Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 21:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ny RIAA? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har for nyligt erhvervet en LP12 til en fornuftig penge. I samme omgang byttede jeg min ellers fine Benz High-Output MC pickup ud med en Ortofon Salsa der fulgte med LP12'eren. Der er sikkert nogen der vil kalde det en dum beslutning, men jeg valgt Salsa'en pga at den i mit setup var mere velopløst og der var mere energi i det der kom ud. Det er lidt på bekostning af at den er lidt til den lyse side hvilket resten af mit setup også er.

Nå, men inspireret af den ny RIAA test har jeg faktisk længe overvejet om det næste der skal ske er at opgradere min Parasound Z-phono. Jeg har egentlig været rigtig glad for den, men der er en del støj på MC-indgangen (som jeg jo nu benytter, da Salsa'en er en Low-Output MC).

Jeg vil derfor høre jer derude om der er nogen der har nogle gode ideer til en RIAA opgradering, eller andet der vil kunne løfte setup'et for en rimelig penge? Jeg har kigget lidt på Trichord Dino da det ser ud til at de kan erhverves for en rimelig pris på brugt-markedet. Men der er sikkert mange andre gode RIAA'er derude.

Jeg her også selv overvejet om et kabel-skift ville kunne tilføje lidt mere varme til Salsa'en (altsa fra RIAA til forstærker). Nogle gode bud her?
Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Tom Evans Microgroove til overs. Den er bedre end Dino'en som også er designet af Tom Evans.

Giv mig et ring på 31 26 75 57, så arrangerer vi en demo.

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2010 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Det lyder spændende. Jeg giver dig et kald senere. Det kunne være super at blive lidt klogere på hvor meget der egentlig kan hentes ved en bedre RIAA i første omgang.
Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Kasper H skrev:
Hej alle

Jeg har for nyligt erhvervet en LP12 til en fornuftig penge. I samme omgang byttede jeg min ellers fine Benz High-Output MC pickup ud med en Ortofon Salsa der fulgte med LP12'eren. Der er sikkert nogen der vil kalde det en dum beslutning, men jeg valgt Salsa'en pga at den i mit setup var mere velopløst og der var mere energi i det der kom ud. Det er lidt på bekostning af at den er lidt til den lyse side hvilket resten af mit setup også er.

Nå, men inspireret af den ny RIAA test har jeg faktisk længe overvejet om det næste der skal ske er at opgradere min Parasound Z-phono. Jeg har egentlig været rigtig glad for den, men der er en del støj på MC-indgangen (som jeg jo nu benytter, da Salsa'en er en Low-Output MC).

Jeg vil derfor høre jer derude om der er nogen der har nogle gode ideer til en RIAA opgradering, eller andet der vil kunne løfte setup'et for en rimelig penge? Jeg har kigget lidt på Trichord Dino da det ser ud til at de kan erhverves for en rimelig pris på brugt-markedet. Men der er sikkert mange andre gode RIAA'er derude.

Jeg her også selv overvejet om et kabel-skift ville kunne tilføje lidt mere varme til Salsa'en (altsa fra RIAA til forstærker). Nogle gode bud her?

En Parasound Z-phono er et decideret low-end-produkt til næsten ingen penge...i udlandet i det mindste!

En udskiftning til noget bedre vil kunne udrette mirakler for din lyd.

MVH.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2010 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Tak for indlæggene so far. Nogen der evt ligger inde med en Dino der har lyst at kigge forbi til kaffe og plader en aften?

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Juli 2010 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Dino'en kan jo opgraderes med Dino+ med endnu bedre resultat til følge, og gerne med deres High Performance interconnect.

Prøv at kontakte High Performance Audio i Bagsværd, han forhandler Trichord, Morten har mobil nr. 28 90 54 54

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Juli 2010 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Ellers kan jeg anbefale en Roque audio Riaa. Den er ikke så dyr, men rigtig  god.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Juli 2010 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Jeg kan sige god for Tom evans. De fåes også i diverse versioner. Basisversionen er et decideret best buy efter min mening. Men igen...det kommer jo helt an på hvad det er man ønsker sig.

Hvor meget vil du spendere på det her? Ingen tvivl om at du kan hente en del ved en bedre riaa.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2010 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Jeg havde tænkt i størrelsesordenen 2k +/- 2nd hand hvis det lader sig gøre. Det kommer også an på om der dukker noget specielt op.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Juli 2010 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo prøve de step-ups som av-connection har på tilbud til 1000 kr. De skulle være rigtig godt. Så kan du bare bruge mm indgangen på dihn riaa.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

beam
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Marts 2006
Sendt: 06 Juli 2010 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge lidt på Heed's produkter, de er supermusikalske...
Til top Vis beam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beam Besøg beam's Websted

Simple Hifi
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 03 Maj 2010
Sendt: 06 Juli 2010 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

beam skrev:
Prøv at kigge lidt på Heed's produkter, de er supermusikalske...

Jeg kan oplyse, at Heed kan høres hos Simple Hifi i KBH. Vi har alle Heed riaa´er på lager.

mail@simplehifi.dk el. Mobil. 61307602

Mvh.

Simple Hifi v. Søren Sørensen

Til top Vis Simple Hifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simple Hifi Besøg Simple Hifi's Websted

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 Juli 2010 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv Heed Questar MM riaa, som jeg er meget tilfreds med.
Men den slår IKKE min tidligere Trichord Dino mk.II
hvor stor forskel der er på dino mk.I og mk.II ved jeg ikke.

Husker Dino´en som værende neutral, med super detaljering og soundstage.
Hvor Heed´en er mere musikalsk og behagelig at lytte til.

Begge riaa´er kan opgraderes med god ekstern strømforsyning, istedet for den standard "mobillader".
Hvilke også bør overvejes ved køb af disse 2 riaa´er.
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2010 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Tak for indlæggene og forslagene. Jeg har igår lånt en Trichord Dino MkII med hjem fra High performance Audio. I øvrigt en rigtig hyggelig oplevelse at være derude. Mit umiddelbare indtryk er at opløsningen er bedre og der er endnu mere liv og glade dage med den i forhold til Parasound. Jeg synes klang-idealet er meget det samme, men bare lidt mere, så det er ikke fagre nye verden, men det er blevet lidt sjovere at høre en plade. Nu er det hele jo nyt, så skal høre lidt mere og bytte lidt frem og tilbage for at finde ud af den endelige dom.

Er der nogen der kender forskellen på MkI og MkII? Altså rent lyttemæssigt. Tror også jeg skal lægge øre til den Tom Evans i næste uge.

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Kasper H skrev:
Hej alleTak for indlæggene og forslagene. Jeg har igår lånt en Trichord Dino MkII med hjem fra High
performance Audio. I øvrigt en rigtig hyggelig oplevelse at være derude. Mit umiddelbare indtryk er at opløsningen er bedre og
der er endnu mere liv og glade dage med den i forhold til Parasound. Jeg synes klang-idealet er meget det samme, men bare
lidt mere, så det er ikke fagre nye verden, men det er blevet lidt sjovere at høre en plade. Nu er det hele jo nyt, så skal høre
lidt mere og bytte lidt frem og tilbage for at finde ud af den endelige dom.Er der nogen der kender forskellen på MkI og MkII?
Altså rent lyttemæssigt. Tror også jeg skal lægge øre til den Tom Evans i næste uge.

Så må vi da håbe den Tom Evans matcher din PU! Der er vist ingen justeringsmuligheder, mener deres riaa´er skal justeres
hos tom evans i england. De justerer riaa´en præcist til din specifikke PU.
Det var ihvertfald hvad jeg fik at vide af en hifi forhandler engang.
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2010 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Mads57 skrev:
Kasper H skrev:
Hej alleTak for indlæggene og forslagene. Jeg har igår lånt en Trichord Dino MkII med hjem fra High
performance Audio. I øvrigt en rigtig hyggelig oplevelse at være derude. Mit umiddelbare indtryk er at opløsningen er bedre og
der er endnu mere liv og glade dage med den i forhold til Parasound. Jeg synes klang-idealet er meget det samme, men bare
lidt mere, så det er ikke fagre nye verden, men det er blevet lidt sjovere at høre en plade. Nu er det hele jo nyt, så skal høre
lidt mere og bytte lidt frem og tilbage for at finde ud af den endelige dom.Er der nogen der kender forskellen på MkI og MkII?
Altså rent lyttemæssigt. Tror også jeg skal lægge øre til den Tom Evans i næste uge.

Så må vi da håbe den Tom Evans matcher din PU! Der er vist ingen justeringsmuligheder, mener deres riaa´er skal justeres
hos tom evans i england. De justerer riaa´en præcist til din specifikke PU.
Det var ihvertfald hvad jeg fik at vide af en hifi forhandler engang.

Jeps, jeg har læst om det. Den skulle vist matche med 100 ohm's modstand og et gain-niveau der er passende. Dog er det noget der skal tages med i overvejelserne, da det jo ikke er gratis at få rejusteret sådan en fætter. Er der i øvrigt nogen der ved hvorfor det er sådan? Burde det ikke være relativt enkelt at lave et par kontakter uden at det går væsentligt ud over signalvejen?

I øvrigt har jeg prøvet lidt frem og tilbage med Dino'en, men jeg synes ikke jeg kunne høre ret meget forskel på 33 ohm til 100 ohm. Der er vist også noget med Kapacitansen. Er der nogen har har nogle bevingede ord i denne sammenhæng?

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft en Trichord Dino Mk2 hjemme til låns i en uge fra High Performance Audio. Trichorden er en superfin RIAA, masser af attack og meget spilleglad. Det løftede lyden betydeligt i forhold til min Parasound Z-phono. meget mere detaljeret lyd og mere hul igennem.

Jeg havde desuden Jesper på besøg igår aftes med Tom Evans under armen. I forhold til Dino'en er Tom Evans mere raffineret, især i toppen, men også i bunden er der flere informationer og endnu mere hul igennem end på Dino'en. Der er også pludselig kommet rigtig 3D effekt i perspektivet.

Således lidt færre penge på bogen og en Tom Evans Microgroove + rigere er det blevet meget sjovere at høre vinyl. Utroligt hvad en god RIAA kan gøre. Det fungerer fint med Ortofon Salsa pickup'en og LP12'eren med Akito armen, på trods af at de kloge siger at det er en dårlig arm til MC-pickup'er.

Nå, men reaktioner er velkomne. Og tak til Morten for glimrende service. jeg er faktisk lidt ked af at jeg ikke køber noget af ham, men måske en anden gang. Og tak til Jesper for at kigge forbi og for at tage tiden til det og medbringe spændende musik :o)

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Hej, min LP12'er er også med en akito arm, dog en fabriksny fra 2009 og PU er en linn adikt PU, min riaa er jo en EAR 834P, denne riaa kan du næsten få til at lyde som du vil, har prøvet lidt forskellige rør i den, er dog faldet for dette gentryk af en gamme klassiker http://pyndtshop.dk/product_info.php?cPath=58_25&product s_id=625, der er masser af varme og nærværd i lyden, men det er uden at rørene kvæler de klassiske linn dyder. Den dårlige nyhed er nok at de gange der har været sådan en riaa til salg 2nd-hand har prisen ligget omkring 4,5K, men måske det er værd at spare lidt op

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2010 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

OK, har godt set EAR RIAA'erne, men er nok lige over mit budget og nu har jeg jo også lige fået meget oveni med den lille ny. Nu må det snart være plader der skal investeres i.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 14 Juli 2010 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Før jeg købte EAR, havde jeg en MF x-lps v3 + MF x-psu v3 med samme pladespiller/arm/pu, den fungerede også fint, lyden hælder mod det varme, den kan dog ikke måle sig med EAR, men det er jo også et billiger produkt.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes