Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 18:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladespiller - Lyngdorf (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bundegaard2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2010
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 05 Juni 2010 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Hej,

Er jo stadig ny i dette :-) Hvad er en RIAA?

Jeg har en ældre Lenco pladespiller ståenden, og stadig mine LP'er fra sidste årtusinden, og kunne godt tænke mig at spille dem igen, så er mit
spørgsmål, hvad skal jeg bruge for at sætte min pladespiller til min Lyngdorf SDAI 2175?

Mvh. Klaus
Til top Vis Bundegaard2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bundegaard2
 
freako
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 400
Sendt: 05 Juni 2010 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Du skal bare bruge en RIAA forstærker. Det kan nemmest forklares således: Ved indspilningen af grammofonplader sænkes
amplituden for de lave toner, så rillerne i pladen bliver små. For at kunne afspille pladerne kræves en ekstra forstærker til at
rette op på dette misforhold, og dette er en RIAA forstærker. Uden den kan du stort set ikke høre noget.

Hvis der ikke er phono indgange på din Lyngdorf, kan du med fordel sætte RIAA'en i en AUX indgang eller muligvis en TAPE
indgang. Jeg er dog ikke helt sikker.

__________________
Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
Til top Vis freako's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af freako
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 05 Juni 2010 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

freako skrev:
Du skal bare bruge en RIAA forstærker. Det kan nemmest forklares således: Ved indspilningen af grammofonplader sænkes
amplituden for de lave toner, så rillerne i pladen bliver små. For at kunne afspille pladerne kræves en ekstra forstærker til at
rette op på dette misforhold, og dette er en RIAA forstærker. Uden den kan du stort set ikke høre noget.

Hvis der ikke er phono indgange på din Lyngdorf, kan du med fordel sætte RIAA'en i en AUX indgang eller muligvis en TAPE
indgang. Jeg er dog ikke helt sikker.


Og ganske let udbygget: (Fra Wiki)

Rillerne ville komme til at fylde for meget, hvis pladerne blev skåret med lineær/lige frekvensgang. Grunden er, at bastoner har en langt større amplitude end de højere frekvenser (amplituden for et givet lydtryk fordobles, når frekvensen halveres). Dette ville føre til store nåleudsving. Desuden støjer pladerne meget i sig selv under afspilning og diskantens styrke er normalt svag i musik, derfor dæmpes bassen og diskanten hæves inden indspilning. I RIAA-standarden defineres anvendelse af et nøje specificeret forbetoning af signalet under indspilning. Forbetoningen ændres via et filter hvor der laves basdæmpning og diskanthævning.

Under afspilning sendes signalet igennem en forforstærker med RIAA-efterbetoning, som vender frekvensgangen om, således, at pladens dæmpede frekvenser bliver forstærket tilsvarende, så signalets frekvensgang bliver som oprindelig. Da signalet fra pickuppen desuden er meget svagere end almindelige linjesignaler, som eksempelvis cd-afspillere opererer med, forstærker RIAA-forforstærkeren signalet, så en almindelig forstærker kan håndtere signalet.


Mvh.
Niels L.
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 05 Juni 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Alternativet er at anskaffe en receiver fra dengang vinyl var den primære musikkilde. Koster vel det samme som en ny RIAA.

De har alle indbygget phonoforstærker ( ofte 2 stk ), plus de er analoge, dvs analogt fra nål til øre.

Eksempelvis:
http://www.dba.dk/receiver-sansui-3300-klas/id-66586141/
http://www.dba.dk/receiver-marantz-2015-alu/id-66599408/
http://www.dba.dk/receiver-luxman-r1500-top/id-66586216/
http://www.dba.dk/receiver-pioneer-sx-434-i/id-66483668/

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
Bundegaard2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2010
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 05 Juni 2010 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Tak for info, det er noget jeg kan bruge :-)

Tror nu nok jeg går efter en RIAA, så jeg kan sætte det til mit anlæg, i stedet for at invistere i en receiver....

Til top Vis Bundegaard2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bundegaard2
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2168
Sendt: 05 Juni 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Du kan købe en Cambridge RIAA der er god for 600 kr i Hifi klubben. Jeg har prøvet den og den er meget bedre end den fra NAD som Hifi klubben også har.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/pladespiller/ca mbridge_540p_riaa_forforstaerker_sort.htm

Når denne sættes imellem pladespiller og forstærker kan en normal analog linie indgang bruges.

Jeg går ud fra at Lyngdorf'en har analoge indgange. Der er lidt en modsætning mellem at du har sådan en fin forstærker, der er noget af det mest avancerede, og så vil du gå helt tilbage til gamle vinylplader. Men de er da også hyggelige og nostalgiske.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Bundegaard2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2010
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 05 Juni 2010 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Hej Herman,

Tak for det gode råd, fandt en Holfi RIAA her på hifi2all markede :-) som jeg har givet et bud på, men hvis han ikke vil sælge den til "min" pris, ved jeg jo hvor jeg skal finde en :-)

Ja, det er nok mest det nostalgiske i det, at jeg vil spille lidt plader igen :-) Har jo de vigtigste på CD nu, men måske man bliver så fanget af vinyl, at det kommer i fokus igen :-)

Mvh. Klaus

Til top Vis Bundegaard2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bundegaard2
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 07 Juni 2010 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Du kan købe en Cambridge RIAA der er god for 600 kr i Hifi klubben. Jeg har prøvet den og den er meget bedre end den fra NAD som Hifi klubben også har.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/pladespiller/ca mbridge_540p_riaa_forforstaerker_sort.htm

Når denne sættes imellem pladespiller og forstærker kan en normal analog linie indgang bruges.

Jeg går ud fra at Lyngdorf'en har analoge indgange. Der er lidt en modsætning mellem at du har sådan en fin forstærker, der er noget af det mest avancerede, og så vil du gå helt tilbage til gamle vinylplader. Men de er da også hyggelige og nostalgiske.



Ikke kun hyggeligt og nostalgisk, lyder også bedre end CD,  mange af mine plader som jeg også har på CD lyder væsentlig bedre. Modsætningen er nok at man blander analogt med digitalt.


Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes