Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 18:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Elys 2 eller Ortofon Blue? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bobrinch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2011
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2013 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Da min gamle Micro Seiki ikke længere kører på fuldt blus modtager jeg snart en Rega RP3.

Rega'en kommer med en Elys 2 pickup, og på Micro'en sidder en Ortofon 2M Blue. Begge pickups får fine anmeldelser, men
måske nogle af jer har nogle holdninger til, hvilken er den bedste at smide på Rega'en.

Jeg mener at have læst noget om, at Rega'en har en tonearm, som ikke kan justeres i højden, og derfor passer nogle pickups
ikke til den. Vil det mon være et problem med Ortofon'en?

Så altså:

1 - hvilken af de to ville I foretrække?
2 - nogen, som ved, om der er kompatibilitetsproblemer?

Mvh
Bo
Til top Vis bobrinch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bobrinch

trutta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Marts 2013 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Jo du kan lægge nogle spacere ind under den.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 Marts 2013 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Da du jo har/får begge pick upper, hvorfor prøvelytter du dem så ikke bare på RP3'eren? Det er så ubetinget det bedste grundlag at forsøge at afgøre,
hvad der efter din opfattelse lyder bedst.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Marts 2013 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

.

Til top Vis sold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sold

bobrinch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2013 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Ja, det åbenlyse ville selvfølgelig være at prøve begge to, men sagen er den, at jeg aldrig har prøvet at kalibrere en
pladespiller/pickup/tonearm, hvilket jeg gerne vil have gjort med den nye. Det virker bare som en halvstor opgave at sætte sig
ind i det, og hvis jeg så oven i hatten skal til at gøre det med to forskellige pickups...

@sold: skal Regas egne pickups ikke justeres, når de sidder på en af deres egne pladespillere?

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

bobrinch skrev:

@sold: skal Regas egne pickups ikke justeres, når de sidder på en af deres egne pladespillere?

Når pladespilleren er en Rega, dvs. både værk og arm, så mener jeg at både deres arme og pickup'er alle har plads til en
tredje skrue lidt foran de to andre - og hvis man så anvender den tredje skrue, så passer det alt sammen. Det kræver
naturligvis at pickup'ens nålefane sidder helt lige i forhold til huset.
Til top Vis sold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sold

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

bobrinch skrev:
Ja, det åbenlyse ville selvfølgelig være at prøve begge to, men sagen er den, at jeg aldrig har prøvet at kalibrere en
pladespiller/pickup/tonearm, hvilket jeg gerne vil have gjort med den nye. Det virker bare som en halvstor opgave at sætte sig
ind i det, og hvis jeg så oven i hatten skal til at gøre det med to forskellige pickups...

Så er det oplagt at bruge denne søndag på at sætte dig ind i sagerne.
Du kan finde alle relevante oplysninger på Nettet. Prøv også at kigge på www.pladespilleren.dk og www.vinylengine.com

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Medmindre du ikke har noget imod at modificere armen hver gang du skifter PU til anden højde, eller anden tykkelse
plademåtte, ville jeg sende den retur og istedet købe model med justerbar arm - hvis du altså har købt på nettet fra ny.

Ortofon Blue er iøvrigt, iht hvad brugere har erfaret, ret kritisk med korrekt vinkel til pladen.

Et andet problem, hvis armen er konisk, dvs ikke lige tyk ved armbasen som ved PU, er det ikke sikkert du kan bruge den
traditionelle metode ved at måle armens hældning - har ingen erfaring med koniske arme - hvordan sikre man en konisk arm
er korrekt sat i højden ?
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
(...) hvordan sikrer man en konisk arm

Det kan f.eks gøres således:

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 24 Marts 2013 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Medmindre du ikke har noget imod at modificere armen hver gang du skifter PU til anden højde, eller anden tykkelse
plademåtte, ville jeg sende den retur og istedet købe model med justerbar arm - hvis du altså har købt på nettet fra ny.

Ortofon Blue er iøvrigt, iht hvad brugere har erfaret, ret kritisk med korrekt vinkel til pladen.

Et andet problem, hvis armen er konisk, dvs ikke lige tyk ved armbasen som ved PU, er det ikke sikkert du kan bruge den
traditionelle metode ved at måle armens hældning - har ingen erfaring med koniske arme - hvordan sikre man en konisk arm

Armrøret skal jo ikke nødvendigvis være parallelt med pladens/pladetallerkenens overflade for at opnå korrekt SRA. Standarden er 92 grader, og den
eneste måde at sikre sig på, at det er tilfældet er ved at måle vinkelen på diamantens lodrette akse i forhold til pladens/pladerallerkenens vandrette
akse.

Det er jo mikroskopiske størrelser, vi har med at gøre, så det "letteste" er faktisk at benytte et mikroskop - og endda et USB af slagsen - og benytte
den medfølgende software til på meget nøjagtig vis at måle sig frem til den korrekte vinkel.

Armhøjden styrer selvsagt SRA, men hvor højt eller lavt armen skal stå afgøres af en kombination af faktorer. Bl.a. Vinkelen som diamanten er limet
på nålefaner i, nåletryk, pick up husets højde, nålefanens længde og overhang. Og kombinationen af disse forhold betyder ganske ofte, at armrøret
ikke skal stå parallelt med pladens/pladetallerkenen.

Det gav dig så også svar på, hvordan man justerer arme med konisk armrør ... nemlig på præcis samme måde, som man justerer arme med ens
diameter, for det er slet ikke armrøret, man skal kigge på ...

I kan læse meget mere om justering af SRA på Michael Fremers www.analogplanet.com, herunder brugen af USB-mikroskop til indstilling af SRA.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2013 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

SME arm, havde selv gætte på et indbygget vatterpass kunne være en løsning, men tegning af en centerlinje løser fint
problemet, har faktisk aldrig tænkt over der var en centerlinje på armen

Mht hvad der indvirker på armens hældning, er det om diamanten er alignet korrekt ift montageflanken - dvs om der er en
produktionsfejl, som nok er tæt på utænkeligt idet der er en udgangsinspektion. Teoretisk set vil diamantens vinkel ændres
ved ændring af nåletryk som du kommenterer, men er nok indenfor tolerencen man vil kunne justere armhældningen.
Næsten med garanti er diamantens vinkel sat således, at vinklen er korret midt i nålens vægt-område - dvs vil man være
spot-on, sætter man nåletrykket midt i nålens skala. Er eksempelvis skalaen fra 1.25g til 1.75g, er det et godt valg, set
udfra mange forhold, at sætte til 1.5g.

Husets højde har ingen indflydelse.

Andet der kan indvirke, er om pladetallerken er i vatter ift armen, optimale er naturligvis at alt er spændt på samme
metalflade som eksempelvis på en Thorens TD-124. Træ arbejder med tiden, det gør skruerne der er skruet op i træ også.
Hver gang man skruer på skruer i træ, mister man tolerencen. Er noget spændt op i træ, især.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 24 Marts 2013 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Hvad i alverden er en "montageflanke"?!? Er det noget, der findes på heste?

Nå, men mine kognitive evner rækker simpelthen ikke til at forstå, hvad det er, du skriver i en del af dit indlæg: "Teoretisk set vil diamantens vinkel
ændres ved ændring af nåletryk ... men er nok indenfor tolerancen man vil kunne justere armhældningen." Jeg forstår simpelthen ikke, hvad du
mener - men det er som nævnt ikke nødvendigvis din fejl ...

Omkring valg af nåletryk, så bør man selvfølgelig vælge det nåletryk, hvor pick uppen sporer bedst og så indjustere SRA. Det kan man godt bruge en
del tid på. Jeg har hygget mig med at justere ca. 35 forskellige pick upper i mange forskellige arme, og på baggrund af disse erfaringer må jeg sige,
at der er pænt stor forskel på, hvor tolerant de forskellige pick upper reagerer på ændringer i nåletryk og SRA. Eksempelvis er min Music Maker MKIII
ekstremt kritisk med hensyn til korrekt nåletryk og SRA, mens en ældre Denon DL-103R, som jeg har haft i evigheder, stort set lyder uændret,
selvom SRA ligger på 91 eller 93 grader og nåletrykket ligger i den ene eller den anden ende af det anbefalede område.

Og selvfølgelig har højden af pick up huset betydning for, hvor højt eller lavt, jeg skal sætte (højdejustere) min tonearm. Pick up huset er jo en del af
tonearmens geometri, så uanset om monteringsfladen ligger under, over eller lige midt i armrørets centerlinje, og uanset afstanden fra spidsen af
diamanten til oversiden af pick uppens krop, så må jeg nødvendigvis højdejustere min tonearm i overensstemmelse hermed, så den går fri af og kan
svæve frit over lp og pladetallerken, når nåletrykket er sat til nul.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2013 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Analogueman, jeg tror vi taler om næsten det samme, men med forskellige vendinger

Mht bobrinch´s spørgsmål 1 er det vel et spørgsmål om at lytte, mht spørgsmål 2 kunne det evt måles/estimeres ved
sammenligning af de to med en skydelære, mellem nålens spids og den øverste flade ( vingerne ) hvor PU monteres (
montageflanken ). Estimeres, fordi nålene kan være forskellige mht hvor langt nålen bevæger sig når der er vægt på.

Men noget af en process at skifte mellem to PU ved sammenligning, hvis også armen skal justeres i højden med hvad det
medfører. Man har jo glemt hvordan den første lød, når man har sat den anden op.

At Rega armen ikke kan justeres i højden, samt armen er konisk uden centermarkering langs armen er double-trouble.
Anti-skating ser heller ikke ud til at kunne sættes særlig præcist, med spørgsmålstegn om den kan holde indstillingerne.

bobrinch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2013 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Medmindre du ikke har noget imod at modificere armen hver gang du skifter PU til anden højde, eller anden
tykkelse
plademåtte, ville jeg sende den retur og istedet købe model med justerbar arm

Jeg regner ikke med at gå og skifte men bare beholde den PU på, som jeg synes bedst om. Ligeledes kommer jeg nok heller
ikke til at skifte måtten. Mit nørderi-niveau er slet ikke nået til det punkt... endnu

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 25 Marts 2013 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Analogueman, jeg tror vi taler om næsten det samme, men med forskellige vendinger

Mht bobrinch´s spørgsmål 1 er det vel et spørgsmål om at lytte, mht spørgsmål 2 kunne det evt måles/estimeres ved
sammenligning af de to med en skydelære, mellem nålens spids og den øverste flade ( vingerne ) hvor PU monteres (
montageflanken ). Estimeres, fordi nålene kan være forskellige mht hvor langt nålen bevæger sig når der er vægt på.

Men noget af en process at skifte mellem to PU ved sammenligning, hvis også armen skal justeres i højden med hvad det
medfører. Man har jo glemt hvordan den første lød, når man har sat den anden op.

At Rega armen ikke kan justeres i højden, samt armen er konisk uden centermarkering langs armen er double-trouble.
Anti-skating ser heller ikke ud til at kunne sættes særlig præcist, med spørgsmålstegn om den kan holde indstillingerne.

Som ingeniør må du da vide, at det hedder en "flange" ... "flanker" er noget, der findes på dyr

Ikke så underligt, at jeg ikke forstår dig, når du benytter udtryk og vendinger, der sædvanligvis har en helt anden betydning og benyttes i helt andre
sammenhænge

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2013 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Hvis du læste videre i ordbogen, betyder flanke også "område" eller yderdele af et område ( i denne forbindelse de to
montageflanker på en PU ( vinger ) - men hvis man i det daglige er tæt på dyr, og ikke på teknik ...

Men med 10 år udenfor Danmark, begynder stavningen at halte lidt, man glemmer simplethen hvordan ting staves - heldigt det
her både kan betegnes flanke og flange

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2013 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

bobrinch skrev:
A127 skrev:
Medmindre du ikke har noget imod at modificere armen hver gang du skifter PU til anden
højde, eller anden
tykkelse
plademåtte, ville jeg sende den retur og istedet købe model med justerbar arm

Jeg regner ikke med at gå og skifte men bare beholde den PU på, som jeg synes bedst om. Ligeledes kommer jeg nok heller
ikke til at skifte måtten. Mit nørderi-niveau er slet ikke nået til det punkt... endnu

Mange vil bare slappe af og lytte til musikken, godt at sætte en grænse for hvor langt man vil gå - sætter heller ikke record
clamp på, bruger ikke guld-stik , bruger pt en billig PU til 600 kr - er ikke gået videre til evt high-end arm, PU etc - endnu

Men har en Blue i tankerne som en lille "upgrade", på eget hus til sammenligning.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 25 Marts 2013 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Hvis du læste videre i ordbogen, betyder flanke også "område" eller yderdele af et område ( i denne forbindelse de to
montageflanker på en PU ( vinger ) - men hvis man i det daglige er tæt på dyr, og ikke på teknik ...

Men med 10 år udenfor Danmark, begynder stavningen at halte lidt, man glemmer simplethen hvordan ting staves - heldigt det
her både kan betegnes flanke og flange

[sic!]

Nu blev det simpelthen for søgt - montageflanke ...

http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_miljø/Landbrug_og_have brug/Hestehold_og_hesteavl/flanke

Det kan også have militær betydning/oprindelse:

http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Militæ r/Strategi,_taktik,_udrustning_og_efterretning/flanke

Lad nu være med at give ordet en etymologisk betydning, som det ikke har. Jeg fristes næsten til at tænke på ordet "overdrev", når du fremfører din
selvbestaltede forklaring ... tæt på dyr eller ej ...

I rest my case ... andre må mere eller mindre hovedrystende ta' over ...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes