| Forfatter |
|
mattsson Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har så lige kastet mig over emnet HiFi, jeg aner ikke noget om noget som helst! ved hvordan en højtaler ser ud og det er
det :)
Jeg vil gerne have lidt hjælp til valg af udstyr, hvis der da er en venlig sjæl derude :)
Jeg har anskaffet mig nogle Bose højtalere, og har muligvis en rega p3 i hus med Ortofon cm pro s pickop
Nu mangler jeg så bare det sidste, altså en forstærker, og der er jeg fuldstændig på bar bund!
Jeg kunne godt forestille mig at jeg vil købe brugt da jeg gerne lige vil se om det er noget for mig..nogle bud?
mit budget er pt ret småt da jeg er studerende
på forhånd tak
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det bare er for at lugte til det vil jeg uden at tøve anbefale DENON PMA-510AE fra hifiklubben.
Har selv købt storebroren. Og er Ovenud tilfreds.
Grunden til mit valg er at jeg har kørt med brugt udstyr, af god kvalitet bevares, men med diverse slitage betingede problemer. Men lyden fra Fx. start 80er Luxman var lige mig. Og jeg syntes Denon leverede varen.
Og til de 1400,- du skal slippe for den nævnte model har du alle mulighederne. Og har ikke smidt penge ud af vinduet.
Held og lykke med hobbyen. Det er stærkt vanedannende.
|
| Til top |
|
| |
sennheiser Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 369
|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det er et godt valg.
|
| Til top |
|
| |
mattsson Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, tak for hjælpen, den ser rigtig interessant ud :)
Nu når jeg opkøber min pladespiller brugt, er der så noget jeg skal være særlig opmærksom på at undersøge?
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
mattsson skrev:
Okay, tak for hjælpen, den ser rigtig interessant ud :)
Nu når jeg opkøber min pladespiller brugt, er der så noget jeg skal være særlig opmærksom på at undersøge?
|
|
|
Ja! Du skal sikre dig, at forstærkeren har en indgang til pladespiller. Ofte benævnt PHONO.
Umiddelbart kunne en ældre model fra NAD være et godt sted at begynde. Denon plejer at stå for en noget steril og kedelig lyd.
Eller en gammel Luxman receiver hvis man er lidt mere modig og evt. laver lidt research først. Der er mange i hifi4alls "Vintage"-forum der ved temmelig meget om hvilke apparater der i særdeleshed kan anbefales!
Mvh.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
mattsson skrev:
Nu mangler jeg så bare det sidste, altså en forstærker, og der er jeg fuldstændig på bar bund! Jeg kunne godt forestille mig at jeg vil købe brugt da jeg gerne lige vil se om det er noget for mig..nogle bud?
på forhånd tak |
|
|
Hvis du kan li' musik er hifi naturligvis noget for dig. Det handler bare om at få musikken ud i den bedst tænkelige kvalitet.
I øvrigt ikke et emne der ser ud til at interessere ret mange mennesker i denne verden! ;-)
Mvh.
Niels
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
mattsson skrev:
| Okay, tak for hjælpen, den ser rigtig interessant ud :) Nu når jeg opkøber min pladespiller brugt, er der så noget jeg skal være særlig opmærksom på at undersøge? |
|
|
Ja! Du skal sikre dig, at forstærkeren har en indgang til pladespiller. Ofte benævnt PHONO.
Umiddelbart kunne en ældre model fra NAD være et godt sted at begynde. Denon plejer at stå for en noget steril og kedelig lyd.
Eller en gammel Luxman receiver hvis man er lidt mere modig og evt. laver lidt research først. Der er mange i hifi4alls "Vintage"-forum der ved temmelig meget om hvilke apparater der i særdeleshed kan anbefales!
Mvh.
Niels L.
|
|
|
Det var vist ikke det trådstarter mente; der blev spurgt om Nu når jeg opkøber min pladespiller brugt, er der så noget jeg skal være særlig opmærksom på at undersøge?
Her blev nok ment "særlige problemer med pladespilleren jeg skal være opmærksom på?" __________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
mattsson Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det en generel opfattelse af DENON? altså det med at lyden er kedelig og steril? for det jeg er faldet for ved vinyl er netop
den varme og autentiske lyd i forhold til cd..så det ville være lidt træls at dræbe den med DENON..
P.S tak for alle svarene det er virkelig till stor hjælp..det er lidt en jungle [:s]
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg faldt for ved Denon er netop den gode lyd. Og det at lydbilledet ikke er så "kedeligt" som jeg personligt syntes at jeg oplevede med henholdsvis NAD og Cambridge i samme prisleje. 3000-5000,-
Og bevares hvis man skal grejsnobbe så er Denon bestemt ikke noget. Men i mit setup lyder den fortræffeligt.
Og som du bliver forslået, at købe brugt, så lad være. Når du ikke har kendskab til det kan du købe dig fattig i gammelt l**t som ikke virker optimalt.
Men mht. til hvad du skal kigge efter ved en pladespiller er meget godt forklaret her.
http://www.pladespilleren.dk/Begynder/Hvor%20skal%20jeg%20be gynde.htm
|
| Til top |
|
| |
norvig Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og velkommen til forummet.
Jeg vil anbefale at du tager i Hifiklubben og lytter til hhv. Dennon, Cambridge og Nad. For de har hver deres lyd, og hvilken man foretrækker er ret individuelt.
Hvor meget har du forresten lyst til at bruge på forstærker? I dag har de fleste forstærkere ikke indbygget pladespiller indgang, og så er du også nødt til at have en Riaa-forstærker, som du sætter mellem pladespiller og forstærker. Som f.eks. denne:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/pladespiller/na d_pp2_riaa_forforstaerker.htm
Og sådan en, koster jo også lidt.
Jeg har lige læst specifikationerne for Denonen, og jeg har set at Phono indgangen kun er til mm pick-upper. Pick-upper fås i to varianter mm (moving magnet) og mc (moving coil). Så dette skal matche, ellers lyder det ikke optimalt. __________________ Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
|
| Til top |
|
| |
Entry Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2010 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 29 Juni 2010 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender godt den Denon PMA510ae og den er ikke hård og klinisk. Det var dens forgænger PMA500ae, men 510eren er "justeret" ind til et mere engelsk lydideal. Den har også en udmærket pladespiller indgang. At den ikke har MC-pickup indgang er ikke noget problem - MM er mest udbredt. Til den pris man kan købe Denon PAM510ae for tiden er den et kup! ! !
NAD er også et godt valg (jeg har også en NAD C315bee hjemme) - men den har ikke pladespiller indgang. Den kan man købe i løs vægt, men det koster jo og giver endnu et problem der skal løses.
Cambridge azur 340A er også god, men jeg er lidt imod den kører med en udgangschip i stedet for udgangstransistorer og syntes at Denon'en og NAD'en er bedre valg (mit subjektive synspunkt).
Hvis det er Bose 301 du har anskaffet, så vær opmærksom på at hifi folk ikke taler pænt om Bose. Men 301 lyder pænt hvis man vel at mærke placerer den korrekt. Den SKAL placeres med den brede side nedad, diskanterne skal vende udad og højde samt afstand imellem dem skal være ifølge Boses instruktioner. Gør man det, så spiller de stort, lidt diffust, men med en varm lyd. Det er måske en af de få Bose højtalere der giver mening (her mener jeg i forhold til deres princip om lyspredning).
Har du ikke købt Bose så er et par brugte Dali en ide, for i Danmark, der er Dali-land, er der mange til salg brugt - og Dali vil være en god platform at starte på (og et mærke mange holder fast i, men det finder du selv ud af hen ad vejen).
Håber du får truffet nogle beslutninger og får nydt noget musik. 
|
| Til top |
|
| |
mattsson Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juni 2010 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu føler jeg mig langt bedre klædt på til at træffe mit valg, det bliver DENON PMA-510AE forstærker, rega p3 pladespiller eller
ARGON TT-1 og bose højtalere. Det må være fint til at starte med så kan man altid opgradere senere hen :) Tusinde tak for
jeres hjælp! det har gjort mit valg meget nemmere
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 02 Juli 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi du spille vinyl, foreslår jeg en vintage receiver fra Marantz, Pioneer, Sansui etc, fra ultio 70 erne til primo 80érne. De er alle analoge og med indbygget phono forstærker. Analogt fra nål til højttalere - plus man undgår en ekstern RIAA. Typisk pris fra 500 - 1.500. Produktkvalitet du må betale 10 gange fra nyt idag.
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
|
| Sendt: 03 Juli 2010 kl. 08:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
Vi du spille vinyl, foresl�r jeg en vintage receiver fra Marantz, Pioneer, Sansui etc, fra ultio 70 erne til primo 80�rne. De er alle analoge og med indbygget phono forst�rker. Analogt fra n�l til h�jttalere - plus man undg�r en ekstern RIAA. Typisk pris fra 500 - 1.500. Produktkvalitet du m� betale 10 gange fra nyt idag.
|
|
|
Før jeg starter vil jeg lige påpege at jeg er vild med vintage udstyr. Og har diverse våde drømme om Marantz, Pioneer olgn. Men men men.... Keep in mind at trådstarter er på bar bund mht. Hifi. Og fårk hvor har jeg haft meget "gammel" l**t igennem tiden. Fine vintage forstærkere kategoriseres i min verden som gammelt l**t når man ikke ved 110% sikkert hvad man skal være opmærksom på ifbm. køb. Og der er mangen en sælger der har stået og rost noget forpillet gammelt udstyr højere end skyerne. Så min sammenfatning: Man render hurtigere på negative oplevelser med vintage udstyr(som før sagt, med mindre man ved hvad man skal gøre for at udbedre evt. fejl.) end man gør med nyt udstyr der stadig er garanti på. Og lad os endelig høre fra trådstarter når han beslutter sig.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 03 Juli 2010 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr. pladespiller, så skal du høre den først inden køb, har selv haft en gammel rega p3, den fungerede fint, pu var en ny rega elyse 2 som var mont. og justeret af forhandler, men syntes aldrig at den kom til at spille ordentlig, så huske af få et lyt på afspilleren inden køb (lyt det yderste og inderste nummer på en pladen, forvrængning på et af nummerne kan tyde på at anti skaitningen ikke er justeret korrekt eller armen har en def.)
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
| Sendt: 03 Juli 2010 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
Vi du spille vinyl, foreslår jeg en vintage receiver fra Marantz, Pioneer, Sansui etc, fra ultio 70 erne til primo 80érne. De er alle analoge og med indbygget phono forstærker. Analogt fra nål til højttalere - plus man undgår en ekstern RIAA. Typisk pris fra 500 - 1.500. Produktkvalitet du må betale 10 gange fra nyt idag.
|
|
|
Kan kun melde mig enig, der er så meget mere vellyd i meget af det gamle grej. Og faktum er, at man får sindsygt meget for pengene, hvis man undgår de værste sælgere.
Selvfølgelig skal man afprøve vintage udstyr, men at afskrive det som gammelt l**t inden man hører det er vist, for at bruge et godt jysk udtryk, lidt sølle.
Har indtil flere vintage forstærkere stående, og alle er i fuldt fungerende stand og har aldrig haft problemer med nogen af dem.
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
|
| Sendt: 03 Juli 2010 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zakken skrev:
A127 skrev:
Vi du spille vinyl, foresl�r jeg en vintage receiver fra Marantz, Pioneer, Sansui etc, fra ultio 70 erne til primo 80�rne. De er alle analoge og med indbygget phono forst�rker. Analogt fra n�l til h�jttalere - plus man undg�r en ekstern RIAA. Typisk pris fra 500 - 1.500. Produktkvalitet du m� betale 10 gange fra nyt idag.
|
|
|
Kan kun melde mig enig, der er s� meget mere vellyd i meget af det gamle grej. Og faktum er, at man f�r sindsygt meget for pengene, hvis man undg�r de v�rste s�lgere.
Selvf�lgelig skal man afpr�ve vintage udstyr, men at afskrive det som gammelt l**t inden man h�rer det er vist, for at bruge et godt jysk udtryk, lidt s�lle.
Har indtil flere vintage forst�rkere st�ende, og alle er i fuldt fungerende stand og har aldrig haft problemer med nogen af dem. |
|
|
Jeg ser gerne jeg ikke bliver citeret for noget jeg ikke har sagt. Det som jeg skriver er at man kan blive taget i den solen skinner mindst på hvis man ikke har en dyt forstand og erfaring inden for området. Og det er desværre sådan i dag at fordi en ting er 30+ gammel så er den jo "vintage" og dermed noget rigtig kram som er mange gange bedre end alt udstyr der er idag. Se selv diverse salgssteder. Jeg ved selv at en gammel marantz fra start midt 70erne lyder som en drøm, hvid den er blevet passet på. Har selv en gammel pioneer SA 800. Den strejker lige for øjeblikket, men nøj hvor den lyder fedt når den kører. Og kostede kun 240,- Men jeg holder stadig på at hvis man vil igang og det skal være nemt, så er de basseøre som førnævnte denon koster ikke det vilde. Plus at man så er sikker på at aben virker, og hvis den ikke gør så længe leve garantien.
|
| Til top |
|
| |
mattsson Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
mattsson skrev:
Nu føler jeg mig langt bedre klædt på til at træffe mit valg, det bliver DENON PMA-510AE forstærker,
rega p3 pladespiller eller
ARGON TT-1 og bose højtalere. Det må være fint til at starte med så kan man altid opgradere senere hen :) Tusinde tak for
jeres hjælp! det har gjort mit valg meget nemmere
|
|
|
Så er det hele bestilt, det blev til en argon tt-1. Jeg lyttede til højtalerne og bestemte mig for at dette sted var det første der
krævede en seriøs opdatering :) men venter til de nye dali icon udkommer(de små af dem) de nuværende højtalere er Bose
201 series IV og de har deres fordele og ulemper. forstærkeren har en indbygget RIAA så det er et stort plus og den er fin
nok her til at starte med.
Jeg overvejede vintage udstyr da det er rigtig charmerende, men i og med jeg ingen forstand har på det endnu, så venter
jeg til jeg har lidt mere erfaring osv med i rygsækken :)
Det blev bestilt for cirka en uge siden og modtager det tidligst i næste uge engang..rigtig træls når det bare klør helt vildt for
at komme igang :D har endda købt de første vinyler
|
| Til top |
|
| |
Kasper H Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 09 Juli 2010 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med det. Det kan meget nemt blive lidt af en hobby. Jeg har ikke så mange vinyler endnu, men elsker at sætte dem på og nyde den organiske måde det spiller på...
|
| Til top |
|
| |
mattsson Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2010 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil lige afslutte denne tråd..
Fik mit udstyr hjem igår!
Fik det sat op og sluttet til, smed trentemøller og damn!!! fik total gåsehud! det er så genialt det her! Jeg kunne ikke være mere
tilfreds, det eneste minus er at jeg er total hooked på vinyl nu, men det kan jeg nu også sagtens leve med
Tak til alle der rådgav mig igennem junglen :)
|
| Til top |
|
| |