| Forfatter |
|
flaskebent Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 08 Maj 2010 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har i et stykke tid ønsket mig at lytte til en pladeafspiller så jeg greb chancen og købte en Sharp Optonica 2727H idag. Jeg har aldrig lyttet til en pladeafspiller før og er meget på bar bund med at få den til at spille musik. Jeg har afprøvet den uden at tilslutte den til en forstærker og fundet ud af at nålen på pickuppen (Excel ES-70S) er beskadiget for den er helt flad. Nålen kan trækkes ud så det er muligt at skifte nålen kun.
Er det bedst for mig at købe en helt ny pickup eller skal jeg bare skifte nålen (ikke at jeg har set nogen til salg). Hvis det er bedst for mig at skifte hele pickuppen, hvilken pickup vil i anbefale til denne pladespiller?
Kan se der forskellige typer af pickupper MM og MC, hvilken type er bedst og hvorfor?
Kan forstå at sådan en pladeafspiller skal tilsluttes en RIAA for at kunne spille musik. Jeg har haft kig på denne RIAA her: http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/pladespiller/ca mbridge_cam640pbk_forforstaerker_sort_.htm Er denne RIAA et overkill til denne pladeafspiller?
|
| Til top |
|
| |
flaskebent Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 09 Maj 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke lykkedes mig at uploade et billede her på siden men følg linket så skulle der komme et billede af pladespilleren:
http://img249.imageshack.us/img249/3130/img1764w.jpg
|
| Til top |
|
| |
Zakken Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
| Sendt: 09 Maj 2010 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at kende meget til Sharp´s pladespillere så ville jeg umiddelbart starte op med en billig ortofon MM pickup. http://www.lydspecialisten.dk/tilbehor/ortofon/produkter/ort ofon-om-5-e.htm Det kan næppe svare sig at finde en erstatnings nål til din Excel pickup.
Du skal bruge en RIAA hvis din forstærker ikke har en indbygget.
Jeg har kun hørt pænt om Cambridge RIAAén, men hvis ikke du skal op i en MC pick up, kan du sikkert fint nøjes med den billigere model. Bliver du grebet af vinylen kan du ofre noget mere, men som start vil jeg mene at en Cambridge RIAA til 599.- og en OM5 til 260.- er et godt udgangspunkt. Begge dele kan sikkert findes brugt til en endnu bedre pris.
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 10 Maj 2010 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan købe en nål til din pickup her http://www.lptunes.com/Stylus-for-Excel-ES-70S-ES-70S-ES70S- cartridge-
p/exceles70s.htm
|
| Til top |
|
| |
flaskebent Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 11 Maj 2010 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for for de konstruktive indlæg de har været en god hjælp  Jeg er endt op med at bestille en erstatningsnål for at komme i gang. Nu mangler jeg at bestille en riaa og den må godt være lidt af et overkill så jeg ikke skal ud og købe en ny, hvis jeg bliver bidt af at lytte til vinyl. Jeg er i tvivl om det skal være en rør riaa.
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger


Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 11 Maj 2010 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
flaskebent Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 12 Maj 2010 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tro mig jeg er inde og se på ksb flere gange om dagen for at se om der skulle være noget guf  Ved ikke hvorfor jeg ikke er vild med den riaa der måske er det fordi der også er en høretelefonforstærker indbygget og sådan en har jeg (darkvoice 316). P.t hælder jeg mest til riaa'erne fra cambridge eller projekt og men min erstatningsnål kommer først om et par uger så jeg har tid at gå og bestemme mig.
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 12 Maj 2010 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror at en rør RIAA vil give din oplevelse med vinylen en ekstra tand. Denne er også en mulighed
http://dynavox.dk.web2.redhost.dk/index.php?
page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=25& category_id=5&option=com_virtuemart&Itemid=37
Umiddelbart ville jeg dog have lidt mere "fidus" til Bellarien. Men det er så mig.
|
| Til top |
|
| |
flaskebent Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 12 Maj 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er kommet til at købe denne her: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=154584 En PRO-JECT TUBEBOX 2. Hvis nogen har erfaringer må de gerne dele dem
Jeg har også været ude og købe lidt brugte plader  Traveling wilburys Brothers in arms En Mike Oldfield En Eurythmics Kan ikke vente med at komme i gang. Med hensyn til brugte lp plader, hvor mange gange kan man lytte til en plade før den bliver slidt?. Jeg tænker på når en diamant bliver trukket hen over noget sårbar plastik det kan vel ikke holde ret længe. Går det hurtigt inden man kan høre om lp pladen bliver "flad" at lytte til
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 12 Maj 2010 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt køb den Project. Har selv forgængeren. Spiller fremragende.
Plader kan holde længe, hvis du passer på dem. Støv dem altid af med en kulhårsbørste el.lign. inden du afspiller dem. Også
selv om de ikke virker støvede. Det forebygger at støvpartikler "brænder" fast i rillerne, og giver forvrængning. Brug af en
pickup rensebørste er også tilrådeligt.
Iøvrigt, masser af info for vinyljunkies her http://pladespilleren.dk/
|
| Til top |
|
| |
anse Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 476
|
| Sendt: 13 Maj 2010 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Riaa. er sendt og jeg er enig med Tweaker i at det er en glimrende Box:)
Specielt mm delen lyder godt, så evt en mm pickup eller high output.
Som jeg fortalte dig, så har jeg prøvet den med nogle mullard rør og det var ikke så ringe endda.
Har selv lige købt Thorhauges riaa og mc stepup (batteri). Holy moses det lyder godt.
Lad os høre mere om dit setup når du har fået din nål tilbage og husk at kæle lidt for detaljerne mht. opsætning af din afspiller. Det betaler sig.
vh.
Anders
|
| Til top |
|
| |
anse Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 476
|
| Sendt: 13 Maj 2010 kl. 01:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger


Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 13 Maj 2010 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej flaskebent.
Godt du fandt en fin RIAA, håber du bliver glad for opstillingen.
Det er også nogle fine lp'er du har fundet, har selv dem du nævner, incl en masse Oldfield
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
flaskebent Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 14 Maj 2010 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at høre folk har gode erfaringer med min kommende riaa Det er meningen at jeg vil starte med at køre signalet fra riaa'en ind i min Darkvioce 316 rørhovedtelefonforstærker som forsyner mine Sennheiser HD650 Igår aftes/nat fik jeg gjordt min pladespiller ren for støv og skidt. Den blev rigtig pæn men irriterer mig over, hvor ridset støvlåget er. Ud fra billedet kan det ses, hvor let det er at montere et nyt støvlåg. Det er bare at bore 4 nye huller og skrue den fast på pladespilleren igen. Hvis der er nogen der kender et sted, hvor de sælger billige støvlåg (ikke mere end 500kr) skal jeg have en. Målene er 430mm bred, 340mm dyb og 70mm høj. Efter at have surfet rundt herinde og læst omkring støvlåg kan jeg fornemme at folk piller dem af hvordan beskytter man så pladespilleren imod støv?
|
| Til top |
|
| |
flaskebent Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 14 Maj 2010 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
Hej flaskebent.
Godt du fandt en fin RIAA, håber du bliver glad for opstillingen.
Det er også nogle fine lp'er du har fundet, har selv dem du nævner, incl en masse Oldfield
mvh
Præsten |
|
|
God smag du har præst  .Jeg glæder mig også til at kunne høre dem
|
| Til top |
|
| |