| Forfatter |
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Findes der en eller anden boks, som jeg kan sætte mellem min pladespiller/ Riaa/ Forforstæerker, som konventere mit stereo signal til mono?
Mvh Frank.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tryk på den knap hvor der står "Mono"? Hvis ikke der er en sådan på din forstærker, så skal højre venstre signal blot kortsluttes - men der skal lige et par modstande i serie med signalet først.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Tryk på den knap hvor der står "Mono"? Hvis ikke der er en sådan på din forstærker, så skal højre venstre signal blot kortsluttes - men der skal lige et par modstande i serie med signalet først.
|
|
|
Jeg havde selvfølgelig trykker på mono hvis der stod det.
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis muligt, så kortslut de 2 kanaler inden de går ind i RIAAen.
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
| Hvis muligt, så kortslut de 2 kanaler inden de går ind i RIAAen. |
|
|
Grunden til jeg spøger, er at for at indstille azimut med min testplade, skal den kunne spille mono. Ville man kunne benytte din metode til det?
Mvh
Frank.
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja.
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 07 Juli 2010 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Azimut justering med en måleplade går vel ud på at justere til ens output fra venstre og højre kanal (så de er 100% i fase). Der anvende en LP med et monosignal. Det kan måles med Feikerts program eller det såkaldte Fosgometer.
Begge metoder vender fasen på den ene kanal og lægger dem sammen. Når det mindst muligt signal er opnået (udfasning) er azimut korrekt.
Hvilken målemetode anvender du?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juli 2010 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Azimut justering med en måleplade går vel ud på at justere til ens output fra venstre og højre kanal (så de er 100% i fase). Der anvende en LP med et monosignal. Det kan måles med Feikerts program eller det såkaldte Fosgometer.
Begge metoder vender fasen på den ene kanal og lægger dem sammen. Når det mindst muligt signal er opnået (udfasning) er azimut korrekt.
Hvilken målemetode anvender du?
|
|
|
Jeg vil prøve med hifi news test lp. Der skuller tonerne man bruger, være selv cancelerende når man har opnået samme output i stereo og man skifter til mono. når man har korrekt azimut.
Jeg har ingen teknisk indsigt i hvad der sker.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 07 Juli 2010 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det nemmeste er vel at du laver en lille "lus" af et stykke pickuphusledning og forbinder de to pinde på din pickup hvor den hvide og den røde ledning er sat til - så får du et monosignal
hvis ikke du vil det så brug et par y-splitledninger og en mellemstykke på ledningen fra paldespilleren hen til forstærker / riaa
Jeg har selv den sidste plade du nævner og der behøver man ikke en monoknap - og den er i øvrigt ganske glimrende - det eneste irreterende er at man skal flytte pickuppen manuelt mellem hvert test sport da der ikke er en overgansrille mellem sporerne
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 07 Juli 2010 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
|
Jeg vil prøve med hifi news test lp. Der skuller tonerne man bruger, være selv cancelerende når man har opnået samme output i stereo og man skifter til mono. når man har korrekt azimut.
Jeg har ingen teknisk indsigt i hvad der sker.
|
|
|
Signalet er optaget med højre og venstre kanal i modfase. Når det afspilles som mono vil de 2 udfase hinanden = intet output. Dette dog afhægig af pickuppens justering samt flere andre parametre. Du skal muligvis skrue lidt op for at høre bedre. Pas dog på og skru ned igen, inden du afspiller en almindelig plade!
De eksempler jeg nævnte anvender et rent monosignal, men vender så fasen i den ene kanal. Desuden måler de på resultatet, så man er fri for at lytte på "larmen".
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juli 2010 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Det nemmeste er vel at du laver en lille "lus" af et stykke pickuphusledning og forbinder de to pinde på din pickup hvor den hvide og den røde ledning er sat til - så får du et monosignal
hvis ikke du vil det så brug et par y-splitledninger og en mellemstykke på ledningen fra paldespilleren hen til forstærker / riaa
Jeg har selv den sidste plade du nævner og der behøver man ikke en monoknap - og den er i øvrigt ganske glimrende - det eneste irreterende er at man skal flytte pickuppen manuelt mellem hvert test sport da der ikke er en overgansrille mellem sporerne
|
|
|
Skal jeg ikke først spille spor 5 og forsøge at få det samme output i begge kanaler, for derefter at skifte til mono og køre spor 5 igen?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juli 2010 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
r-l-b skrev:
|
|
|
Skal jeg ikke først spille spor 5 og forsøge at få det samme output i begge kanaler, for derefter at skifte til mono og køre spor 5 igen?
|
|
|
BUMP
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 14 Juli 2010 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
BUMP  - det kan jeg ikke huske - det er da et stykke tid siden jeg sidst har haft brug for pladen
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juli 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
BUMP - det kan jeg ikke huske - det er da et stykke tid siden jeg sidst har haft brug for pladen |
|
|
hehehhe :-)
Er det ikke det man siger?
|
| Til top |
|
| |