Forfatter |
|
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 08 Februar 2015 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil gerne filtrere hhv. 12 og 5 v dc fra en smps psu yderligere, før et dsp-board skal fødes med strømmen. Mine evner rækker ikke
til at selv at konstruere, kun lodde samle osv. Kan nogen henvise til ex. et board fra ebay el. lign. Har søgt uden resultat.
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 08 Februar 2015 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan bruge en LDO-regulator, men selv de bedste af dem skal bruge en halv volt til at regulere ordentligt, så hvis du i forvejen kun har minimumsspændingen,
så kan ikke regulere yderligere.
Hvor store er strømmene og er du sikker på at du ikke bare regulerer for derefter at føde en ny SMPS i din DSP?  Hvad er det for en DSP og SMPS?
__________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
kristianemail Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig
Bruger siden: 24 August 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
Sendt: 08 Februar 2015 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
Du kan bruge en LDO-regulator, men selv de bedste af dem skal bruge en halv volt til at regulere ordentligt, så hvis du i
forvejen kun har minimumsspændingen,
så kan ikke regulere yderligere.
Hvor store er strømmene og er du sikker på at du ikke bare regulerer for derefter at føde en ny SMPS i din DSP? Hvad er det for en DSP og
SMPS?
|
|
|
Mener du at en LDO regulator filtrerer støjen fra en SMPS??
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2015 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
kristianemail skrev:
Mener du at en LDO regulator filtrerer støjen fra en SMPS?? |
|
|
Tydeligvis!! __________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2015 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Najda dsp og en tdk psu
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2015 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger disse til næsten identisk formål. __________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|

Dobb.profil Hurtig
|
Sendt: 09 Februar 2015 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
kristianemail skrev:
Mener du at en LDO regulator filtrerer støjen fra en SMPS?? |
|
|
Tydeligvis!! |
|
|
En regulator er rigtig god til at fjerne ripple, men egner sig ikke til at fjerne højfrekvent støj, fra eks en SMPS. Typisk vil dæmpningen over 100kHz i
en LDO være meget begrænset. Og da de fleste SMPS'er kører med grundfrekvens i nogenlunde dette område, vil støjen være væsentligt højere i
frekvensspektret.
Vil man fjerne den slags støj, er man normalt nødt til at anvende LC-led.
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2015 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
I tråden på diyaudio henviser en bruger til et C-R-L-C filter?
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2015 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Najda tråden http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/215379-dsp -xover-project-part-2-a-260.html
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2015 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
@kristianemail
Trådstarter fik i hvert fald ét eksempel på en mulig løsning - med hensyntagen til de evner han meget ærligt lagde på bordet.
Har vanskeligt ved at se dit konstruktive bidrag til denne tråd, men du kan jo altid forsøge at overbevise TI om at de tager fejl, når de i databladet skriver:
In addition, the TPS7A47 is ideal for post dc-dc converter regulation. By filtering out the output voltage ripple inherent to dc-dc switching conversions, maximum system performance is ensured in sensitive instrumentation, test-and-measurement, audio and RF applications. __________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2015 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
I tråden på diyaudio henviser en bruger til et C-R-L-C filter? |
|
|
Det er en billigere løsning, der ikke kræver spændingsfald, men uden et skop bliver det vanskeligt at se hvorvidt det er samlet korrekt og virker efter hensigten. __________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|

Dobb.profil Hurtig
|
Sendt: 09 Februar 2015 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
@kristianemail
Trådstarter fik i hvert fald ét eksempel på en mulig løsning - med hensyntagen til de evner han meget ærligt lagde på bordet.
Har vanskeligt ved at se dit konstruktive bidrag til denne tråd, men du kan jo altid forsøge at overbevise TI om at de tager fejl, når de i
databladet skriver:
In addition, the TPS7A47 is ideal for post dc-dc converter regulation. By filtering out the output voltage ripple inherent to dc-dc switching
conversions, maximum system performance is ensured in sensitive instrumentation, test-and-measurement, audio and RF applications.
|
|
|
Ja, som du selv copy-paster, så er den god til at filtrere "ripple" på en SMPS udgang.
Jeg ved ikke hvor meget kendskab du har til SMPS strømforsyninger, men jeg har efterhånden designet en del af dem.
Af natur vil en SMPS have ripple med samme frekvens som dens switch-frekvens. Det er den ripple man TI omtaler, og eftersom
switchfrekvensen typisk ligger i området 65kHz - 1MHz, vil ripple også være i dette område.
Men det har INTET at gøre med støj. Eftersom der switches med firkanter i de nævnte frekvensområder, er der masser af MEGET højfrekvent
støj. Ofte slås man med komposanter omkring 10-100MHz, men der er også masser i området op imod 1GHz. Og overfor det, virker en regulator
stort set lige så godt som et stykke ledning.
Det er muligt at du har mere erfaring med SMPS'er en mig. I så fald må jeg jo bøje mig i støvet. Men jvf dine betragtninger omkring at bruge en
regulator, virker det ikke sådan. Sorry.
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2015 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Edit: der ikke kræver samme spændingsfald. Vigtigt ord at overse. :-) Det gik lidt stærkt. Så heller ikke at du mente et RCLC filter, men læste bare et LC filter. Det første giver dig nok et alt for stort spændingsfald.
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2015 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
kristianemail skrev:
Ja, som du selv copy-paster, så er den god til at filtrere "ripple" på en SMPS udgang.
Jeg ved ikke hvor meget kendskab du har til SMPS strømforsyninger, men jeg har efterhånden designet en del af dem.
Af natur vil en SMPS have ripple med samme frekvens som dens switch-frekvens. Det er den ripple man TI omtaler, og eftersom
switchfrekvensen typisk ligger i området 65kHz - 1MHz, vil ripple også være i dette område.
Men det har INTET at gøre med støj. Eftersom der switches med firkanter i de nævnte frekvensområder, er der masser af MEGET højfrekvent
støj. Ofte slås man med komposanter omkring 10-100MHz, men der er også masser i området op imod 1GHz. Og overfor det, virker en regulator
stort set lige så godt som et stykke ledning. |
|
|
Den sænker jo ikke bare switchingripple, men samtlige frekvenskomponenter op til 10 Mhz til ned under -55 dB. Det betyder også de først 9-10 harmoniske over en switchingfrekvens mellem 50 og 100 kHz og det har ALT at gøre med støj.
Regulatoren kan ikke se forskel på en ripple, der består eksempelvis af 60 kHz eller den næste ved 180 kHz. Den sænker begge - uden hensyntagen til oprindelsen.
Når man når op over de første 10 harmoniske af et firkantsignal er der ikke meget signal tilbage - teoretisk 0,6 %.
Vi behøver overhovedet ikke diskutere at regulatoren ikke fjerner det hele, og at støjspektret i den virkelige verden for det meste ikke er en perfekt logaritmisk aftagende fourierrække af de ulige harmoniske, men det er en endog meget væsentlig forbedring i forhold til ingen regulering af SMPS-udgangen.
Løsningen lever op til trådstarters krav ved for det første at være en sådan, og for det andet ved at være et kort han ikke behøver den store ekspertise for at anvende. Hvis der kommer en spænding ud af kortet, så ved han, at han får en filtrering i nogenlunde overensstemmelse med specifikationerne i databladet.
Et LC-filter har ikke disse fordele, uden at man skal for det første skal regne en del og dernæst udvælge og skaffe komponenterne. Derudover kan man heller ikke tjekke ens arbejde uden det korrekte apparatur og den rette erfaring.
Jeg synes ikke at du holder trådens formål for øje: En nem løsning, hvor trådstarter kan sætte en nogenlunde færdiglavet komponent ind i sit opstilling.
Beregner, bygger og tester du et CLC- eller LC-filter til ham med tilsvarende filtrering?
kristianemail skrev:
Det er muligt at du har mere erfaring med SMPS'er en mig. I så fald må jeg jo bøje mig i støvet. Men jvf dine betragtninger omkring at bruge en
regulator, virker det ikke sådan. Sorry. |
|
|
Der er ingen grund til at undskylde, men det ville klæde dig mere at følge lidt med i udviklingen på regulatorområdet og rent faktisk skimme databladet på den regulator det drejer sig, om inden du skriver.
At man apriorisk afviser en løsning på baggrund af uddateret viden fordrer ikke megen ny lærdom. __________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
Willemoes Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 58
|
Sendt: 09 Februar 2015 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
Jeg bruger disse til næsten identisk formål. |
|
|
Hvordan oplever du forskellen med og uden?
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

|
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg regulerer en SMPS (100 kHz) dual 12V til +-11V til en række PGA2310 volumenkontroller. Det ufiltrerede signal er temmelig støjfyldt i størrelsesordenen 100-200 mV og udgangssignalet fra PGA2310'erne bærer forventeligt denne støj uden ret meget dæmpning. PGA2310 har ikke en en ret høj PSRR ved de frekvenser, og jeg skal ærligt indrømme at det temmelig skræmmende udgangssignal aldrig blev sendt videre i kæden, så jeg kender ikke lyden uden regulatoren. [:-)]
Men med regulatoren er SMPS-støjen stort set forsvundet og udgangssignalet fra volumenkontrollen er lige så smukt som med min lineære laboratorieforsyning.
Jeg ville egentlig have bygget en lineær forsyning og købte mest disse kort for sjov for lige at checke om de levede op til hvad databladende lovede, da jeg alligevel havde de to SMPS-udgange jeg ikke brugte til noget i setup'et. Resultatet var over al forventning, så de bliver. Mest for simplicitetens skyld.
Men denne regulator har mest sin berettigelse til at regulere efter en SMPS. Jeg vil til hver en tid bruge en standard lm317/337-kombination til at regulere en lineær forsyning medmindre jeg havde behov for at have den meget lave drop-outspænding.
|
Til top |
|
|