Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 15:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Rep. af forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Allan_Ø
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 23 April 2015 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Prøver at få lavet en ældre NAD forstærker, der giver en "summe"/svag støj fra højttalerne, så snart den tændes, har en ide om at det nok er
de 2 store kondensatore der sidder lige efter stømtrafoeren. MEN kan bare ikke finde de kondensatore nogen steder.
Det drejer sig om 2 stk 18000uF/63VDC, nogen af jer derude der ved hvor de kan skaffes, har prøvet stort set alle kendte elektronik
forhandlere herhjemme. Er nået så langt at jeg overvejer, at gå op i 22000uF, der er noget nemmere at skaffe, bare for at prøve, men er i
tvivl om jeg så brænder noget af...

Nogen der lige kender et sted hvor man kan købe 1800uF763V? eller kan fortælle mig, om jeg trygt kan bruge 22000uF?

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 April 2015 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Du kan roligt anvende 22.000uF, da den er indenfor toleranceområðet for den originale.
Men hvordan kan du være sikker på at fejlen ligger der?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Allan_Ø
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2015 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Nå lige en rettelse, har så set forkert, det er 82000uF 63V, men samme resultat med at finde dem.

Er heller ikke sikker på at det er der fejlen ligger, men kom da endeligt med forslag, hvis i har nogen :-)

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 April 2015 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Det må være en helt fantastisk NAD forstærker.....
Tror du ikke, du har læst eller skrevet forkert????Et gæt vile være, at der står 8200uF/63 volt, så gå efter 10.000 uF

KAAG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2014
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 April 2015 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hvilken model er NAD forstærkeren ?
Man kan jo starte med at måle ACV over de omtalte lytter. Det er lidt svært at sige hvor stor værdien må være, men man kan jo se om de er
ens. Vil tro at værdier på 1-2 volt er normalt.
Til top Vis KAAG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KAAG

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 April 2015 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Det er klart, at hvis der ligger et relativt stort potentiale over lytten er dens indre modstand for høj, men spændingspotentialet over lytten vil jo også afhænge af, hvor stor strøm, der trækkes, så KAAGs forslag er blot et slag på tasken.

Min erfaring med test af elektrolytter er, at den eneste pålidelige måde er at måle elektrolyttens ESR (equivalent series resistance  - dens ækvivalente serie resistans) og dens kapacitet. ESR måles typisk ved 60-80 Khz og den skal ligge under 1-2 ohm og kapaciteten i omegnen (+/- 10-20%) af den påtrykte værdi.

Hvis fejlen i din NAD er ladelytterne skal den støj, du hører, være en tydelig 50 (100Hz) brummen og snerren. Hvis det er en svag støj er der så mange fejlmuligheder, at dyret skal under lup på et værksted.
Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 April 2015 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Allan_Ø skrev:
Prøver at få lavet en ældre NAD forstærker, der giver en "summe"/svag støj fra højttalerne, så snart den
tændes, har en ide om at det nok er
de 2 store kondensatore der sidder lige efter stømtrafoeren. MEN kan bare ikke finde de kondensatore nogen steder.
Det drejer sig om 2 stk 18000uF/63VDC, nogen af jer derude der ved hvor de kan skaffes, har prøvet stort set alle kendte
elektronik
forhandlere herhjemme. Er nået så langt at jeg overvejer, at gå op i 22000uF, der er noget nemmere at skaffe, bare for at
prøve, men er i
tvivl om jeg så brænder noget af...

Nogen der lige kender et sted hvor man kan købe 1800uF763V? eller kan fortælle mig, om jeg trygt kan bruge 22000uF?

Du kan i princippet godt sætte en større kondensator i hvis de kan være der fysisk og ben forbindelsen passer !
DOG skal du være opmærksom på at de 63 Volt IKKE må være mindre !
Du har en diodebro før din kondensator som kan tåle en maks strøm i opstart, så du KAN risikere at den brænder af hvis din
kondensator blir FOR stor, men hvis du holder dig til MAKS den doppelte værdi tror jeg ikke du skal være nervøs !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Allan_Ø
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2015 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svarene. Det er ikke min forstærker, men en god kammerats, har lige snakket med ham igen, for at få lidt mere info, og for at få
tjekket størrelsen igen :-) Vi havde nok fået en kop øl for meget da vi kiggede, de er kun på 8200uf/63v

summe lyden, kommer fra alle højttalere, så snart man tænder den, uanset hvilket input man vælger. Den er ikke voldsom, og så snart man
hører musik kan den ikke høres, men når man ser film, og der er en rolig scene, er den forholdsvis tydelig. Har lånt en kondensator tester på
jobbet, så vil lige få den kigget efter, i løbet af næste uge. endnu engang tak for svarene.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 April 2015 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

prøv RS Components der har du alle søge egenskaberne, kniber det send en mail så kan jeg købe dem til dig.
mvh
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Allan_Ø
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2015 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:
prøv RS Components der har du alle søge egenskaberne, kniber det send en mail så kan jeg købe dem til dig.
mvh

Tak for budet, men tror bare jeg køber dem gennem mester, så får jeg 33% rabat ;-) De havde bare ikke den skæve størrelse, som jeg
oprindelig troede det var

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes