| Forfatter |
|
Alland Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
| Sendt: 13 Maj 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften...
Jeg går nu atter og overvejer at rode mig ud i noget, som jeg ikke har forstand på.. Jeg har købt en Jolida JD-9 rørbaseret RIAA, som jeg er rigtig godt tilfreds med.. Den er NOGET bedre end min gamle PhonoBox SE..
Meeen som altid, så går der ikke længe før tanken melder sig; "hvordan mon det ville lyde hvis...?" Denne gang er det rørene i RIAA'en, som jeg overvejer, der måske skal erstattes af nogle bedre, og det er her jeg absolut ingen erfaring har.. Derfor er spørgsmålene mange:
1) Hvordan ved man hvilke der passer? Er der nogle standarder, som der er med vægbeslag til tv? 2) Er sådan nogle lige til at skifte, eller skal man være hjemmeteknikker med loddekolbe osv..? 3) Vil man overhovedet kunne høre en forskel, når det nu "kun" er en RIAA,
og ikke forstærkeren det drejer sig om? 4) Hvis ja til punkt 3, hvilket prislag skal man så op i, for at det bliver interessant?
På forhånd mange slags tak //Allan
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger


Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 13 Maj 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja til punkt 3 - du vil helt sikkert høre forskel. Det er det, der er det rigtigt spændende med rørudstyr, man udskifter et enkelt komponent, og lydbilledet ændres fuldstændigt - det kan være til det bedre; men også til det dårligere. Men mulighederne er mange.
Rør er meget enkle at udskifte, da de sidder i en standard fatning, så det tager ikke mange sekunder at skifte ud.
Hvis du vil til at lege med "tube rolling", som det kaldes, skal du lige have fundet ud af, hvilken type rør, der sidder i RIAA'en. Og så kan du gå på jagt efter tilsvarende rør, af forskellige fabrikater og årgange.
Så i første omgang, skal du have kigget på røret/rørene, og se hvad der står på det, og derigennem have bestemt typen. Så prøv at kigge, og lad os vide, hvad du finder ud af, så vil du helt sikkert kunne få nogle gode - subjektive - råd om hvad du evt. skal prøve.
Priserne for rør er MEGET varierende, afhængig at type, efterspørgsel og hvor du køber rørene. Prisen være alt mellem 20 kr og flere hundrede kr.
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
| Sendt: 13 Maj 2010 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret erlingt.. Jeg har siddet og googlet lidt, og skimmet den her på 6moons.. Der står noget om "12ax7".. Jeg er som sagt helt blank på hvad jeg kigger efter.. Hvad afgør om det passer eller ej? Er det fatning, eller er det meget mere kompliceret?? Jeg er positivt overrasket over prisniveauet.. Det ser umiddelbart ud til at en 500,- gør meget ved det?! Er det en helt i skoven konklusion?? //Allan
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 13 Maj 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ecc83 er det samme som 12ax7 og det er kun disse typer du skal koncentrere dig om.
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
| Sendt: 13 Maj 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså så længe røret hedder enten ecc83 eller 12ax7 så kan jeg være sikker på at det passer i min RIAA??
//Allan
EDIT: og må det hedder andet bagefter navnet? fx nævnes der på 6moons noget om "12ax7ts".. Kan man tage det for gode varer hver gang der står noget andet efter betegnelsen??
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
| Sendt: 13 Maj 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville sådan et sæt her måske være et godt sted at lægge ud?? Eller er der nogle af de garvede "rullere" der kan komme med bedre alternativer?? //Allan
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
| Sendt: 13 Maj 2010 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha!! Fandt lige det her citat for enden af anmeldelsen af den modificerede JD-9 på 6moons : Pricing:
Level of music-making per dollar spent is basically off the charts.Nå, men tak for indlæg so far og godnat  //Allan
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 13 Maj 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Foreslår du allierer dig med en i nærområdet som vil låne dig lidt rør at rulle med og evt sælge bagefter.
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
| Sendt: 14 Maj 2010 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænkes der her på forhandler eller privatpersoner? Hvis forhandlere, findes der så sådanne i Århus der har den slags liggende?
Hvis private, så ville det da være helt fantastisk at kunne låne og prøve forskellige rør, men hvad er sandsynligheden for at komme i kontakt med så hjælpsomme personager??
//Allan
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger


Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 14 Maj 2010 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forhandlere udlåner nok ikke deres rør; men det er da før set, at der har været en rør entusiast i nærheden, som gerne vil hjælpe. Så måske du er heldig - jeg har desværre ingen 12ax7 rør på lager, ellers havde du da været velkommen. 12ax7 og ecc83 er præcist det samme rør, der er blot tale om den amerikanske henholdsvis den europæiske typebetegnelse. Røret kan også blive kaldt 5751, 6072 eller 7025. Det er vigtigt at du holder dig til rør med disse betegnelser, da der er meget stor forskel på rør afhængigt af type - også selvom de har samme fatning/sokkel. Du kan læse mere om røret her på Wikipedia. Jeg synes absolut du skal sætte dig lidt mere ind i området, inden du kaster dig ud i at købe et tilfældigt sæt rør hos en forhandler. På denne side, er der en gut, som har lyttet til rigtigt mange 12ax7 rør, og beskriver hans oplevelse af de forskellige. Han beskrivelser kan måske hjælpe dig lidt på vej. Desuden er denne figur ganske god til at hjælpe med at skyde sig ind på et rør, ud fra ens lydmæssige behov og præferencer. For at komme i gang med "tube rolling", kan jeg anbefale at du starter jagten på ebay, her er det tit muligt at finde nogle forskellige rør til forholdsvis rimelige priser. Vælg en forhandler, som har en god rating så er du rimeligt sikker. Ofte er de billige rør på ebay brugte; men normalt betyder det ikke det store, da småsignalrør af denne type, typisk har en levetid på 10.000 timer.
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
| Sendt: 14 Maj 2010 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for indlæggende indtil videre.. Jeg havde godt set siden med anmeldelser, og indtil videre synes jeg at være stødt på flere steder hvor Tungsol og Mullard får gode ord med på vejen, derfor også mit tidligere link.. Man skal vel starte et sted  Hvis nogen har andre erfaringer, eller ligger inde med noget spændende i Århus, så må i endeligt melde ud... Er der nogen der kan forklare mig hvad NOS betyder?? Kunne det tænkes at have noget at gøre med gasarten inde i røret?? //Allan
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
| Sendt: 14 Maj 2010 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
..og hvor meget skal man lægge i, at der nogen steder tilbydes "matched pairs"??
På forhånd tak //Allan
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 14 Maj 2010 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alland skrev:
| Er der nogen der kan forklare mig hvad NOS betyder?? Kunne det tænkes at have noget at gøre med gasarten inde i røret?? |
|
|
Det er jo ikke "The Fast and the Furious" det her NOS = New Old Stock, dvs. at det er originale fra dengang, og de er stadig nye, typisk nogle der har ligget på et lager et eller andet sted. Nogle gange hedder de også NIB/NOS, altså New In Box / New Old Stock. Det er helt klart de mest eftertragtede rør, de rigtige mærker/typer kan aftvinge forrygende summer.
Alland skrev:
..og hvor meget skal man lægge i, at der nogen steder tilbydes "matched pairs"??
|
|
|
Matched har stor betydning for power rør, men ved signalrør er det vist ikke helt så kritisk, da forskellene mellem de enkelte rør er mindre. Jeg har selv leget med nogle Telefunken ECC82 de seneste par uger, og selv om det bare er tilfældige rør, altså ikke matched, synes jeg ikke umiddelbart der er nogen forskel imellem kanalerne. Selvfølgelig skal man sørge for at rørene er fra samme "linie", dvs. at påskriften minder meget om hinanden, men ellers kan man vist godt slippe afsted med et fornuftigt resultat uden at de nødvendigvis er matched - men med matched er der større sandsynlighed for succes.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger


Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 15 Maj 2010 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alland skrev:
indtil videre synes jeg at være stødt på flere steder hvor Tungsol og Mullard får gode ord med på vejen, derfor også mit tidligere link.. //Allan
|
|
|
Det rør, som du linker til er ikke et "ægte" Mullard men et reissues - d.v.s. moderne genoptryk/kopi af de originale. Det er rigtigt godt af et moderne rør at være; men må og kan ikke sammenlignes med den ægte vare fra 60'erne og 70'erne.
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
| Sendt: 15 Maj 2010 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej erlingt..
Jeg fandt god ud af det, efter jeg fik svaret på hvad NOS stod for.. Det er dog stadig denne reissue der anbefales man bruger i anmeldelsen på 6moons.. Jeg fandt også en anmeldelse af Groove Tubes GT-12AX7M, der skulle være en replika af de originale Mullard, og skulle spille sk..godt.. Fandt derefter en anden anmeldelse, der sagde at det rør var blevet ændret, og derfor ikke var så godt længere... Samme situation med delte meninger skete med Tung Sol osv...
Konklusion: Anmeldelser kan jeg ikke bruge til en skid, så der kan ikke springes over hvor gærdet er lavest.. Der er ikke andet for end at muldvarpen må bløde, og jeg må prøve mig frem..
Er der nogen der har det hele liggende til evt. udlån, så er der mulighed for at score sig en kasse dåseøl 
Tak for hjælpen //Allan
|
| Til top |
|
| |
Pingel Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 298
|
| Sendt: 15 Maj 2010 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
12ax7 og ecc83 er præcist det samme rør, der er blot tale om den amerikanske henholdsvis den europæiske typebetegnelse. Røret kan også blive kaldt 5751, 6072 eller 7025.
|
|
|
Det er vidst ikke helt korrekt...Her er en god oversigt, synes jeg: http://thetubestore.com/gainfactor.html
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 15 Maj 2010 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pingel skrev:
erlingt skrev:
12ax7 og ecc83 er præcist det samme rør, der er blot tale om den amerikanske henholdsvis den europæiske typebetegnelse. Røret kan også blive kaldt 5751, 6072 eller 7025.
|
|
|
Det er vidst ikke helt korrekt...Her er en god oversigt, synes jeg:
http://thetubestore.com/gainfactor.html
|
|
|
Det første er helt korrekt; 12ax7 = ecc83. 5751 har blot lidt lavere gain. 6072 er en 12ay7 type, og skal ikke anvendes som et 12ax7.
Her er en god oversigt over de fleste ecc83 typer =>
http://www.machmat.com/sales/ecc83.htm#e83cc
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 15 Maj 2010 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 17 Maj 2010 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Overvej dette
Også Mullard reissue. Jeg har også NOS Telefunken, Siemens osv, men foretrækker dette. Faktisk er det så tæt på originalen,
at det lige som den, også blusser op når du tænder forstærkeren. Et super rør, efter min mening, som godt kan måle sig med
NOS rørene.
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
| Sendt: 17 Maj 2010 kl. 07:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tweaker skrev:
Overvej dette
Også Mullard reissue. Jeg har også NOS Telefunken, Siemens osv, men foretrækker dette. Faktisk er det så tæt på originalen,
at det lige som den, også blusser op når du tænder forstærkeren. Et super rør, efter min mening, som godt kan måle sig med
NOS rørene. |
|
|
Tak for tippet.. Det lyder rigtigt interessant, og prisen set også ganske fornuftig ud.. Kan se man også kan få et "matched pair" for en 25,- ekstra.. Tror sådan et sæt skal prøves.. //Allan
|
| Til top |
|
| |