Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 22:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: denon dl 103 til rega p3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ridder lykke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Er Denon DL 103 PUen til Rega P3 et godt match? Er det nødvendigt med spacers?

På forhånd tak for hjælp

/Jacob
Til top Vis ridder lykke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ridder lykke

mugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

DL 103 hører nok til i en tungere arm end en rega RB 300, som vist er den, der sidder på Rega P3.  DL 304 er nok bedre egnet. 

Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge

ridder lykke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2010 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

tak for svaret Mugge.

Det er rigtignok en RB300 arm. 304eren ser virkelig lækker ud, men jeg tænker lidt om den er overkill i mit system, Rega p3, Cambridge 640 forstærker og Cambridge 640 RIAA?

304eren har et ret lavt nåletryk synes jeg. Betyder det mindre slid på pladerne?
Til top Vis ridder lykke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ridder lykke

mugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

ridder lykke skrev:
tak for svaret Mugge.

Det er rigtignok en RB300 arm. 304eren ser virkelig lækker ud, men jeg tænker lidt om den er overkill i mit system, Rega p3, Cambridge 640 forstærker og Cambridge 640 RIAA?

304eren har et ret lavt nåletryk synes jeg. Betyder det mindre slid på pladerne?

Jeg har haft 304. Den er en meget vellydende pu, nok mere "lækker" og samtidig mere neutral end 103, som jeg kun har lyttet til kort tid. Jeg måtte skippe 304, da den var for blød til min tonearm. Det er muligt, den er overkill til dit set-up. Cambridge er kendt som høj kvalitet til prisen og Rega P 3 er rigtig god, men du får brug for en step-up pga den meget lave udgangsspænding. 304 har ganske rigtig et meget lavt nåletryk. Efter manges mening er et højere nåletryk mindre belastende for pladerne end et lavt.

Men jeg ville nok anbefale dig at se andre steder end Denon fx Ortofons Rondo-serie. Her ligger de billigere i nogenlunde samme prisklasse som de to Denoner

Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge

ridder lykke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2010 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

mange tak igen.

Det er noget af en jungle at finde rundt i. Siden jeg fik Regaen har den kørt med Elys PUen. Nu er det tid at skifte, men det er godt nok svært at finde rundt i.
Jeg vil helst købe en af de PU Hifiklubben har i deres katalog, da den lokale klub i Slagelse har en fin fyr ansat der gerne monterer og måler ud for en.
De har nogle Ortofon, men ikke nogen med Rondo navn desværre.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Der er ikke helt enighed om det, men jeg mener at DL103 udmærket kan køre i en Rega arm. Jeg har kørt med den på en RB 250 arm, med vældigt godt resultat. Mener faktisk at DL103 matcher Rega meget fint lydmæssigt. Gjorde den ihvertfald her.

EDIT: Det var så en DL103r jeg brugte, men DL103 standard vil sikkert også fungere.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

ridder lykke skrev:
tak for svaret Mugge.

Det er rigtignok en RB300 arm. 304eren ser virkelig l�kker ud, men jeg t�nker lidt om den er overkill i mit system, Rega p3, Cambridge 640 forst�rker og Cambridge 640 RIAA?

304eren har et ret lavt n�letryk synes jeg. Betyder det mindre slid p� pladerne?

Højt eller lavt nåletryk er uden betydning for sliddet på pladerne!
Men det er vigtigt at bruge et KORREKT nåletryk.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2010 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Tænk på at DL-304 har et meget lavt output, så det er ikke sikkert at din Cambridge kan håndtere den. Den er også ret blødt ophængt, så den fungerer bedst i lettere arme. Så jo, den er muligvis overkill til dit system. Jeg tror at DL-103 eller DL103r vil være et bedre valg for dig.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Der er også low output MC ind på Cambridge RIAA'en.

Hifiklubben kan også skaffe en Rondo. Vi kan bestille hele Ortofons program. Vi har den blot ikke på lager.

Synes begge pick-up'er kan bruges i en RB300 arm, men synes personligt 304 fungerer bedst. Er man til DL-103, så spiller 103R eller 103SA altså heller ikke så tosset.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft en 103 i en Rega arm. Jeg blev efterhånden ret træt af at den ikke sporet så godt i den inderste rille på nogle plader. Dette resulterede i en form for forvræning. Jeg har for nyligt skiftet til en DL 160 og couldn't be happier.  

ridder lykke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

valget faldt på 160eren.
Manden i hifiklubben anbefalede den selvom jeg sagde at mit budget var 2500kr og 160eren kostede 1000kr. Så jeg tænker at han er en troværdig fyr når han ikke bare malker alle mine penge

Han har i øjeblikket ploven hjemme for at montere PUen. Jeg glæder mig voldsomt til hun kommer hjem igen.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Tillyke!
Husk at den skal spilles til ca. 50 timer og at give den 1.9 gram i starten. 

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Jeg har haft en 103 i en Rega arm. Jeg blev efterhånden ret træt af at den ikke sporet så godt i den inderste rille på nogle plader. Dette resulterede i en form for forvræning. Jeg har for nyligt skiftet til en DL 160 og couldn't be happier.  

Det er da iorden at du "couldn't be happier" efter et skifte fra en bedre til en ringere pick up. Jeg undres i hvert fald såre.

Jeg har selv hørt DL 103 i rega's arme og den kører ganske udmærket om end ikke helt optimalt.

Jeg har selv testet DL 103, DL 103R og DL 160 fuldstændigt på high end grej med high end riaa'er og den test viste tydeligt og indiskutabelt, at DL 160 er flere klasser under begge DL 103'er.

Også i udlandet er folkets dom igennem årtier ganske klar hvad angår DL 103. Den er kult og det med ganske god grund. Den kan faktisk synge så det vil noget, hvis den tilbydes ideele betingelser. Den har fejl. Selvfølgelig har den det. Men det er småtingsafdelingen sammnelignet med Dl 160, der slet ikke kommer bare i nærheden af de glimrende Dl 103'ere.

Naturligvis respekterer jeg at enkelte kan have en anden smag eller snarere har et system, der ikke kan honorere DL 103 de rette betingelser, men jeg anerkender på ingen måde et udsagn om , at DL 160 skulle være bedre, hvilket underforståes i "couldn*t be happier" frasen. Men måske misforstår jeg det udsagn?

DL 103 er formentlig den mest solgte pick up på verdensplan overhovedet. Og det er fortjent, når man anskuer forholdet mellem ydelse og pris. At hifi klubben i Danmark så tager overpris for DL 103 sammenlignet med priserne i udlandet er så noget helt andet, men det gør de altså. I england koster en DL 103 faktisk mindre end DL 160 og det går igen i USA og mange andre lande. Hvorfor prisen er forkert her i DK aner jeg ikke noget om. Det er bare hifi klubben der vel bare har besluttet at tjene lidt ekstra på den 103'er.

Jeg kan forstå, at der var en risiko for, at trådstarter med sin cambrigde skulle investere i en step up, dersom han erhvervede sig en DL 103. Da jeg formoder han ikke har ønsket dette, anser jeg Hifi klubbens rådgivning for passende.

Men jeg vil godt understrege, at det ikke er korrekt, at en DL 103 ikke kan begå sig i en rega arm. De er ikke ideele partnere, men jeg ville til hver en tid foretrække en DL 103 i en rega arm i frohold til en DL 160 i samme arm.

Jeg vil også godt understrege, at jeg på ingen måde anser DL 160 som en dårlig pick up. Den er bare ikke i samme klasse som DL 103, dersom man kan honorere dens krav

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Det eneste jeg savner fra 103 er den lidt varmere mellemtone. Med DL160 er bassen er bedre og ikke mindst kan jeg nu høre alle de sidste nr. på mine plader.
Det kunne jeg ikke før. 103 er helt sikkert en fed PU, men den synger altså ikke i en Rega RB300 arm....

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Er du sikker på at det ikke skyldtes at din gamle DL 103 simpelthen var slidt -evt. kombineret med nogle plader, der ikke er helt vellykkede i inderrillen?

Det tror jeg faktisk er årsagen.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Nej det var et problem fra dag 1 og jeg er bestemt ikke den eneste der har haft dette problem. Plus at den ikke var bestemt slidt, da jeg skiftede den. 

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Jeg ejer 2 stks Denon Dl 103. Standard udgaven og R udgaven. Jeg har endnu aldrig oplevet fænomenet. De sporer som en drøm. Det gælder på samtlige mine 4 arme. Så jeg stiller mig helt uforstående overfor at du og åbenbart andre har oplevet dette.

Kan der være tale om nogle kvalitetsforskelle ( eller rettere kontrol heraf) på pick upperne fra Denon. Det kunne det tyde på.

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Du ved godt, at man skal belaste dem med 2,6 gram og ikke de anbefalede 2,5 gram. Det er der også "dannet en skole om"..hehe..og de har sørme ret...skulle jeg hilse og sige

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

DL 103 og DL 160 er langt hen ad vejen ens opbygget. DL 103 har fordel af low output, og dermed mindre induktion og modstand. DL 160 har fordel af en eliptisk nål, og at den ikke behøver en stepup.

Jeg mener at DL 103 er meget kræsen med overhang, VTA, nåletryk og antiskating. Hvis man ikke er omhyggelig, og eksperimenterer med det, så kan man komme ud for dårlig sporing, og mindre optimal lyd. Det skal man selvfølgelig også med DL 160 og andre PU`er, men jeg mener at DL 103 fortæller mere tydeligt, hvis det ikke er helt optimalt. Der er DL 160 meget nemmere at få til at spille, og man er fri for at investere i en stepup. Det er ihvertfald min erfaring.

Til en Cambridge RIAA, vil jeg mene at DL 160 er det bedre valg, da jeg uden at ville genere nogen, ikke mener at dens MC del vil kunne yde DL 103 retfærdighed.

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:

DL 103 er langt hen ad vejen ens opbygget. DL 103 har fordel af low output, og dermed mindre induktion og modstand. DL 160 har fordel af en eliptisk nål, og at den ikke behøver en stepup.

Jeg mener at DL 103 er meget kræsen med overhang, VTA, nåletryk og antiskating. Hvis man ikke er omhyggelig, og eksperimenterer med det, så kan man komme ud for dårlig sporing, og mindre optimal lyd. Det skal man selvfølgelig også med DL 160 og andre PU`er, men jeg mener at DL 103 fortæller mere tydeligt, hvis det ikke er helt optimalt. Der er DL 160 meget nemmere at få til at spille, og man er fri for at investere i en stepup. Det er ihvertfald min erfaring.

Til en Cambridge RIAA, vil jeg mene at DL 160 er det bedre valg, da jeg uden at ville genere nogen, ikke mener at dens MC del vil kunne yde DL 103 retfærdighed.

Hej Søren

Jeg giver dig ufrobeholden ret i, at DL 103 kræver noget af sin ejermand. Jeg må indrømme at det er lidt af et arbejde at få justeret pladespilleren til den pick up.

Jeg kan bekærfte det, du siger. Den responderer endog yderst kraftigt på alle de af dig listede parametre. Det er bare så nemt at høre. Blot en lillebitte ændring af VTA eller antiskating og nåletryk ændrer lydbilledet og den tonale balance prompte.

Jeg er enig med dig i, at pick uppens pris kan få mange til at tro, at en passende riaa ikke behøver koste mere end en tusse. Det er helt forkert.

Pick uppen kræver en kvalitetsriaa og den er faktisk kræsen med riaa'en. Den passer umanerligt godt til Tom Evans, men mindre godt til den dyre Acoustech for nu at give et eksempel.

Så med DL 103 får man fast arbejde i et stykke tid. Men til gengæld belønnes man, hvis man formår at give den ideele betingelser. Pick uppen er ganske enkelt fremragende, når den tilbydes ideele betingelser.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes