Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 19:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Enkelte plader støjer... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TueL
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 August 2009
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Hej,

jeg har en gammel pladespiller (Technics Quartz SL-Q3) og en gammel beocenter 1600. Og det fungerer egentligt fint nok. Pladerne lyder godt.

MEN... Jeg har så et par enkelte nye plader (nye som både nye -ikke brugte, og nye som nyudgivelser) som når de afspilles giver et skratten i højtalerne. Jeg har afspillet andre plader og ingen af de andre gør det. Kun de her to tre stykker...

Hvorfor? Kan nogen hjælpe?

Til top Vis TueL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TueL
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Hvis den samme støj kommer på de samme plader på samme sted på pladerne, når de afspille på begge grammofoner, så er det nok fejl på pladerne.

Ellers er en skratten i forbindelse med afspilning ofte et tegn på, at nåletrykket er for lavt. Så du kunne jo lige prøve at sætte nåletrykket lidt op, og så se om det gør en forskel.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
TueL
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 August 2009
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

gør jeg det på den der store runde som sidder bagerst på armen og som når man drejer for meget den ene vej så ryger armen i vejret?

den går fra 0 til 3,5. men det giver ikke så meget mening for man kan dreje den to omgange så hvor er 0? eller lægger man til? der er også en der hedder anti-skating...

Til top Vis TueL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TueL
 
TueL
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 August 2009
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

hov fik det måske til at lyde som om jeg har to pladespillere; beocenter 1600 er min "forstærker".
Til top Vis TueL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TueL
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

TueL skrev:
den går fra 0 til 3,5. men det giver ikke så meget mening for man kan dreje den to omgange så hvor er 0? eller lægger man til? der er også en der hedder anti-skating...

Det er ikke den der hedder anti-skating. Prøv at søge her i forum, der er et par tråde der detaljeret beskriver hvordan man gør.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
TueL
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 August 2009
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

har søgt lidt og fundet nogle okay guidelines.

har prøvet at justere lidt på den og vaske dem blidt med en svamp og lunkent vand. pladen knaser lidt nu, men ikke den skratten der før var i vokalen. tænker den knasen nok kommer fordi pladen måske er lidt fugtig...

Til top Vis TueL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TueL
 
TueL
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 August 2009
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Vil I egentligt anbefale sådan en børste til at rengøre dem med eller sådan en spray med klud. Har søgt lidt på nettet, men kan ikke rigtigt finde ud af hvad der bedst...

Til top Vis TueL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TueL
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

TueL skrev:

Hej,

jeg har en gammel pladespiller (Technics Quartz SL-Q3) og en gammel beocenter 1600. Og det fungerer egentligt fint nok. Pladerne lyder godt.

MEN... Jeg har så et par enkelte nye plader (nye som både nye -ikke brugte, og nye som nyudgivelser) som når de afspilles giver et skratten i højtalerne. Jeg har afspillet andre plader og ingen af de andre gør det. Kun de her to tre stykker...

Hvorfor? Kan nogen hjælpe?

begynd med at finde brugsvejledningen på vinylengine.com -

http://www.vinylengine.com/library/technics/sl-q3.shtml

 

så kan du opsætte pladespilleren korrekt, mht nåletryk og antiskating

rensebørster til plader kan du nok enten finde i en radioforretning eller på nettet

http://dj.eskildsen.dk/shop/dj-tilbehoer/stanton/vc-1-plader ens.html



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
TueL
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 August 2009
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

tusind tak. jeg har den gamle brugsvejledning på min computer. er dog ikke helt så god til at tyde den, men syntes efter at have drejet lidt på den, at det er blevet bedre (+at jeg vaskede vinylpladen).

kigger efter en børste. hvor meget kvalitetsforskel er der på dem prisen medregnet?

Til top Vis TueL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TueL
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Åehh - det ved jeg ikke - jeg bruger stadig min 20+ år gamle Manual Parastat

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
TueL
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 August 2009
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

 fair nok! tak for hjælpen. det er utroligt hvad støv kan gøre ved lyden
Til top Vis TueL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TueL
 
tobiasj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Marts 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Hej,
Jeg har et spørgsmål til samme pladespiller.
Ifølge manualen kan den indstilles til max 2,5 g nåletryk. Men drejeskiven på vægtloddet går fra 0 til 3,5, og den kan kun nå ind til lige under 2 når jeg indstiller trykket fra 0 (hvor armen svæver frit). Jeg har en Ortofon OMB 5E pickup, hvis anbefalede tryk er 1,75 g. Jeg ville blive glad for vejledning.
På forhånd tak.
Til top Vis tobiasj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tobiasj
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

At du ikke kan skrue den længere ind skyldes din meget lette pickup. Med en tungere pickup vil du starte med kontravægten længere fra omdrejningspunkter og så kan du få den op på 3,5 gram.

Din arm kan jo bruges med mange andre pickupper - men lige med din OMB 5E vil du opleve dette fænomen.


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
tobiasj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Marts 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Dvs. at jeg godt kan regne med at 1,75 er lig 1,75 gram? Jeg vil helst undgå at skulle investere i diverse vægte for at kunne lytte til min punk rock 
Til top Vis tobiasj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tobiasj
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes