| Forfatter |
|
Wega Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 475
|
| Sendt: 31 Januar 2015 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er lidt i tvivl om emnet her skulle være under højtalere eller her i akustik, men tænker at det jo egentlig handler mest om akustik så derfor endte
den her. Flyt den endelig hvis det er forkert.
Jeg har fået lavet mit kælderrum klar til at jeg kan flytte lytte grejet derned, og er i den forbindelse blevet i tvivl om jeg måske skulle montere
spikes under mine Klipsch RF 82'ere? Underlaget er beton nederst, så et lag termoplader og til sidst gulvtæppe.
Umiddelbart tænker jeg selv at spikes vil være en god ide, da de jo nok vil få højtaleren til at stå bedre fast end gummi fødder på gulvtæppe kan
klare.
Hvad mener panelet?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 31 Januar 2015 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
En flise på gulvet og så gummidupper mellem højttaler og flise.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 01 Februar 2015 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spikes, hvis du kan presse dem ned til betonen - ellers spikes på flise....alternativt træklodser på flise.
Det vigtigste er, at højttalerne står fast og ikke kan vippe.
__________________ mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4905
|
| Sendt: 01 Februar 2015 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spikes kan hjælpe højtalerne, så de står solidt på sit underlag, og vibrationer overføres til underlaget, hvilket kan betyde mere præcis lyd for nogle højtalere. Men det er langt fra alle højtalere, hvor det gør en forskel.
Underlaget er også vigtigt. Hvis det ikke er tungt og fast, så hjælper spikes ikke. Nogle forsøger så med forskellige skumpuder i stedet, som absorberer højtalernes vibrationer, og omsætter dem til "varme". Men dermed står højtalerne ikke fast, og man er kun halvvejs.
Har man et blødt plankegulv, eller flydende parket (måske termoplader), så skal der noget tungt imellem dét og højtalere/spikes, f.eks. en flise. Det løser to ting: Det er tungt, og derfor står højtaleren fast med sine spikes. Men det dæmper også de vibrationer, som spikene fører ned i flisen, fordi massen er så høj. Dermed brydes et resonans-problem, fordi de tre emner (trækabinet, betonflise, trægulv) har forskellig masse, hvor betonen med den højeste masse er imellem og dæmper/forhindrer vibrationerne i at komme videre.
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2015 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super feedback, meget brugbart for mig. Tak for det
Jeg tror jeg vil forsøge at montere spikes uden flise under, da jeg tror at jeg kan presse spiksne igennem gulvtæppe og termoplader og ned til
betonet. Termopladerne er kun 7mm tykke og materialet tænker jeg vil give efter for de spidse spikes med tunge højtalere oven på.
Er det ikke korrekt forstået ud fra jeres indlæg, at det vil være den bedste løsning for at få højtalerne til at stå stabilt?
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 01 Februar 2015 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan vugge højtalerne frem og tilbage, eller fra side til side, så har de ikke fuld kontakt til betonen. Og så skal der en flise under, for optimal dæmpning.
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2015 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak Mikkel, vil gå ned og forsøge med det samme
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2015 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wega skrev:
Super feedback, meget brugbart for mig. Tak for det
Jeg tror jeg vil forsøge at montere spikes uden flise under, da jeg tror at jeg kan presse spiksne igennem gulvtæppe og termoplader og ned til
betonet. Termopladerne er kun 7mm tykke og materialet tænker jeg vil give efter for de spidse spikes med tunge højtalere oven på.
Er det ikke korrekt forstået ud fra jeres indlæg, at det vil være den bedste løsning for at få højtalerne til at stå stabilt? |
|
|
Ellers kan en fod hjælpe spikesene ned til betonen ! __________________ mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2015 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spiksne gik direkte igennem både tæppe og termoplader. Men det er rimelig tunge højtalere og jeg lagde noget vægt oven på, og efter at have
justeret spiks til i længden, står de nu meget mere stabilt end med gummi fødder oven på tæppet.
Igen skal I have tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3042
|
| Sendt: 02 Februar 2015 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Wega.
Du kan også prøve uden spikes, men med den ekstra vægt ovenpå højttalerne.
ps. hvis ikke dine spikes er af den type, der er skruet op i højttalerbunden, står højttalerne sikkert mindre fast med spikes, end hvis de stod med
hele højttalerens bundflade mod gulvet.
Og er der vibrationer i højttalerkasserne, bliver de bedre overflyttet til gulvet uden spikes.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2015 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ps.Wega.
Den måske mere resolutte bas du hører med spikes, skyldes sikkert bashøjttaleren bliver løftet op (pg.a spikes), og på den måde kommer lidt
hurtigere til lytteposition.
Men prøv så at lægge mærke til andre små lavfrekvente lyde, såsom "gulvstøj" fra koncertsale og lignende. De vil helt sikkert være mere
fraværende (med spikes) hvilket betyder, at det i sidste ende er hibs som habs om du bruger spikes eller ej.
Personligt foretrækker jeg at undlade spikes og i stedet rykke rundt på møblementet, hvis ikke de dybeste lyde også høres fra lytteposition.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 02 Februar 2015 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
| Den måske mere resolutte bas du hører med spikes, skyldes sikkert bashøjttaleren bliver løftet op (pg.a spikes), og på den måde kommer lidt hurtigere til lytteposition. |
|
|
Gætter du?
Forskellen med og uden spikes er i dette tilfælde minimal, da spikene går ned gennem tæppe og isoleringsplader... medmindre at det er Wilson Audio's spikes, som er kilometer-høje.
Det er koblingen til det faste gulv, som kan give en forbedring bassen, da kabinet ikke "flytter sig" på grund af vibrationer fra basenhederne. Det er ren fysik... når membranen flytter sig, så forsøger kabinettet at flytte sig den anden vej. Men med spikes kan kabinettet ikke flytte sig, og derfor går energien (næsten) kun til membranen.
Aktion - reaktion! Det er en naturlov.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2015 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gige.
Nej, at f.eks lyden fra en elektrisk fire-strenget bas kommer promte med spikes, og at den høres/ses mere klart og tydeligt fremme midt i
lydbilledet, er som det altid har været, hjemme hos mig (når der bruges spike)
Men den helt dybe frekvens, umiddelbart under basguitarens "normale" virkeområde, hører jeg som blive nedgraderet.
Man kan f.eks prøve-lytte med en egnet plade med kontrabas. Hvad hører man her?
Er den direkte lyd fra strengene tiltaget? Er der stadig den dybe lyd fra bassens resonanskasse (denne lyd går i optage-rumets gulve og vægge).
Måske bliver man først opmærksom på disse ting, efter at have lyttet på den ene måde (med spikes) i en periode.
Men når man/jeg så efter denne periode vender tilbage til det forrige setup, høres det mere klart.
Men selvfølgelig har jeg ikke lyttet på alle højtalere, kun på mange, det har været et gennemgående træk, at det for mig forholder sig sådan. Men
jeg tror ikke jeg lytter anderledes end andre.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2015 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ps. Gige.
Jeg så ikke det sidste af din forklaring, inden jeg skrev mit sidste indlæg.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 02 Februar 2015 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du hører en del af basområdet som nedgraderet, så skyldes det sandsynligvis, at resonanserne er dæmpet, og derfor mister bassen volumen. Men det er mere rigtigt/naturligt...
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2015 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om det skyldtes dæmpet resonanser eller dæmpet nederste frekvens er vel et spørgsmål.
Du skriver selv, et spørgsmål om kobling til det faste gulv.
Vi er vel enige om, at det er pg.a vibrationer, den pulserende højttaler-enhed tilfører højttaler-kabinettet, at højttalerne bør koble til gulv. Så
vibrationer kan føres fra højttaler til gulv, mere end det er et spørgsmål om at en 25kg (eller tungere) højttaler, lader sig flytte på, af højttalerens
pulserende bevægelser.
Jeg tror på, at en højttaler der med hele sin bundflade står på gulvet, afkobler bedre (bedre overfører vibrationer til gulv) end en højttaler, der står
på fire små punkter.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 02 Februar 2015 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
skiferplade der det bedste, natur sten der dæmper mest.
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nils skriver: "Vi er vel enige om, at det er pg.a vibrationer, den pulserende højttaler-enhed tilfører højttaler-kabinettet, at højttalerne bør koble til
gulv. Så vibrationer kan føres fra højttaler til gulv, mere end det er et spørgsmål om at en 25kg (eller tungere) højttaler, lader sig flytte på, af
højttalerens pulserende bevægelser."
"Jeg tror på, at en højttaler der med hele sin bundflade står på gulvet, afkobler bedre (bedre overfører vibrationer til gulv) end en højttaler, der står
på fire små punkter."
En basmembran som pulserer frem og tilbage, vil overføre frem- og tilbage-bevægelser til højttalerkassen. Hvis kassen er meget tung, måske flere
hundrede kilo, får membranen sværere ved at vippe kassen. Jeg har et sæt 2-vejs HT, som vejer ca. 25kg med stander, og den lille 12,5cm membran
, kan sagtens få kasse & stander til at vippe, hvis de ikke står på 3 spikes ( altså ikke 4 stk. )! Disse vipper bevægelser, får bassen til at mudre (
nogen opfatter det som fed, lækker bas ), mellemtonen og diskanten bliver også upræcise. Hvis kasserne ikke vipper; bliver bassen præcis,
nuanceret og dynamisk - og hvis enheden kan gengive dyb bas, vil den kvittere med info i området.
Mange er vant til at høre musik med vippe-kasser, som giver/udswnder det man kalder doppler-effekt ( se evt. forklaring på Wikipedia ). Med
doppler-effekt lyder bassen af mere, mellemtonen bliver grødet og diskanten tskkker, når bassen/stortrommen pulserer - men det er fejl-
informationer......man kan altså vænne sig til meget, og der har mange hifi entusiaster gjort i lang tid.
__________________ mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
De spikes jeg bruger er skruet fast i højtalerens fødder, der er fra fabrikantens side lavet et hul med gevind hvor de passer perfekt i. Højtalerne er i
øvrigt ikke kommet til at stå ret meget højere, da spiksne jo halvejs er skruet op i højtaleren og den anden havldel er forsvundet ned i gulvtæåået
og termopladerne.
Min største udfordring er at det gamle beton kældergulv ikke er ret jævnt, så med 4 spikes er det lidt svært at ramme helt rigtig med højden for at
kompensere for ujævnhederne i underlaget.
Lyden kan jeg ikke kommentere så meget på, for jeg kæmper med meget ujævn basgengivelse pga akustik. I skal være meget velkommen til at
kigge forbi min anden tråd om emnet, og give jeres meninger med om hvordan jeg bedst griber problemet an:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=101384&PN=1
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim.
Jeg har ingen "doppler-effekt", grødet mellemtone og diskant der tisker.
Min fornemmelse for hvordan musik "skal" lyde, er temmelig god.
Hvis du afmonterer bas-enheden, nøjes med mellemtone- og diskant, får du også et mere "præcist" billed og en mindre "grødet" gengivelse, men
syntes du det lydder "bedre" eller mere "rigtigt"?
|
| Til top |
|
| |