Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 10:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hjælp til opgradering - Thorens TD240-2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Thorens TD 240-2 som jeg godt kunne tænke mig at få opgraderet.

Men hvad har jeg af muligheder, kan jeg skifte armen, eller kun nålen og hvis ja, hvad bør jeg så se efter?

Umiddelbart vil jeg være ked af at bruge mere end 2000kr. Så det er nok en nål jeg skal have fat i, men hvilken?

http://www.thorens.com/turntables/drives/td-240-2.html

/Proxi

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart vil jeg mene at det vil være fjollet at udskifte armen - så skulle du hellere overveje at skifte hele pladespilleren ud til noget andet. Og for 2.000 får du næppe noget der gør det afgørende bedre.

Hvis du vil gøre noget er jeg enig med dig i at du kan skifte pickup'en. Hvilken en sidder der på den nu? Hvis det er den der fulgte med, og den er grøn, så er det nok en Audio Technica AT95.

Den kan du godt forbedre, og det naturlige bud er nok en MM (som den AT95), eller en high output MC. Et godt bud kunne være en Dynavector 10X5, som så godt nok koster 2.800 kr., men den skulle være god. Ellers måske en Ortofon 2M Bronze til 1.900 kr.

Jeg fornemmer at du nok ikke er en durkdreven vinyl-entusiast  Med andre ord, du vil nok gerne have at nogen monterer pickup'en for dig, for det kræver at man bruger lidt tid på det, og også føler sig tryg ved det. Når nu du bor i Nordjylland har du måske mulighed for at kigge ind til www.sunaudio.dk - de har begge pickup'er og lidt til, og kan også montere den for dig.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Skønt at der findes kompetente folk som kan give gode råd, ikke?

Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2010 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Jeg fornemmer at du nok ikke er en durkdreven vinyl-entusiast  Med andre ord, du vil nok gerne have at nogen monterer pickup'en for dig, for det kræver at man bruger lidt tid på det, og også føler sig tryg ved det. Når nu du bor i Nordjylland har du måske mulighed for at kigge ind til www.sunaudio.dk - de har begge pickup'er og lidt til, og kan også montere den for dig.

Tak for rådene. Måske jeg skal have solgt den her pladespiller også finde en bedre (så mit udgangspunkt er bedre). Fundet ud af at jeg måske ikke behøver fuld auto, men vil gerne have auto stop, men kan man få det for 4-5000, nyt eller brugt? Og har kun brug for 33 1/3 og 45 rpm?

freako skrev:
Skønt at der findes kompetente folk som kan give gode råd, ikke?
Jo det er dejligt med et forum for folk gider hjælpe hinanden.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Juli 2010 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Proxi skrev:
Wymax skrev:

Tak for rådene. Måske jeg skal have solgt den her pladespiller også finde en bedre (så mit udgangspunkt er bedre). Fundet ud af at jeg måske ikke behøver fuld auto, men vil gerne have auto stop, men kan man få det for 4-5000, nyt eller brugt? Og har kun brug for 33 1/3 og 45 rpm?

Jeg er ikke sikker på at du skal begive dig ud i at skifte pladespilleren... "Problemet" er at du stadig gerne vil beholde som minimum en halv-automatisk løsning, og det kan jeg såmænd godt følge dig i, selv om det ikke betyder noget for mig. Men der findes vist ikke særligt mange af den slags ud over Thorens hvis ikke vi skal over i raller-afdelingen, med mindre du går på brugt-markedet hvor der så også findes bl.a. Denon.

Desuden får du ikke nogen stor forbedring for 4-5.000 fra ny - her skal du helt klart over i brugt. Er det ikke også prisklassen for 240'eren? Hvis du vil købe brug, så kunne en Denon DP-57L, DP-67-L eller højere, de kan nok fås til 2-3.000 brugt. Men... Du kan sagtens komme ud i at de lige skal have en kærlig hånd eller to inden de kører helt som de skal.

Ellers kan du jo holde øje med forhandlerne... Nu nævnte jeg Sunaudio - de har af og til noget godt brugt stående, og de tager også gerne i bytte. Lige nu har de en original Roksan Xerxes stående, som jo er ny-serviceret - men den er jo ikke halvautomatisk.

Måske andre kan byde ind med gode bud på en brugt pladespiller med halv-automatik (det er ikke min stærkeste side), men du skal nok være forberedt på at det måske kræver lidt indsats.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2010 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Jeg er ikke sikker på at du skal begive dig ud i at skifte pladespilleren... "Problemet" er at du stadig gerne vil beholde som minimum en halv-automatisk løsning, og det kan jeg såmænd godt følge dig i, selv om det ikke betyder noget for mig. Men der findes vist ikke særligt mange af den slags ud over Thorens hvis ikke vi skal over i raller-afdelingen, med mindre du går på brugt-markedet hvor der så også findes bl.a. Denon.

Desuden får du ikke nogen stor forbedring for 4-5.000 fra ny - her skal du helt klart over i brugt. Er det ikke også prisklassen for 240'eren? Hvis du vil købe brug, så kunne en Denon DP-57L, DP-67-L eller højere, de kan nok fås til 2-3.000 brugt. Men... Du kan sagtens komme ud i at de lige skal have en kærlig hånd eller to inden de kører helt som de skal.

Ellers kan du jo holde øje med forhandlerne... Nu nævnte jeg Sunaudio - de har af og til noget godt brugt stående, og de tager også gerne i bytte. Lige nu har de en original Roksan Xerxes stående, som jo er ny-serviceret - men den er jo ikke halvautomatisk.

Måske andre kan byde ind med gode bud på en brugt pladespiller med halv-automatik (det er ikke min stærkeste side), men du skal nok være forberedt på at det måske kræver lidt indsats.

Jo min Thorens kostede 5000 fra ny da jeg købte den. Vil begynde at læse lidt om nåle så jeg kan se om jeg kan finde noget jeg kan bruge.

Jeg må se at få solgt min Denon avr-2807 også vil jeg se om jeg kan finde en Densen B110, synes bare der har været langt mellem dem på det sidste.. Også skal jeg have noget andet end pod-speakers... Men vil først have fundet mig en B110

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes