Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 02:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hvilken pickup til Helios Scorpio arm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren Korsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Helios Scorpio arm ogjeghar en Ortofon X5 som jeg er rigtig glad for, Jeg har også en 2M Black, men nu har jeg så fået at vide at den ikke passer til min arm fordi Compliacne skal være under 15. Nu kan jeg ikke rigtig finde nogen forklaring på nettet omkring hvad compliance lige er og hvad tallet som sådan betyder, og så kan jeg ikke helt forstå at det betyder at min 2m Black så bare må gemmes væk.
Hvis det nu forholder sig sådan hvilken pickup skal man så efter hvis det nu skal være endnu vildere end X5?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Det med compliance kan jeg da hjælpe med. Det angiver hvor stift nålen er ophængt (højt tal = blødt ophæng). Normalt passer tunge arme bedst sammen med stive pickupper.

Du kan finde compliance for Ortofons forskellige modeller på deres hjemmeside: http://www.ortofon.com/index.php?option=com_content&view =article&id=55&Itemid=110

Din X5 ligger på 13 og 2M Black på 22.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Jesper_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Hej Søren,

Jeg har med held brugt både en Goldring Electro II LZ og en Ortofon Rondo Red på en Helius Scorpio III arm.

Men ellers har vinylengine http://www.vinylengine.com/cartridge_database.php et udemærket værktøj, som kan hjælpe dig med at vurdere om en given pick-up har en fremtid i din arm. Deres database har rigtig mange pick-upper (i hvert fald alle dem jeg har haft lyst til at se nærmere på). Dog skal du kende den effektive armmasse på din arm for at bruge databasen! Og her kan jeg ikke hjælpe, jeg har aldrig fundet den effektive masse på en Helius Scorpio arm nogen steder (måske andre kan hjælpe?). Men jeg har kunne sjusse mig frem til at den er sådan ca 11-12 gram.

Håber dette kan få dig lidt videre..

Mvh Jesper

Til top Vis Jesper_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper_K

Søren Korsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, pudsigt jeg har faktisk også haft en Goldring Electro, men her var ophænget fuldstændig færdigt og da den ikke laves mere vare der ingen håb for restaurering. Tak for udredningen af Compliance nu ved jeg jo hvad det betyder, at jeg så ikke helt kan forstå at man ikke kan bruge en let ophængt pickup i en tung arm. Jeg ville jo umiddelbart tro at man kunne justere sig ud af det via nåletrykket, men det er åbenbart ikke nok. Så jeg holder mig til min X5 for nuværende og smider nogle penge efter Graham Slee,så kan han få lov til at sælge mig en preamp.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes