Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2024 | 03:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Mørk røget eg på mdf (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ding0
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 14 Juli 2014 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er igang med at klargøre et subwoofer kabinet i mdf til finér.

Jeg har købt mørk røget eg som jeg har forsøgt at stryge på hvor der var lim
på både kasse og finér. Problemet er at finéret bølger og er meget sprødt og
jeg oplevede at det knækkede ved brug af strygejern selvom jeg var forsigtig.

Den alternative mulighed er at anvende kontaktlim, men jeg frygter at jeg
ikke kan glatte finéret ud uden at knække det.

Er der nogle der har erfaring med mørk røget eg og generelt at påføre finér på
mdf? :-)

Mvh L
Til top Vis Ding0's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ding0
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 14 Juli 2014 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Har ingen erfaringer med mørkt røget eg - mine erfaringer begrænser sig til, at jeg ofte har fineret MDF med finér af mahogni, ask, fugleøjeahorn, eg, europæisk kirsebær og valnød.

Generelt er jeg ikke tilhænger af "strygejernsmetoden", men forsøger at efterligne den metode, der benyttes i industrielt professionelle sammenhænge, hvor finéren limes til overfladen under pres. Det er ikke muligt for hjemmesnedkeren (amatøren ) at opnå samme pres, men med et tilstrækkeligt stort antal skruetvinger, diverse lægter/tværpinde og en presplade, der er marginalt større end emnet, der skal fineres, så lykkes det sædvanligvis alligevel at eftergøre metoden med et godt resultat.

Min fremgangsmåde er i grove træk, at MDF'en påføres hvid snedkerlim (PVA lim) med en fintandet spartel, finéren positioneres (du har ca. 15 min., inden limen bliver for tør), prespladen lægges på, og så ellers lægter på prespladen og masser af skruetvinger til at spænde dem mod prespladen. Det hele fjernes efter 2-3 timer.

Jeg siger ikke, det er de vises sten udi fineringens svære kunst, men jeg synes selv, jeg opnår gode resultater med den fremgangsmåde.

Jeg kan absolut ikke anbefale brugen af kontaktlim - det er uegnet og ganske forfærdeligt at arbejde med, når det gælder finér
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Ding0
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 14 Juli 2014 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svaret. :-)

Jeg kan godt lide beskrivelsen af din metode og jeg har hørt om den. Spørgsmålet er bare om ikke mit finér knækker/revner så
snart man begynder at presse det sammen da finéren bølger?
Til top Vis Ding0's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ding0
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 14 Juli 2014 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Du er velkommen

Ja, jeg har jo af gode grunde svært ved at svare på, om din finér vil knække. Hvis du har mulighed for at lave en prøvelimning med et lille, men repræsentativt stykke finér, så vil du få en bedre idé, om finéren kan holde.

Lad evt. finéren ligge lidt i limen, inden du presser den ned. Hviletiden kan være med til at blødgøre finéren en smule og dermed reducere risikoen for, at den knækker.

Det er vist alt, hvad jeg kan give af gode råd i denne omgang - mine evner og kompetencer rækker desværre ikke til mere
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Ding0
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 14 Juli 2014 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Mange tak, jeg vil prøve mig frem. :-)
Til top Vis Ding0's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ding0
 
Peelo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 14 Juli 2014 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Ding0 skrev:
Mange tak for svaret. :-)

Jeg kan godt lide beskrivelsen af din metode og jeg har hørt om den. Spørgsmålet er bare om ikke mit finér knækker/revner så
snart man begynder at presse det sammen da finéren bølger?


Vil først lige nævne at jeg er møbelsnedker, og arbejder med finér hver dag.

Det jeg oplever, når finéren sprækker under påspændingen er, at finéren ganske enkelt er for tør og dermed ikke smidig nok til at blive presset fladt.

Og Røget Eg, som jo først er blevet tørret, derefter røget, derefter kogt og skåret til finér, og derefter tørret igen. Det kan godt få nogle spændinger under de behandlinger det har været igennem, og derfor være ekstra svært at have med at gøre med hensyn til sprækker.

Jeg vil råde dig til at prøve at føle på finéren om den virker knastør, og hvis den gør det, så skal det ligges et sted hvor der er ret fugtigt.
Eventuelt kan man lave et lille "drivhus" af afdækningsplast som ligger ovenover finéren(gerne løftet som et tag), og så stiller man en skål med vand ind under, som så skal fordampe lidt, således at træets fugtighed stiger.
Det må ikke blive drivvådt, det skal helst føles lidt køligt/"klamt" når man rører det.

Håber det kan hjælpe.



__________________
Hvorfor vælge enten eller, når man kan vælge både og?
Til top Vis Peelo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peelo
 
Ding0
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 15 Juli 2014 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Mange tak, det kan helt sikkert bruges. :-)

Hvilke metoder anvender du til at påføre? :-)
Til top Vis Ding0's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ding0
 
Peelo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 15 Juli 2014 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Ding0 skrev:
Mange tak, det kan helt sikkert bruges. :-)

Hvilke metoder anvender du til at påføre? :-)


Når jeg finére på arbejdet, så er det Urea-lim som bliver påført med en maskinel valse, og derefter en i hydraulisk presse som er 110 grader varm. Og så ligger de der i 2 minutter og 30 sekunder og bager. Og så er de færdige. Meget industrielt og ikke ret spændende.

Når jeg finére privat. Smører jeg ganske almindelig hvid PVA-lim på f.eks. en MDF-plade. Og ligger finéren på. Og så bruger jeg nogle tykke plader, til at trykke finéren jævn fast på pladen med, med skruetvinger. Og på den side af pladerne, som ligger mod finéren har jeg pakketape, for hvis jeg nu har puttet for meget lim på, så bliver pressepladerne ikke limet fast på finéren.

Jeg har en speciel limvalse-påsmører til at doserer limen(rulle med et limkar ovenover), men man kan også gøre det med en ganske almindelig maler rulle. Det vigtigste er sådan set at limen er jævnt fordelt, og at der kun er tilstrækkeligt med lim på. For hvis der er for meget lim, kan det risikere at trænge igennem, og givce nogle grimme skjolder som ikke kan pudses væk, og så er det en ommer! Og det er mildest talt træls at pudse i PVA-lim.

Og så plejer jeg at lade det sidde i pres og hærde i en time eller to.


__________________
Hvorfor vælge enten eller, når man kan vælge både og?
Til top Vis Peelo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peelo
 
Ding0
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 15 Juli 2014 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Tusind tak, jeg vil prøve mig ad. :-)
Til top Vis Ding0's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ding0
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 15 Juli 2014 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Peelo skrev:

Ding0 skrev:
Mange tak, det kan helt sikkert bruges. :-)

Hvilke metoder anvender du til at påføre? :-)
Når jeg finére på arbejdet, så er det Urea-lim som bliver påført med en maskinel valse, og
derefter en i hydraulisk presse som er 110 grader varm. Og så ligger de der i 2 minutter og 30 sekunder og bager. Og så er de færdige. Meget
industrielt og ikke ret spændende.Når jeg finére privat. Smører jeg ganske almindelig hvid PVA-lim på f.eks. en MDF-plade. Og ligger finéren på. Og så
bruger jeg nogle tykke plader, til at trykke finéren jævn fast på pladen med, med skruetvinger. Og på den side af pladerne, som ligger mod finéren
har jeg pakketape, for hvis jeg nu har puttet for meget lim på, så bliver pressepladerne ikke limet fast på finéren.Jeg har en speciel limvalse-påsmører
til at doserer limen(rulle med et limkar ovenover), men man kan også gøre det med en ganske almindelig maler rulle. Det vigtigste er sådan set at
limen er jævnt fordelt, og at der kun er tilstrækkeligt med lim på. For hvis der er for meget lim, kan det risikere at trænge igennem, og givce nogle
grimme skjolder som ikke kan pudses væk, og så er det en ommer! Og det er mildest talt træls at pudse i PVA-lim.Og så plejer jeg at lade det sidde i
pres og hærde i en time eller to.

Det var vist i det store og hele også, som jeg beskrev fremgangsmåden. Så er vi to - en amatør og en professionel - der benytter metoden ... så kan
det vist ikke gå helt galt

Idéen med pakketape på undersiden af pressepladen er god - jeg har dog endnu ikke oplevet, at limen er trængt igennem fineren, når jeg som
beskrevet benytter en fintandet spartel og påfører limen i et tyndt og dækkende lag.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Peelo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 15 Juli 2014 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Peelo skrev:

Ding0 skrev:
Mange tak, det kan helt sikkert bruges. :-)

Hvilke metoder anvender du til at påføre? :-)
Når jeg finére på arbejdet, så er det Urea-lim som bliver påført med en maskinel valse, og
derefter en i hydraulisk presse som er 110 grader varm. Og så ligger de der i 2 minutter og 30 sekunder og bager. Og så er de færdige. Meget
industrielt og ikke ret spændende.Når jeg finére privat. Smører jeg ganske almindelig hvid PVA-lim på f.eks. en MDF-plade. Og ligger finéren på. Og så
bruger jeg nogle tykke plader, til at trykke finéren jævn fast på pladen med, med skruetvinger. Og på den side af pladerne, som ligger mod finéren
har jeg pakketape, for hvis jeg nu har puttet for meget lim på, så bliver pressepladerne ikke limet fast på finéren.Jeg har en speciel limvalse-påsmører
til at doserer limen(rulle med et limkar ovenover), men man kan også gøre det med en ganske almindelig maler rulle. Det vigtigste er sådan set at
limen er jævnt fordelt, og at der kun er tilstrækkeligt med lim på. For hvis der er for meget lim, kan det risikere at trænge igennem, og givce nogle
grimme skjolder som ikke kan pudses væk, og så er det en ommer! Og det er mildest talt træls at pudse i PVA-lim.Og så plejer jeg at lade det sidde i
pres og hærde i en time eller to.

Det var vist i det store og hele også, som jeg beskrev fremgangsmåden. Så er vi to - en amatør og en professionel - der benytter metoden ... så kan
det vist ikke gå helt galt

Idéen med pakketape på undersiden af pressepladen er god - jeg har dog endnu ikke oplevet, at limen er trængt igennem fineren, når jeg som
beskrevet benytter en fintandet spartel og påfører limen i et tyndt og dækkende lag.


Jeg har heller ikke lige oplevet det med PVA-lim, men jeg har prøvet det med Urea-lim, og det slipper ikke sådan lige igen. Og jeg synes det er bedre at være på den sikre side, finér er jo ikke billigt.


__________________
Hvorfor vælge enten eller, når man kan vælge både og?
Til top Vis Peelo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peelo
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 16 Juli 2014 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig prøvet at benytte urealim (som er termohærdende - det er vel derfor limningen sker under opvarmning?), så her kan jeg ikke
videregive erfaringer.

Hvis man vil vide lidt mere om finering i professionelle produktionsmiljøer, så kan man dykke ned i vedhæftede link

http://maskinkorekort.tu.dk/maskiner/lim-og-presseudstyr/anv endelse.aspx
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Ding0
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 16 Juli 2014 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Jeg er glad for alle svarene. :-)

Jeg har prøvet at dampe noget finér og det virker meget mere fleksibelt og medgørligt nu, jeg vil forsøge snart at påføre det
vha. pressemetoden som I har nævnt. :-)
Til top Vis Ding0's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ding0
 
Ding0
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 07 August 2014 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Det har nu lykkes mig at få finéret fronten, toppen og to sider således at jeg nu kun mangler bagsiden.

Jeg anvendte metoden som I skrev med at sætte det i pres og det fungerede ganske fint. Det eneste problem er selvfølgelig
at finéren er så sprød at den flækker, men dette har jeg løst ved brug af lidt lim og sandpapir (lovligt snyd?). Derudover
synes jeg at finéren er meget ujævn i overfladen og jeg får nærmest små bølger hen langs mine flader. Disse bølger er dog
limet på kassen kan jeg høre når jeg giver dem små dap med fingrene, og jeg har lavet nogle små prøver og det kan
sagtens lade sig gøre at slibe dem væk så overfladen bliver glat.

Jeg uploader lige lidt billeder senere så I kan se resultatet indtil videre. Der er stadig meget slibearbejde og finpudsning
endnu, og da det er mit første projekt nogensinde med finér må I bære over med mig. :-)

Mørk røget eg er uhyre svært at arbejde med!
Til top Vis Ding0's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ding0
 
Ding0
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 20 August 2014 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Her er resultatet så indtil videre.

Jeg har haft problemer med mærker fra lim og det mørkrøgede eg reagerer kraftigt på lak! Toppen er begyndt at bule op,
som måske er svært at se på billedet, men træet arbejder helt voldsomt når det får lak.

Det er mit første projekt og jeg synes det er "ok", der kommer en aluminiumskant på basrefleksrørene da dette ikke er til at
skære pænt i finér med rundede hjørner.

Jeg kan IKKE anbefale mørk røget eg, det er alt for besværligt at arbejde med. :-)

http://tinypic.com/r/6i7m00/8
http://tinypic.com/r/11b6935/8
http://tinypic.com/r/35iad0h/8
http://tinypic.com/r/jjwcqs/8
Til top Vis Ding0's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ding0
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 20 August 2014 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Måske man skulle have ventet med at skære ud til enheden efter den er fineret ? for at undgå grimme kanter, hvis jeg skulle lave en sub så ville jeg nok have skærmet forstærkeren fra enheden, således den sidder i sin egen lukkede kabinet.
samlingerne ser ellers fine ud

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Ding0
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 20 August 2014 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig, det med forstærkeren har jeg slet ikke overvejet da designet
er tyvstjålet. ;-)

Meningen var ikke at finére kassen, jeg havde fra start af malet den, men
MDFen arbejdede helt vildt og samlingerne blev tydelige. Jeg besluttede mig
derfor at forsøge med finér, men ja, det kunne sagtens være lavet smartere.
Det er vel og mærke også mit første projekt. :-)
Til top Vis Ding0's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ding0
 
Peelo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 20 August 2014 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Ding0 skrev:
Her er resultatet så indtil videre.

Jeg har haft problemer med mærker fra lim og det mørkrøgede eg reagerer kraftigt på lak! Toppen er begyndt at bule op,
som måske er svært at se på billedet, men træet arbejder helt voldsomt når det får lak.

Det er mit første projekt og jeg synes det er "ok", der kommer en aluminiumskant på basrefleksrørene da dette ikke er til at
skære pænt i finér med rundede hjørner.

Jeg kan IKKE anbefale mørk røget eg, det er alt for besværligt at arbejde med. :-)

http://tinypic.com/r/6i7m00/8
http://tinypic.com/r/11b6935/8
http://tinypic.com/r/35iad0h/8
http://tinypic.com/r/jjwcqs/8


Jeg tror at grunden til at det buler på toppen, er at finéren ikke har bundet på limen. Hvis du nu har pudset for hårdt, da du har fjernet malingen, så kan der være kommet en lille fordybning, som så har gjort at finéren ikke blev presset helt tæt ind til pladen da du har finéret den.

Røget eg er godt nok lidt specielt, men der burde ikke være de helt store problemer i at få det til at binde på MDF med ganske almindelig PVA-lim.

Men ud over det, så ser det da ud til at være blevet et pænt resultat


__________________
Hvorfor vælge enten eller, når man kan vælge både og?
Til top Vis Peelo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peelo
 
Ding0
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 20 August 2014 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Det har skam limet, det sørgede jeg for ingen jeg sleb og gav lak, det er bare
som om at lakken løsner limen.

Mange tak, fremtidige projekter skulle gerne blive bedre, men man lærer jo
under processen. ;-)
Til top Vis Ding0's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ding0
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 20 August 2014 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Hvilken lak har du benyttet, og hvordan er den påført?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes