Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 19:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: nåletryk på DL-103D / DP-59L (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jepsen79
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 23 Februar 2012 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

hej...har forgæves prøvet at finde tråde herinde og forums der kan guide mig i hvordan jeg får sat min denon dp59L med tilhørende dl-103d pu ordentligt op...jeg er altså helt grøn i det her men nu vil jeg lære det, er det noget med at man skal sætte den lille drejeskive altså nåletrykket på 0 gr til at starte med så med det store flybare lod få tonearmen til at balancere uden at pu rammer pladen og så derefter dreje nåletrykket til det antal gr man ønsker hvilket jeg ikke aner hvad er, og hvad skal q damp og antiskating stå på er der nogen specs. for det til denne specifikke pu ??

håber nogen kan hjælpe da jeg tror det står helt forkert...m.v.h Martin

Til top Vis jepsen79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jepsen79
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 23 Februar 2012 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 23 Februar 2012 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

jepsen........
Du slukker for strømmen til din Denon, sætter reguleringerne til nåletryk, Q-damping og antiskating på 0 = nul. Så tar du din arm fri af holderen og justerer kontraloddet bagpå armen, til den svæver lige i midten = vægtløs omkring 0-punkt. Så sætter du din arm på plads i holderen igen, så skruer du dit nåletryk, q-damping og antiskating op på 1.6 gram, tænder for skidtet og kører derudaf. Evt. kan du derefter experimentere med Q-damping.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 23 Februar 2012 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
jepsen........
Du slukker for strømmen til din Denon, sætter reguleringerne til nåletryk, Q-damping og antiskating på 0 = nul. Så tar du din arm fri af holderen og justerer kontraloddet bagpå armen, til den svæver lige i midten = vægtløs omkring 0-punkt. Så sætter du din arm på plads i holderen igen, så skruer du dit nåletryk, q-damping og antiskating op på 1.6 gram, tænder for skidtet og kører derudaf. Evt. kan du derefter experimentere med Q-damping.

Nej, helt så nemt er det altså ikke ... desværre! Ovenstående er helt OK i forhold til at justere nåletryk, men du skal også sikre dig, at forhold som bl.a. VTA (vertical tracking angle), SRA (stylus rake angle) og azimuth er i orden.

Det vil være for omfattende at komme ind på her, men du kan læse meget mere om det her

http://www.soundfountain.com/amb/ttadjust.html

eller her

http://www.deadwaxcafe.com/vzone/cartalign.asp

eller google for lignende sider. Det bugner med dem på internettet.

Det lyder alt sammen ganske kompliceret, men det er det nu ikke nødvendigvis. Det er først og fremmest tidskrævende at få indjusteret en pick up, men der er ganske meget at hente både i forhold til lydkvalitet og i forhold til mindre slid på pick up og dine lp'er.

Fortsat god lyttelyst!

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 23 Februar 2012 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Analogueman
Du har selvfølgelig helt ret, rådet var givet ud fra, at han sagde, han var "helt grøn", gik derfor ud fra, at pu´en var monteret!!!

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes