Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 14:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Linn Akito + Benz H2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 07 Juni 2010 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Hej venner

Jeg har i weekenden erhvervet en Linn LP12 med Akito tonearm som opgradering til min gamle Pro-Ject 6.1. Da jeg testede LP12'eren for at finde ud af om jeg skulle købe den, sad der en Ortofon Salsa Low Output MC pickup på. Det spillede rigtig godt og jeg er nu den lykkelige ejer af LP12'eren.

Jeg monterede igår min Benz Wood H2 High Output MC pickup med en forventning om at det ville blive endnu bedre, men synes at den lyder meget anderledes end Ortofon'en. Det jeg oplever er at den er lidt mere tilbagetrukket og mørk/varm i lyden. Opløsningen er måske en anelse bedre, men min oplevelse totalt er at Ortofon Salsa er mere spilleglad, bredden i perspektivet er bedre, dynamikken er bedre.

Jeg har nu sat Ortofon Salsa'en som jeg har lånt af sælger tilbage for at se om min oplevelse stadig er den samme og det synes jeg.

Jeg har tænkt på om jeg gør noget forkert. Jeg har lånt en Dr. Feickert Protractor som jeg har brugt ved monteringen og gjort mig umage for at ramme spot-on mht. justeringen. Kan det evt. være noget med pickup vægt/compliance ift. armen? salsa'en vejer vist nok 7g og Benz lidt mere, vistnok 9,5 eller sådan noget.

Håber på nogle gode svar fra eksperterne.
Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1033
Sendt: 07 Juni 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Hej.

Hvis din gamle Pro-Ject havde en Benz'en High Output mc pick-up monteret, og den lånte  Ortofonen low output spiller markant anderledes mht. klangbalance, kan det være sådan, at du hele tiden har haft en mistilpasning mellem din Benz og din MC indgang, uden at vide det. Et alt for højt output kan medføre det lydbillede du oplever med din Benz. Det er ikke i alle tilfælde, at en kraftig overstyring medfører forvrængning, men bare en tyk, mættet og flad lyd.

Så check din MC-indgangs følsomhed, og hvis den kan justeres, så justerer den til enten High Output MC hvis den kan det, eller MM, når du spiller med din Benz. Spiller du med Ortofonen skal den være MC.

Derudover kommer selv impedanstilpasningen, med det er et fintweak du sener kan lege med.



__________________
Er blevet ret passiv læser.
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 07 Juni 2010 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Tak for indlægget. Det er altid dejligt at have nogle mere erfarne i baghånden her på H4A.

Jeg spiller på en Parasound Zphono som klarer både MM og MC. Med Benz'en har jeg spiller på MM-indgangen og med MC har jeg spillet på MC-indgangen (som desværre støjer lidt pga. dårligt S/N ratio). Men det passer meget godt at den er lidt tykkere i lyden uden at det er meget slemt, men jeg lagde først rigtigt mærke til det da jeg sammenlignede de to direkte. Det ser ikke ud som om at jeg kan justere på følsomheden på min RIAA, se link nedenfor:

http://www.parasound.com/ParasoundZ/zphono.php
Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 07 Juni 2010 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Det du beskriver er lige præcis forskellen på en god low-output MC og så en high output. Desuden er Benz kendt for deres varme fyldige gengivelse og Ortofon hører typisk til de mere livlige slanke gengivere. Med andre ord - din hørelse fejler ikke noget!  Der ER forskel på pickupper!

__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 08 Juni 2010 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

OK, så er det måske bare den vej jeg skal gå... Jeg kan godt lide den glade og fremme-i-skoene agtige spillestil. Jeg kan købe Salsa'en til en god pris. Jeg har så bare lige lidt vel meget støj på min RIAA's MC-indgang. Nogle bud på om det er smartest at skifte, eller få en Step-up? Det er til at leve med indtil videre, især når resten er så lækkert, men med tiden måske en mere støvsvag løsning.

Er der andre der spiller med Salsa? Jeg synes faktisk at den hænger meget godt sammen. Jeg er selv ret imponeret af hvor god den er til relativt beskedne penge (for en MC). Bevares, den er måske lidt slank i det som du siger, men jeg synes at den bringer en masse energi og dynamik ind i musikken, og jeg synes perspektivet er dejlig bredt, med god luft imellem instrumenter (ihvertfald på rytmisk). På kompleks klassisk kan den godt miste overblikket lidt, men måske skal den også lige spilles mere til... (den er vist helt ny)
Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 08 Juni 2010 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra at du også spillede med din Benz på din Project? Der kunne du bedre lide den? Jeg tror at det du hører, også
hænger sammen med forskellen på de to afspillere og arme. Det passer fint med at LP12 spiller "varmere" end Project. Om man så
mener at det er "rigtigere/bedre" er jo et temperamentsspørgsmål.

Iøvrigt, Akito armen er ikke særlig velegnet til stive MC pickupper. En god MM vil sikkert gøre det langt bedre i den.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 08 Juni 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:
Jeg går ud fra at du også spillede med din Benz på din Project? Der kunne du bedre lide den? Jeg tror at det du hører, også
hænger sammen med forskellen på de to afspillere og arme. Det passer fint med at LP12 spiller "varmere" end Project. Om man så
mener at det er "rigtigere/bedre" er jo et temperamentsspørgsmål.

Ja, jeg spillede også med Benz'en på Pro-Ject'en. Jeg husker det egentlig lidt ligesom det er nu, men måske en anelse lysere som du nævner. Nu har jeg spillet en del med Salsa'en og jeg kan godt høre, hvad nogle også tidligere sagde, at ortofon spiller til den lyse side. Men med det synes jeg også at der kommer lidt mere liv i lydbilledet. Det jeg oplever er at Benz'en lyder lidt mere "kedelig" Dog synes jeg så også at jeg godt efter et stykke tid kan blive lidt træt i ørerne af at lytte til ortofon'en. Så er det jo man skal tage et valg, indtil jeg har råd til en helt 3. pickup...

Iøvrigt, Akito armen er ikke særlig velegnet til stive MC pickupper. En god MM vil sikkert gøre det langt bedre i den.

Jeg har også læst dette. Hvad er egentlig begrundelsen herfor? Jeg har ikke rigtig forstået hvorfor.Vil jeg ikke gå glip af en del opløsning/rum i lydbilledet ved at spille på en MM?
Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 08 Juni 2010 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Akito er forholdsvis let, og kan potentielt "flexe" hvis der kommer en stiv MC pickup på. Det spiller også ind hvor
resonansfrekvensen kommer til at ligge.

Det sidste vil jeg helst ikke kommentere på. Det kan der kommen en meget "religiøs" diskussion ud af . Og så alligevel lidt.
Generelt så "er man" enten til det ene eller det andet princip. Der er plusser og minusser ved begge. Det med opløsningen er der
nogle der mener. Jeg mener at der også findes MM og MI pickupper med fin opløsning. Tag f,eks Grado`s dyrere typer.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 08 Juni 2010 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Ja, det var heller ikke for at blusse en mohammed-krise op ;o)

Men hvis der er en generel enighed om at det er lyd-filosofien benz/ortofon imellem, så tror jeg indtil videre at jeg går Ortofon-vejen. Så må jeg se hvad jeg gør senere. Har ikke lige råd til en meget dyr PU lige nu, da de fleste sparepenge er røget ned i LP12'eren. Måske senere noget der har livligheden fra Ortofonen med en anelse mere blødhed og endnu bedre detaljering, men der er altid kompromisser med mindre man er Olie-sheik.

Måske skal det næste være en lidt mere støjsvag RIAA, eller måske en Step-Up. Jeg kan ikke helt finde ud af hvad der er det bedste bud. Jeg har evt. en køber til min Parasound, men det koster jo også at opgradere på den front. Synes let man bruger 2-3.000,- på en 2nd hand RIAA.
Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 08 Juni 2010 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Jeg er efterhånden kommet frem til, at for at udnytte en god MC, så skal man ofte betale mindst det samme eller mere, for en
stepup eller en trafo. Så kan pengene måske være brugt bedre på en god MM, og så springe det dyre led over. Som jo også er
en forlængelse af signalvejen.

Iøvrigt, så er det også muligt at få MM i superkvalitet, til fornuftige priser

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76963&PN=1& TPN=34
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 09 Juni 2010 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Tak for linket. Der er meget læsning, så må nok gemme det lidt endnu...

Men det er super at få nogle vinkler på "problemet"
Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes