Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 06:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: flyttet : flydende versus fast ophæng (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 12 September 2010 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Sendt: 12 September 2010 kl. 10:20 | IP-adresse registreret Citér ramma

hvis prisen ikke spiller nogen rolle så er det fast ophæng der er bedst, feks Verdier platine, Garrad 301/401 renoveret, Garrard 501 hvis man har vundet i lotto( nok en af de bedste pladespillere jeg nogensinde har hørt,men helt uden for min rækkevidde), Thorens 124, Tecnics SL 10. Der er flere men dem har jeg ikke hørt.

Jeg har haft flydende ophæng med remtræk, men de har alle haft problemer af den ene eller anden art, bla svingende pianolyd,problemer med timing i musikken,mere end besværlig opsætning, som løbende skal gås efter for optimal lyd etc. altsammen problemer jeg ikke vil have igen, Har bla. haft Pierre Lurne Roma, Linn Axis,ældre LINN LP12 ( kunne selvfølgelig opdateres hvis man lige finder 25-30000 kr eksta frem), Thorens 320, Thorens 2001.

Jeg har nu en renoveret Garrad 301, det er den bedste pladespiller jeg nogensinde har haft

så jeg vil sige hvis du vil have en pianofast lyd, så er det fast ophæng

som du kan se Mogens så har jeg haft min andel af anerkendte flydende værker, og for lige at nævne linn lp 12 så farver den altså lyden i en " musikalsk retning, fot-tap stile Ivor T ", og sammen holdt med en live klassisk koncert er lyden ikke korrekt i mine ører, altså det demitralt modsatte af dit synspunkt.

jeg faktisk at vi begge vil det samme med hensyn til lydkvaliteten, men når målet med forskellige værktøjer.

og vi skal nok lade den ligge her, for jeg tror ikke umiddelbart at der kan opnås enighed om værktøjet

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 September 2010 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun give dig ret i det med Garrard 301 - min grease Bearing er bare den fedeste pladespiller jeg har haft - og der har været en del forbi matriklen

Jeg synes Linn LP 12 er ligeså til grin som cyrus og alt det andet nyere mukkebik fra de engelske øer - køber du et produkt fra dem så handler manualen kun om hvordan man opgraderer dem

Skulle man have respekt for Linn så var deres standard udgave af LP 12 med alle tweaks, trampliner og tivoli og hvad de nu kalder det - har man et produkt der er dårligt er det til grin at sælge forbedringer der koster flere gange produktets værdi

Stort anlagt klassisk symfonisk musik klarer sig da klart bedre på en 301 som har den power der skal til for ikke dynamikken ryger fløjten - pickuppen skal nok sørge for at toppen bliver så fin og nuanceret som det hører sig til så længe værket trækker med stoisk ro i en tung plinth

men det er vist et nærmest religiøst spørgsmål

Hvilken arm har du til din 301er ramma?

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2010 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

hej r-l-b

jeg bruger en rega RB 300, fuldt modificeret med Cardas litze og kabel i et stykke, endvidere med Micthell Kontralod, Pete Riggle WTF vta on the fly, dvs. vta indstilling under afspilning, så er det muligt at ramme det " gyldne punkt " rigtigt.

iøvrigt der findes også gode pladespillere med flydende ophæng bla. VPI Aries, som en af mine venner har, og den har jeg et indgående kendskab til, og den lyder aldeles fremragende

Linn LP12 er så populær fordi den er blevet kult, og den føste var også en revolution da den kom frem, men det ændrer ikke ved at den farver lyden, samt , at bassen har tendenser til at lyde et tonet

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 September 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Det I har gang i deltager jeg ikke i. Der er megen jalousi tilstede mange steder i forhold til verdens bedste pladespiller fra Linn i form af deres radikal.

Så meget at der er megen aggresion imod produktet tilstede, der skal luftes en gang imellem.

Det gider jeg altså ikke deltage i.

Men I skal da have lov til det, hvis I synes det kan give en god tråd.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 September 2010 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da sige at flydende afkobling er rigtig fint, vis det er hele ploven der står på en flydende platform fks, en sådan platform har jeg haft lavet til fks rega p3, det hævede virkelig dens ydelse.

Men at have en fast plint hvor motoren gerne sider, og så en elastisk rem der overfører til en flydende plint hvor arm og pladetalerken sider, er da helt hen i vejret, det kan ikke undgås at motoren samt rem vil hugge den flydende plint, pedersens opgradering af gyrodec kunne måske afhjælpe dette en del.

En af de som faktisk virker perfekt er den gamle 124'er, hvor hele værket faktisk flyder på mushrooms, et stykke genialt mekanik fra dengang man kunne lave rigtige pladespillere.

Lenco'erne har det jo også i sin oprindlige form, også et stykke ret gedigent mekanik, lige bortset fra tonearmen.

En Garrard har jeg ikke endnu ikke kunne finde økonomi til, men er ret sikker på at den også har noget  rigtigt over sig.

Micro Seiki ddx 1500, viler jo også på afkoblende føder, så hele værket faktisk flyder, også desvære en af dem som økonomien ikke helt rækker til, synd for det er helt sikkert en af de bedste, jeg lytter jævnligt til en sådan, synd at de ikke laves mere, for det er kram.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 September 2010 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:

Det I har gang i deltager jeg ikke i. Der er megen jalousi tilstede mange steder i forhold til verdens bedste pladespiller fra Linn i form af deres radikal.

Så meget at der er megen aggresion imod produktet tilstede, der skal luftes en gang imellem.

Det er helt fint - jeg er ikke aggressiv eller misundelig på Linn - jeg synes blot at de burde lave en god pladespiller i stedet for at sælge en masse dyre upgrades -

Selve produktet har jeg hørt massere gange - og jeg er aldrig bleve bjergtaget af den - det er jeg på den anden side heller aldrig bleve af en Rega eller et Systemdek

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 13 September 2010 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Vil da lige komme med en indskydelse, jeg ejer en Linn LP12er, den er fra 84, opgraderet med valhalla psu og cirkus kit, armen er en linn arkito 2008 og pu er en linn adikt. Nu er jeg ikke expert i pladespiller, men syntes bestemt ikke den er dårlig, ja bassen er måske lidt svampet, men det har også sin charme, men syntes det er en afspiller der får musiken til flyde, rytmer ruller bare der ud af og kan ikke sige jeg har haft problemer med ujæven gang.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 13 September 2010 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:

S� meget at der er megen aggresion imod produktet tilstede, der skal luftes en gang imellem.

Det gider jeg alts� ikke deltage i.

Men I skal da have lov til det, hvis I synes det kan give en god tr�d.

Mercury, du har fuldstændigt misforstået retningslinjerne, så jeg fandt det nødvendigt at fjerne dit indlæg.

Mvh, Mikkel - Redaktør!

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2010 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:

er du ikke lidt nærtagende, det er altså dig der udnævner Linn LP 12 som verdens absolut bedste pladespiller og dermed alt med flydende ophæng som værende overlegent, når der så bliver gjort opmærksom på at der også findes andre typer pladespillere der er fremragende bla. fastophængte, går du helt i baglås, og derpå proklamerer, at du så sandelig har ret og ikke tåler modsigelse, da konklusionen er helt klar.

nu er det jo et forum, og beregnet til at debattere A contra B eller C, og er så en hjælp til dem der ønsker at vide noget om forskellige emner og temaer.bla. pladespillere

der er intet i denne verden der er absolut, eller sort eller hvidt alt afhænger af beskueren og den bagrund vedkommende tager med sig her i livet, nogen har mere at gøre godt  med end andre, men debatten må og skal være åben for alle uanset hvad de måtte have i posen

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 September 2010 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

OK Mogens - har selv haft en Linn LP12 i 14 år, hvor den tjente mig godt. Men jeg var glad da den blev solgt (for mere end jeg gav for den) og udskiftet med en DD i en tung blydæmpet plint.

LP12 er en fin pladespiller, men kan du fortælle mig hvordan man monterer en 12" arm, en  tangentialarm eller bare hvordan man sætter 2 eller 3 arme på den? Vi er jo nogle, der har disse behov.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Sendt: 13 September 2010 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:
Jeg vil da sige at flydende afkobling er rigtig fint, vis det er hele ploven der står på en flydende platform fks,
en sådan platform har jeg haft lavet til fks rega p3, det hævede virkelig dens ydelse.

Men at have en fast plint hvor motoren gerne sider, og så en elastisk rem der overfører til en flydende plint hvor arm og
pladetalerken sider, er da helt hen i vejret, det kan ikke undgås at motoren samt rem vil hugge den flydende plint,
pedersens opgradering af gyrodec kunne måske afhjælpe dette en del.

Mht huggeri og gummirem til flydende ophæng. Den koblinger giver faktisk den allerbedste overføringsfunktion mellem
motor og tallerken. Det betyder at vibrationer og små ujævnheder er utroligt dæmpet. Det samme kan ikke siges om
mellemhjuls drevne. Her er påvirkningen direkte overført. Problemet med Gyroen kunne være at det flydende ophæng
kunne "rotere" pga de fjedre den hang i. Dog skal påvirkningen være stor da tallerken og plint i flydende stand vejede 10kg.

Efter Pedersens halløjsa må jeg sige at mere stabilt værk skal jeg da kigge længe efter ;-)

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 September 2010 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
R.P. skrev:
Jeg vil da sige at flydende afkobling er rigtig fint, vis det er hele ploven der står på en flydende platform fks,
en sådan platform har jeg haft lavet til fks rega p3, det hævede virkelig dens ydelse.

Men at have en fast plint hvor motoren gerne sider, og så en elastisk rem der overfører til en flydende plint hvor arm og
pladetalerken sider, er da helt hen i vejret, det kan ikke undgås at motoren samt rem vil hugge den flydende plint,
pedersens opgradering af gyrodec kunne måske afhjælpe dette en del.

Mht huggeri og gummirem til flydende ophæng. Den koblinger giver faktisk den allerbedste overføringsfunktion mellem
motor og tallerken. Det betyder at vibrationer og små ujævnheder er utroligt dæmpet. Det samme kan ikke siges om
mellemhjuls drevne. Her er påvirkningen direkte overført. Problemet med Gyroen kunne være at det flydende ophæng
kunne "rotere" pga de fjedre den hang i. Dog skal påvirkningen være stor da tallerken og plint i flydende stand vejede 10kg.

Efter Pedersens halløjsa må jeg sige at mere stabilt værk skal jeg da kigge længe efter ;-)

Ikke på en 124'er, den har jo også rem. det er i øvrigt det værk der har givet mig mest konstant hastighed, der er ikke de små variationer som giver piano og andre instrumenter unaturligt vibrato.

Mange direkte drev har også de små ireterende variationer.

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Sendt: 13 September 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
mogens_oestjyll skrev:

S� meget at der er megen aggresion imod produktet tilstede, der skal luftes en gang imellem.

Det gider jeg alts� ikke deltage i.

Men I skal da have lov til det, hvis I synes det kan give en god tr�d.

Mercury, du har fuldstændigt misforstået retningslinjerne, så jeg fandt det nødvendigt at fjerne dit indlæg.

Mvh, Mikkel - Redaktør!

Jeg har valgt at slette mit indlæg, da det indlæg, jeg reagerede imod nu er fjernet

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 September 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har flere gange prøvet at tweake pladespillere med flydende ophæng, og her kan der da hentes en del, men de største positive forandringer skete når man lavede det flydende ophæng om til fast ophæng.

Ved ændringen til fast ophæng blev dynamik, timing og klarhed væsentligt forbedret, og perspektivet blev også lidt bedre(både bredde, dybde og højde), og samtidig syntes jeg der blev en dejlig nærhed i musikken.

Jeg har gennem tiden prøvet tricket på følgende flydende ophængte pladespillere:

• Thorens TD150 (vel egentlig Linn LP12's stamfader)
  • Thorens TD147
  • Thorens TD166 mkII
  • Thorens TD126 mkII (i gang værende projekt, ikke helt færdigt så tæller ikke helt med)
  • Lenco L75
  • Lenco L78
  • Lenco B55
  • Dual 1019

Og her har tendensen været den samme for dem alle, nemlig forbedret lyd i mit lyd univers (læs min lyd reference).

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Jeg har flere gange prøvet at tweake pladespillere med flydende ophæng, og her kan der da hentes en del, men de største positive forandringer skete når man lavede det flydende ophæng om til fast ophæng.

Ved ændringen til fast ophæng blev dynamik, timing og klarhed væsentligt forbedret, og perspektivet blev også lidt bedre(både bredde, dybde og højde), og samtidig syntes jeg der blev en dejlig nærhed i musikken.

Jeg har gennem tiden prøvet tricket på følgende flydende ophængte pladespillere:

• Thorens TD150 (vel egentlig Linn LP12's stamfader)
  • Thorens TD147
  • Thorens TD166 mkII
  • Thorens TD126 mkII (i gang værende projekt, ikke helt færdigt så tæller ikke helt med)
  • Lenco L75
  • Lenco L78
  • Lenco B55
  • Dual 1019

Og her har tendensen været den samme for dem alle, nemlig forbedret lyd i mit lyd univers (læs min lyd reference).

hej Gorm

jeg deler din mening om fast ophængte værker, og jeg ved at det noget du har stor erfaring med

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 September 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:

hej r-l-b

jeg bruger en rega RB 300, fuldt modificeret med Cardas litze og kabel i et stykke, endvidere med Micthell Kontralod, Pete Riggle WTF vta on the fly, dvs. vta indstilling under afspilning, så er det muligt at ramme det " gyldne punkt " rigtigt.

iøvrigt der findes også gode pladespillere med flydende ophæng bla. VPI Aries, som en af mine venner har, og den har jeg et indgående kendskab til, og den lyder aldeles fremragende

Linn LP12 er så populær fordi den er blevet kult, og den føste var også en revolution da den kom frem, men det ændrer ikke ved at den farver lyden, samt , at bassen har tendenser til at lyde et tonet

Hov! Er den gamle VPI Aries flydende ophængt?

Det vidste jeg ikke!

Mvh.

PS: Fast ophængt - direkt drive - VTA on-the-fly ..... det er helt ok.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes