Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 16:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Måling af mit lytterum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 April 2015 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg indvisteret i en måle mikrofon, og har kastet mig ud i at lave mine første målinger. Jeg har sikkert gjort et par ting forkert, men så
regner jeg med at få jeres hjælp til at blive bedre.

Mit lytterum er uden tvivl et vanskeligt et at få til at makke ret, men jeg vil gerne have jeres dom på om det er en komplet umulig opgave at få
rettet op på, eller om det vil kunne lade sig gøre?

Frekvens kurve med 1/24 smoothing:

Waterfall (Læg mærke til den høje decay time på 800ms!)

Selv for en nybegynder som mig, så er det rimelig tydeligt at der er større udfordringer her. Bassen var jeg godt klar over ville være et problem,
for det er meget tydelig i musikken at der bliver boosted meget omkring de 40hz. Hvad siger I, kan det rettes op med akustisk regulering eller er
det en for stor/umulig opgave?

Rummet er 4m x 4.3m og 2m i højden. Der er gulvtæppe på, men intet på vægge eller loftet. Der står en 2 personers sofa og en del puder i
rummet, men ellers er det helt bart.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 April 2015 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Halløj,

Tjaa, jeg tror bare at det er sådan rum er flest! For mig at se til ligner det et system der deler ved omkring 2kHz og har en stille og rolig afruling
ned mod 60 - 70Hz.

Som du også nævner har du nogle steder, hvor din "efterklang" er oppe over 800ms. Det er de værste resonanser som målingen også viser med
megen energi i.

Som jeg ser det er der 3 belastede sområder (36, 39,42Hz), omkring 80Hz og 125Hz. De er de værste og kan næsten "kun" fjernes ved at flytte
målemikrofonen (lyttepladsen) eller kører noget aktivt ind over. Den løsning bruger jeg selv og vil ikke for alt i verden undvære det, selvom selve
resonans frekvenserne stadig kan høres pga deres "efterklang" (decay). Men det er langt at foretrække fremfor at de buldre løs.

Jeg har svært ved at se hvordan du dæmper passivt de 10 - 15dB under 100Hz men over vil jeg tror at du kan påvirke med rum bats etc... på
særligt udvalgte steder.

Feks. den på knap 300 og ca 900Hz kan måske ændres vhja reflektions dæmpene foranstaltninger.

Men inden du "flipper" helt ud, prøv om du kan låne en proff. dig delefilter og lad dit forforstærker line signal gå igennem den og send det
manipulerede tilbage i din effektforstærker. Sådan et filter lyder ikke nødvendigvis særligt godt, lad lige det ligge, men prøv så at "tune" de
føromtalte frekvenser "væk".

Du vil da få en fornemmelse for hvordan det kan lyde. Du vil få et langt jævner basforløb med flere detaljer osv... På den måde kan du få afklaret
om du orker at få de værste "unoder" væk eller de stadig skal være en del af lydbilledet. Det krævede lidt tilvænning (der manglede naturligvis
energi udvalgte steder meeeen helheden..!.) for mig, men vil ikke undvære det nu.

Spændende at følge dine tiltag

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2015 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Flemming: Mange tak for dit svar, og det er da rart at høre du også mener en del andre er i samme situation.

Højtaler placering og lytte/måle position er valgt efter en udregning som netop skulle være den bedste placering i forhold til stående bølger. Men
pga manglende standere til højtalerne, så har jeg ikke kunne ramme placeringen 100%.
Du har helt ret i at der bliver delt ved 2000Hz, men afrulningen i bunden ved jeg ikke lige hvor starter.

Men ja aktiv regulering i et vist omfang kommer jeg nok ikke uden om, men jeg vil jo gerne opnå så gode resultater som muligt med passiv
regulering, inden jeg begynder med aktiv. Jeg har tænkt på at lave bass traps som bruges i studier til at tage noget, men til de helt dybe
problemer i 35-45hz området, har jeg faktisk overvejet at forsøge at kaste mig ud i et projekt med Helmholtz resonatorer. Jeg tror de er den
eneste mulighed for at dæmpe noget mærkbart så langt nede i frekvens. Men det er her jeg også virkelig har brug for indput, for jeg er
forholdtvis grøn på området.

Jeg har heller ikke gjort ret meget for at optimere lyden lige nu, så der burde være mulighed for at kunne hente en del.

Men du vil ikke mene det er et total umuligt projekt at kaste sig ud i?

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Sendt: 17 April 2015 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Passiv regulering under 500Hz, ala bass traps etc., vil jeg meget nødigt "vildlede" i da jeg ikke er gået den vej, det fylder ret meget så uha, andre
må på banen :-)

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2015 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Ja det kommer til at fylde, men det er ok for rummets funktion.

Du for mange tak for dit indput, og så håber jeg andre har lyst til at komme med deres mening :)

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 April 2015 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Mit rum har dimensionerne 4,1 X 4,3 x 2,1
Hårdt gulv, murede vægge og bjælkeloft med puds imellem.

Jeg har fået en fænomenal lyd ved at bruge en hel del diffusere fra Vicoustic, nærmere bestemt 8 i loftet.

Du vil ikke kun påvirke frekvensgangen, den er meget mere underordnet end det faktum at du får en betydelig oprydning i
kamfiltereffekter. Dette vil du høre som en markant øgning af dynamiken samt at lydbilledet vokser til reelt 3D og fylder hele rummet
fra væg til væg og laaaaaaangt bag ud.

Jeg har så også på væggene 7000 lp'er stående hvilket nok ikke er af det onde, men før diffusorer var det ikke noget som battede.

På gulvet gar jeg to løse tæpper, det ene langluvet.

Inden du kobler mere elektronik imellem dig og kildesignalet ville jeg prøve disse diffusere de købes billigst i Tyskland. Jeg fik mine efter
kun to dages venten.

mvh. Asger

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2015 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Tak for din kommentar Asger

Men hvad mener du med at jeg ikke kan påvirke frekvensgangen? Forskellige dæmpnings materialer og andre akustiske regulerings redskaber
skulle jeg da mene sagtens kan påvirke frekvensgangen. Eller er det noget andet du mener?

Diffusere er helt sikker noget jeg skal have prøvet og også har en stor forhåbning om kan hjælpe på mit lydbillede, men i første omgang havde jeg
tænkt mig at fokusere på at få mit bas problem løst, og rettet frekvens kurven lidt ud.
Kan du i øvrigt fortælle mig hvilke af diffuserne du har købt? Kan se at de har et lidt større udvalg af forskellige typer?

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 April 2015 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Wega skrev:
Tak for din kommentar Asger

Men hvad mener du med at jeg ikke kan påvirke frekvensgangen? Forskellige dæmpnings materialer og andre akustiske regulerings
redskaber
skulle jeg da mene sagtens kan påvirke frekvensgangen. Eller er det noget andet du mener?

Diffusere er helt sikker noget jeg skal have prøvet og også har en stor forhåbning om kan hjælpe på mit lydbillede, men i første omgang
havde jeg
tænkt mig at fokusere på at få mit bas problem løst, og rettet frekvens kurven lidt ud.
Kan du i øvrigt fortælle mig hvilke af diffuserne du har købt? Kan se at de har et lidt større udvalg af forskellige typer?

Det jeg mener er at du ikke skal være så forhippet på den frekvensgang du måler, men meget mere den lange efterklangstid du har. Det
er efterklangstiden som laver numre med dig. Jeg kan fortælle dig at min bas var "forsvundet" indtil jeg fik styr på efterklangen i
mellemtone og diskant. Så skidt pyt med bassen lige til en start, dit problem er refleksion af lyden. Mange ved det ikke, men over
halvdelen af den lyd dit øre opfanger er reflekteret og dermed faseforandret og dermed er en frekvensmåling fuldstændig intetsigende
grundet udfasninger og resonnanser.

Så tro på det kammerat, få styr på akustiken først, så kan du iøvrigt ændre markant på den bas du hører ved simpelthen at flytte din
lytteposition. Selv måtte jeg opgive at have en sofa i rummet og "nøjes" med en lækker lænestol, jeg kunne simpelthen ikke komme til
at sidde der hvor bassen var mest homogen og dynamisk.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2015 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Nå jeg skriver at jeg gerne vil have rettet frekvensgangen ud, så betyder det for mig også at få styr på akustikken, da jeg tænker at det er
akustikken som påvirker frekvensgangen.

Men jeg er helt enig med dig i at min efterklang betyder rigtig meget, hvilket "vandfalds" målingen jo også viser at der er meget at arbejde med.
Men sådan som jeg har opfattet det, så kan man ikke ændre efterklang i de dybe toner ved hjælp af diffusion, er du enig i det?
Jeg er også med på at meget at den lyd jeg hører i mit rum er reflekteret, og det skal der selvfølgelig gøres noget ved. Men jeg synes nu ikke det
gør målinger irrelevante, da man jo stadig kan se hvor man har noget at arbejde med.
For mig er det svært at sige skidt pyt til mine bas problemer, for det er det mest fremtrædende og generende ved musikken lige nu. Væggene
ryster jo når jeg spiller dybe toner, og noget musik kan jeg slet ikke holde ud at høre fordi bassen bliver så voldsom.

Jeg tror meget på at jeg skal have styr på akustikken, det er jo det jeg gerne vil have hjælp til. Jeg tror bare vi lægger noget forskelligt i hvad
akustik er, fordi for mig handler det også om dæmpe rummet hvor der er behov for det, ud over at få difusseret der hvor det er nødvendigt
selvfølgelig.
Opstillingen har jeg flyttet meget rundt med, og den måling jeg viser er faktisk taget det sted hvor problemet er mindst. Det er en opstilling jeg
har fået anbefalet af en lokal fagmand, som har regner på hvordan den bedste opstilling vil være, netop for at undgå stående bølger.

Jeg håber ikke du opfatter mit indlæg som om at jeg slet ikke lytter til det du skriver, for det gør jeg og jeg er glad for din respons. Jeg stiller
bare spørgsmålstegn ved noget af det, da det strider imod det jeg har forstået fra andre steder.

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2015 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Lige en ting mere:

Det lyder meget som om du er sikker på at jeg kan få god lyd i mit rum, og det er jeg rigtig glad for. Men jeg står og skal vælge mellem 2 højtalere
hvor den måling jeg har lavet er fortaget med en højtaler med en 5½" bas/mellemtone, og den anden højtaler er lidt større, med en 6½"
bas/mellemtone og som spiller en del dybere. Efter at have hørt begge højtalere i mit rum, er det klart at ved sidstnævnte højtaler er mine bas
problemer større.
Vil du mene at dette skal have indflydelse på hvilken højtaler jeg vælger, fordi den lille højtaler "passer bedre" til mit rum, eller skal jeg ikke lade
mig påvirke af dette?

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2015 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Nå, jeg tror jeg vælger den "store" højtaler, og håber på at jeg kan få rettet problemerne ud med dem også :)

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 April 2015 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Interessant læsning. Hvilket system måler du i øvrigt med?

1. Jeg har lidt samme problemstilling: basresonans og resonans i øvre mellemtone. Begyndte så uden måling at sætte 8 Rockofon akustikplader på væggene (kan ikke huske typen, men de er hvide og 20 mm tykke, ikke så grimme - 1 skrue midt på, så de kan vibrere og på den måde optage energi. En ide, som jeg dog ikke har efterprøvet fremfor at lime dem på væggen). Det hjalp i form af hørbar dæmpning, men ikke perfekt. Så satte jeg 2x2 VM Acoustics diffusorer på sidevæggene for at dæmpe spejling - det hjalp også, men ikke perfekt. Rumproblemet i den øvre mellemtone: det hjalp at hænge et tykt tykt tæppe på bagvæggen bag højttalerne. På modsatte væg har jeg et stort vindue, som er med til at give denne øvre mellemtone resonans, men ved lukning af persienner hjælper det. Ikke perfekt, og jeg er ikke færdig, men det er væsentligt bedre end da jeg startede. Jeg ved fra et lille lytterum som professionelt blev udmålt og korrigeret, at dæmpning af resonanser i basområdet kræver meget store dæmpeelementer - vi taler littermæssigt på størrelse med garderobeskabe! Det har jeg ikke lyst til.

Mit rum virker nu ret dæmpet at opholde sig i.

2. Jeg synes mine højttalere er neutrale - ikke baskraftige, men jeg søger nu alligevel nogle nye som skal være lidt basslanke, for det tricker ikke basresonansen så meget i mit rum. Jeg vil dog ikke ned i en 5", for de mangler lyttemæssigt tilstrækkelig greb om luften, uanset hvor langt ned i frekvens de målemæssigt går. Det er min erfaring, at sådanne små membraner ikke formår at levere tilstrækkelig fasthed og dynamik i øvre bas/nedre mellemtone, hvor rigtig megen information i musikken ligger. Så måske du kunne overveje nogle andre højttalere? Det ændrer lyttemæssigt ret meget at én højttaler mangler 3-4 dB ved 40 Hz i forhold til en anden højttaler. Kan du evt. justere basrefleksresonansen, selvom det også ændrer på højttalerens generelle karakter, og ikke altid til det bedre.

Hold os meget gerne orienteret med dine forsøg.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2015 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

I øvrigt ligger dit diskant niveau efter min smag lige lovligt lavt. Jeg kan godt li' at det ligger 3-4 dB lavere end ved 1.000 Hz, men dit er 6-7 dB i det meste af diskant området, hvilket umiddelbart vurderet giver en lidt mørk klang balance. Hvis du kan regulere diskantniveauet, så prøv at hæve det med 2 dB, og samtidig skrue 2 dB ned for det generelle niveau - så vil din basresonans sikkert opfattes som svagere.

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2015 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Tak for dit indlæg Hifiigen :)

Jeg bruger en kalibreret Umik-1 mikrofon fra MiniDSP, som REW EQ så behandler.
Min tanke med rummet er at lave 6-8 broadband absorbere og eventuelt deciderede bass traps i de 2 forreste hjørner, men det kommer an på
hvordan målingerne ser ud efter at der er blevet monteret absorbere. Dernæst tænker jeg at der skal noget diffusering til at holde lidt "liv" i
rummet, så det ikke bliver for dødt. Jeg tror også på at det kræver store mængder af dæmpnings materiale for at dæmpe i de lave
frekvensområder, og da mit rum er dedikeret til lyd, så har jeg heldigvis mulighed for at bruge pladsen som dæmpningen kræver.
Jeg har fået tilbagemeldinger fra et stort lydforum, at min måling ser ret normal ud for et rum af den størrelse jeg har. Og at jeg ikke skal være
så bekymret for om jeg kan få det til at lyde godt, for det skal det kunne.

Omkring størrelsen af højtalere, så vælger jeg også at gå med den største af de to, som spiller væsentlig lavere end den "lille". Og så vil jeg nok
også forsøge mig lidt med ændring af basrefleksport som du nævner.

Du har ret omkring diskant niveauet, men jeg mistænker det også lidt for at være mig som måske har lavet en fejl i opstilling af mikrofonen. Jeg
har senere fundet ud af at det er meget kritisk for målingen at mikrofonen er placeret præcist, hvilket jeg nok ikke har været omhyggelig nok
med.
Men de næste målinger jeg skal lave bliver også på en anden højtaler, så jeg tænker de under alle omstændigheder kommer til at se ret
anderledes ud.

Lige nu skal jeg bare have købt de højtalere som jeg har bestemt mig for, og så skal jeg i gang med at konstruere broadband absorbere :)

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2015 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Ja, måling er ikke uden kompromisser. Min kommentar var udelukkende baseret på den enkelte måling du viser. Måske lyder det slet ikke mørkt.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 April 2015 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

sådan ser min ud på magnepan 

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2015 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

lille smed:

Ja det er ikke nemt at få styr på bunden, men dine udsving dernede er da trods alt "kun" 12-13dB, hvor mine ligger omkring 21-22dB. Hvilken type
rum spiller dine i?

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 April 2015 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:

sådan ser min ud på magnepan 

Heyyy Kenneth,
Det var da et "grimt" hæv, du har over 2-3 KHz

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 April 2015 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

hej

jeg er helt enig i at den stiger for meget  og jo mit rum spiller meget ind .. men når man tager udgangs punkt i at jeg ikke har forsøgt, at dæmpe mit rum eller anden måde gør kurven pænere, ser det ikke så slemt ud  som jeg frygtede,  . tog min måle mic på stativ.. stillede den sådan ca ... en måling .. og det var denne.. men der skal nok komme en ny når jeg sætte mine digi filter på...

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008
Sendt: 08 Maj 2015 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

hej wega...

det program du bruger måler det også efterklang i rummet ...

skal jeg ha hentet et program du skal bruge når vi skal måle rummet ud her hos mig.... eller er noget du har ... eller hvordan fungere det...

mvh john
Til top Vis john pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af john pedersen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes