummets akustik der er årsagen her. Der er masser af tegn på kamfiltring fra ca 600Hz og op efter, men det må være
forventeligt i et rum hvor der nok ikke er blevet dæmpet på første refleksions punkterne.
Der hvor det ikke ser ret godt ud er på efterklangstiderne. På vandfads grafen kan du se at ved 30Hz er niveauet på en tone ikke en gang faldet
20dB efter 500ms, det er altså rimelig voldsomt. Omkring 38hz og 47hz har du også nogle ordentlige "tunger" af efterklangstid, der dog ikke er
helt så slemt som den ved 30Hz. Generelt set ligner det at du enten ikke har spillet så højt, at har du har ret hæftig baggrunds støj eller at
efterklangtiden bare generelt er voldsom helt op til 35-400hz. Sidsnævnte tænker jeg faktisk er den rigtige årsag, og det passer ret fint med at
grunden til at efterklangtiden daler ret brat deromkring, er at dine skum absorbere begynder at have en ordentlig effekt deromkring.
Så Frekvensgangen ser nogenlunde ud, men efterklangstiderne halter ret meget, specielt i bas området.
Mit bud på en løsning: Så mange og så store bas traps som du overhovedet kan få stoppet ind i dit rum
|
Til top |
|
|
Fjelle Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 04 November 2015 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, fedt med en gennemgang af det! :-)
Når du skriver, at der ikke er dæmpet på de første reflektioner, hvad mener du så der? Jeg har fået dæmpet på sidevægge, loft og bagvæg. Er
det måske bassens reflektioner, du tænker på?
Jeg er ved at undersøge, om jeg kan få fat i den rette Knauf uld her i DK. Og så vil jeg se at komme igang med at lave nogle bass traps :-) Jeg
havde tænkt at lave en til hvert hjørne, og mellem de to bass traps, ville jeg lave 2 små bass traps mere, men som er lidt kortere, så de ikke
dækker for vinduet. Ville det ikke være en god ide, at hele væggen bag højtalerne er dækket af bass traps?
|
Til top |
|
|
Wega Forum Bruger

|
Sendt: 05 November 2015 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du mulighed for at lave en skitse over hvordan det hele står i dit rum? Altså udformning af rum, placering af lytteposition, højtaler placering og
placering af de skum absorbere du har? Hvis du så også kan fortælle mig hvilke dimensioner du tænker dine bass traps skal have, så kan jeg også
bedre hjælpe med at finde det rette materiale at putte ind i dem :)
|
Til top |
|
|
Fjelle Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 05 November 2015 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, naturligvis :-)
hvad plejer I at bruge til at lave en sketch i korrekt størrelsesforhold? er SketchUp værd at bruge?
|
Til top |
|
|