| Forfatter |
|
ronnih Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Måske dagens dummeste spørgsmål
Men igår modtog jeg følgende LP:
Eva Cassidy - Songbird 180 Gram Heavyweight Vinyl
Limited Edition Pressing
Pure Virgin Vinyl Analogue Pressing
Same Day Plating and cutting of the laquers to minimize groove echo and loss of high frequencies
efter at have puttet børnene gik jeg straks ned til anlægget og smed den på.
Men den lød ganske fæl- lyden var direkte forvrængende - og det lød virkeligt ringe.
men jeg lod den spille igennem på begge sider, og da jeg så skulle høre side A igen - så lød den meget bedre.
Er det bare mit anlæg der er blevet varmt? eller er det muligt at den skulle køres en tur først inden den er klar?
Altså vi taler ikke små detaljer, men virkeligt hørbare detaljer.
hvor det mest af alt minede om distortion og underligt stereobillede hvor lyden næsten kom skrattende ud
(ikke støv men mere som overforstærket signal)...
Har nogle af jer andre oplevet noget lignende?
vh
Ronni
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar.
Det burde ikke lyde direkte grimt men der kan godt være nogle " pops " der giver lidt knas i starten, små grater der skal slibes væk men det skal lyde rigtigt fra starten af.
|
| Til top |
|
| |
sosaudio Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 156
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ronni
Der er ikke tale om at pladen skal spilles til. Lp en er fyldt med statisk elektricitet og derfor lyder den dårligt. Jeg selv benytter mig af en maskine som fjerner magnetisme - både statisk og andet - magnetismen skulle ifølge Stereophiles Michael Fremer komme fra den sorte maling som er i pladen. I dit tilfælde er det statisk elektricitet. Når jeg har behandlet mine plader med afmagnitisering lyder de som en meget bedre presning og mine venner tror det er løgn i en a - b test.
Hilsen Ole
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
En alm. kulfiber børste, tager også en stor del af det... Men jeg har også god erfaring med at bruge forede sleeves. De er angiveligt coatede med et eller andet antistatisk?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger


Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
sosaudio skrev:
Hej Ronni
Der er ikke tale om at pladen skal spilles til. Lp en er fyldt med statisk elektricitet og derfor lyder den dårligt. Jeg selv benytter mig af en maskine som fjerner magnetisme - både statisk og andet - magnetismen skulle ifølge Stereophiles Michael Fremer komme fra den sorte maling som er i pladen. I dit tilfælde er det statisk elektricitet. Når jeg har behandlet mine plader med afmagnitisering lyder de som en meget bedre presning og mine venner tror det er løgn i en a - b test.
Hilsen Ole
|
|
|
et plasticmateriale kan da ikke blive magnetisk - så der er vel tale om en sprogforbistring her __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
sosaudio skrev:
| Der er ikke tale om at pladen skal spilles til. Lp en er fyldt med statisk elektricitet og derfor lyder den dårligt. Jeg selv benytter mig af en maskine som fjerner magnetisme - både statisk og andet - magnetismen skulle ifølge Stereophiles Michael Fremer komme fra den sorte maling som er i pladen. I dit tilfælde er det statisk elektricitet. Når jeg har behandlet mine plader med afmagnitisering lyder de som en meget bedre presning og mine venner tror det er løgn i en a - b test. |
|
|
et plasticmateriale kan da ikke blive magnetisk - så der er vel tale om en sprogforbistring her |
|
|
Igen et område der aftvinger en heftig debat...
http://www.6moons.com/audioreviews/furutech5/demag.html
http://www.6moons.com/audioreviews/furutech8/demag.html
En vinylplade kan jo være ganske statisk ladet - mon det er det man kommer til livs? Jeg havde nok selv sådan et apparat stående, hvis ikke det kostede den svimlende sum af vist nok omkring 17.000 kr. i Europa - jeg kan godt overbevises om at det giver noget når Michael Fremer ytrer sig om det, men jeg kan ikke forstå at det skal koste så mange kroner at realisere et sådant apparat 
|
| Til top |
|
| |
Luggelaj Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
En del af de nyere LP'er kan nyde rigtig godt af en rens inden første afspilning.
Ellers vil jeg også mene af en god børste kan løse meget.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luggelaj skrev:
| En del af de nyere LP'er kan nyde rigtig godt af en rens inden første afspilning. |
|
|
Jeg vasker som regel også de nye plader inden afspilning. Gør jeg det ikke er der som regel flere ticks & pops end sædvanligt.
|
| Til top |
|
| |
ronnih Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allesammen,
Tusind tak for de mange svar!
Det giver jo mening at pladen skal vaskes / renses / børstet inden brug.
Omend jeg så brugte pickuppen til at "rense" min med :-)
Det var virkelig en "åbenbaring" anden gang jeg hørte den omtalte plade.
Vil prøve at vaske den i aften (hvad bruger i til at vaske dem i? alm. opvaskevand + blød børste eller?)
vh, og god weekend!
Ronni
|
| Til top |
|
| |
sosaudio Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 156
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
Det er jernpartiklerne i den sorte maling som farver lp´en sort der blive magnetiske og derved påvirker omgivelserne.
hilsen Ole
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Statisk elektricitet har ikke noget med magnetisme at gøre... I hvert fald ikke når den allerede er opladet på et materiale.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
ronnih skrev:
| Vil prøve at vaske den i aften (hvad bruger i til at vaske dem i? alm. opvaskevand + blød børste eller?) |
|
|
Min genbo gør det på den manuelle måde: Lunkent vand, en blød børste (ikke de kradsbørstige plastiske), og så lidt sulfo uden glycerin - uden glycerin idet det ellers kan efterlade "pletter". Skrub rundt med rillerne, i begge retninger, og undgå at få alt for meget vand på label'en. Skyl af, og tør forsigtigt af med et bomuldshåndklæde der har været vasket mange gange (= suger godt) i rillernes retning (også begge veje).
Han får ikke så meget ud af rillerne som jeg gør med ultralyd, men det er i hvert fald bedre end slet ikke, og du kommer også af med eventuel statisk elektricitet.
|
| Til top |
|
| |
Luggelaj Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
ronnih skrev:
| Vil prøve at vaske den i aften (hvad bruger i til at vaske dem i? alm. opvaskevand + blød børste eller?) |
|
|
Han får ikke så meget ud af rillerne som jeg gør med ultralyd, men det er i hvert fald bedre end slet ikke, og du kommer også af med eventuel statisk elektricitet.
|
|
|
Ultralyd. Damn, det lyder sgu high tech. Jeg har også kun gjort brug af opvaskevand og en blød børste, og det er fint for mig. Nu køber jeg så heller ikke specielt mange nye plader. Er mest efter de billige brugte fra sidste årtusind 
Ronnih - Har du en børste til din PU? Det kan altså også hjælpe meget at få fjernet snavs fra din PU.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luggelaj skrev:
Ultralyd. Damn, det lyder sgu high tech. Jeg har også kun gjort brug af opvaskevand og en blød børste, og det er fint for mig. Nu køber jeg så heller ikke specielt mange nye plader. Er mest efter de billige brugte fra sidste årtusind  |
|
|
Det er netop ved de billige brugte at rensning giver mest Hvor min genbo har måttet give op går min ultralydsløsning ind og fjerner endnu mere.
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax
Hvad er det for en ultralyd renser du har, jeg syntes de er dyre hvis de skal kunne tage en lp.
Jeg har en mindre model som jeg har prøvet at rense singler med og kan kun give dig ret - det viker og er MEGET skånsom mod pladen.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nullergøj skrev:
| Wymax
Hvad er det for en ultralyd renser du har, jeg syntes de er dyre hvis de skal kunne tage en lp. |
|
|
Der findes jo en "officiel" model, men jeg synes den er alt for dyr - men hvad ved jeg.
Jeg har fundet inspiration i et par andre tråde vedr. ultralydsrensning, og min model ser sådan ud:
http://img514.imageshack.us/img514/6135/img0334ra.jpg
Det er et kar på 6,5 liter, sikkert ikke meget anderledes end dit, bare større. Der kan lige præcis være en LP, og så kan der være ca. 7 i bredden så man vasker flere ad gangen. Og så bruger jeg min gamle Moth RCM til at suge-tørre pladerne med, men her kan man lige så godt anvende et godt bomuldshåndklæde, vil jeg tro.
Kostprisen var 2.800 kr. for karret (købt via eBay i Tyskland), og så skal der noget motorværk til - hos mig realiseret med en såkaldt planet-motor (købt i en hobbybutik) og en strømforsyning på godt 0,5 volt så vidt jeg husker.
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det var ikke så galt. Jeg overvejede om man kunne flytte ultralyd delen til et større kar. Men din løsning er nok bedre.
Offtopic
Hvis du bruger barberblad skraber så prøv at rense de brugte blade i ultralyd, du vil forbavses over resultatet.
Unskyld trådstarter, tilbage til emnet.
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også oplevet at mange nye presninger kan lyde harske eller har mere "knas" på en man umiddelbart forventer. Jeg renser derfor altid en plade på min pladerenser før jeg hører den. Også selvom den er købt brugt.
Jeg mener at jeg mere eller mindre har ødelagt ellers udemærkede plader før jeg fik min pladerenser.
Der er også nogle der renser deres plader hver gang de skal afspilles - det gider jeg dog ikke. Typisk er én rensning fint. Hvis det er en plade man tit hører, så er det måske en god ide at rense den jævnligt. Det er min erfaring.
__________________ Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nullergøj skrev:
| Ok, det var ikke så galt. Jeg overvejede om man kunne flytte ultralyd delen til et større kar. Men din løsning er nok bedre. |
|
|
Jeg vil tro at det skal passe med mængden af transducers til mængden af vand - tror nok der sidder 3 i mit kar for at kunne "drive" vandmængden.
Nullergøj skrev:
| Hvis du bruger barberblad skraber så prøv at rense de brugte blade i ultralyd, du vil forbavses over resultatet. |
|
|
Inden jeg forsøgte mig med ultralyd til vinyl så jeg en video på youtube hvor man rensede en svensknøgle. Også ganske imponerende 
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
pvh1987 skrev:
| Der er også nogle der renser deres plader hver gang de skal afspilles - det gider jeg dog ikke. Typisk er én rensning fint. Hvis det er en plade man tit hører, så er det måske en god ide at rense den jævnligt. |
|
|
Jeg nøjes også med én gang rens, med mindre de stadig knaser mærkbart, så prøver jeg igen. Men ja, det kunne da være de skulle have engang imellem også.
|
| Til top |
|
| |