Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. juni 2026 | 23:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Technics SL 1200, taber fart(bøvser) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 24 April 2010 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Stor glæde. Har fået sat min nyerhvervede brugte Sl 1200 MKII sat til.
Monteret med OM30 concorde PU. Og kort sagt jeg er kommet et skridt tættere på lyd nirvana.

Men der er jo ikke noget der hedder en lykkelig slutning.

Jeg sidder og nyder et stykke med Count Basie. Og pludselig i en fræk lille klaver solo, "bøvser" pladespilleren. Dvs. den taber fart i noget der ligner et splitsekund. Men det får lyden til at lyde som en bøvs.
Jeg har efter følgende prøvet med 5 andre plader. Og de ter sig på samme måde. Det sker måske en til to gange på en pladeside. Nogen gange slet ikke. Gennemprøvede den da jeg købte den, kørte med den i en halv time. Og alt virkede som det skulle.

Hvad kan være skyld i at den "bøvser" ligepludselig? Nogen der har oplevet noget der bare minder om det.

Derudover kan jeg kun sige fed fed spille. Med den og min L75 behøver jeg ikke spendere tid på at spare op til noget vildere.
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 24 April 2010 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Ja nu har jeg hørt mange ting i mit halvlange liv,men jeg har sgu aldrig hørt om en pladespiller der bøvser. Du må prøve at beskrive det lidt bedre,men det kan evt.være noget med on/off knappen.Prøv at motionere den lidt og evt.at give den noget kontakt rens.Ellers må du nøjes med at drikke øllet selv og sætte din Technics på antabus

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 24 April 2010 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Øl er indkøbt med henblik på at nyde i aften i selskab med den ny erhvervede 

Men det lyder som om der er et fjols der går ind og skubber til tallerkenen. Det giver et ryst i lyden.
Lyder lidt som når en remdrevet pladespiller kører med en beskidt rem. Pludselige kortvarige fald og stigninger i hastigheden.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2010 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hvis det lyder som om der er et fjols der går ind og skubber til tallerkenen,så stop øjebliklig med at udskænke øl.

Mon ikke du skal få den checket på et værksted når du er bleve

t ædru,for det lyder meget mystisk

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2010 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Kan det være nogle transport skruer du ikke har løsnet ?

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 25 April 2010 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Har gennegået alt hvad der kan ses. Men kan ikke sætte en finger på hvad det kunne være.
Den er jo direkte drevet med det der magnet værk.

Hm... ærgeligt at den skal til reperation lige når jeg har købt den...

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 April 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Kondensatorerne i motorstyringen er trætte, de skal skiftes. Den taber fart fordi den mister en puls fra hall-sensoren der sidder i synkroniseringen. Min egen har haft nøjagtig den samme sygdom, det bliver værre og værre...

JBLfan

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 25 April 2010 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:

Kondensatorerne i motorstyringen er tr�tte, de skal skiftes. Den taber fart fordi den mister en puls fra hall-sensoren der sidder i synkroniseringen. Min egen har haft n�jagtig den samme sygdom, det bliver v�rre og v�rre...

JBLfan

Er det noget der kan betale sig at få lavet?? Og er det en standard reperation som enhver radio/tv reparatør kan fortage?

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 25 April 2010 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Efter lidt søgning på diverse problemer med Technincs (hvorfor er det at man kun finder problemerne når man har købt?) Fandt jeg ud af at det kunne være sådan en her det er galt med AN6675 IC. Kan ikke finde nogen danske priser. Men er det dyrt???

Og er der nogen der kunne tænke sig at reparere min?

Killingbeans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 April 2010 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok også starte med at få skiftet elektrolytterne på motorprintet og se, om det hjælper. Det burde enhver person med gode evner for håndetering af en loddekolbe kunne gøre for dig

Hvis det alligevel skulle vise sig at være AN6675 chippen, som er ved at stå af, kan du få den til rimelige penge her: http://1200s.com/Store/m1/Technics-Parts/p100208/Turntable_D rive_IC/product_info.html

(Hvis de altså har nogen på lager)

Jeg kunne nok godt skifte både elektrolytterne og IC'en for dig, men jeg vil heller anbefale at sende printet til nogen, der har erfaring med at pille i SL-1200 pladespillere. Feks.:

http://www.micheelsen.dk/technics.html

Til top Vis Killingbeans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Killingbeans Besøg Killingbeans's Websted

Novicen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Sendt: 28 April 2010 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Kig her (næstnederste afsnit):

http://www.poulsaudiobutik.dk/

Mvh.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 April 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Novicen skrev:
Kig her (næstnederste afsnit):

http://www.poulsaudiobutik.dk/ 

Fantastisk hvis det virker, for det lyder jo til at være gratis at prøve.

Men igen en underlig håndtering fra den kant - han læser tråden, ved med al sandsynlighed hvad problemet kunne være, men i stedet for at hjælpe den stakkels mand vælger han at smæde videre mod hifi4all og dens brugeres forsøg på at hjælpe, oven i købet på den hovne måde (hvilket dog er normalt) 

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Killingbeans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2010 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

lol! Og så påstår han, at den ENESTE måde at hjælpe Schmidt2 på er ved at skrive en tekst på et site, som manden sandsynligvis aldrig ville komme til at besøge, hvis der ikke var blevet smidt et link her i tråden. Undskyld jeg skriver det, men det er altså bare ren meningsløs territorieafpisning. Reptilhjernen længe leve!

Til top Vis Killingbeans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Killingbeans Besøg Killingbeans's Websted

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 28 April 2010 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Så er det jeg tænker... hvor sidder cross faderen og hvorledes renser jeg den bedst muligt???

Det lyder jo næsten for godt til at være sandt at man ved at rense slipper for at sende den til reperation.

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 April 2010 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Der er selvfølgelig ingen crossfader på en Technics. Der er derimod en fader der stiller pitch. Den kan nemt være slidt op - særligt omkring
nulpunktet. Det nemmeste er at købe en ny fader og sætte den i.

Det er denne her fætter:
http://1200s.com/Store/p100233/Pitch_Control_Fader_(MK2)/pro duct_info.html

Det skal siges at en 1210er er meget svær at skille ad, og faderen skal loddes af og på. Ikke et projekt for ti tommelfingre.
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 28 April 2010 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

eggers skrev:
Der er selvfølgelig ingen crossfader på en Technics. Der er derimod en fader der stiller pitch. Den kan nemt være slidt op - særligt omkring
nulpunktet. Det nemmeste er at købe en ny fader og sætte den i.

Det er denne her fætter:
http://1200s.com/Store/p100233/Pitch_Control_Fader_(MK2)/pro duct_info.html

Det skal siges at en 1210er er meget svær at skille ad, og faderen skal loddes af og på. Ikke et projekt for ti tommelfingre.

Jeg ved ikke helt hvorfor man har valgt at bruge popsmarte navne på ting - og til dato har jeg ikke set mange potmetre med skruer,  så  hvordan kan det blive en overraskelse der skal en loddekolbe i brug. 

Hvis man begynder at udskifte kredse i en motorstyring, inden man har lokaliseret fejlen - ender man hurtigt op med "Afghansk minesøgning"  ~ en finger i hvert øre, og træd forsigtigt

(En 1210 er iøvrigt ikke specielt sværere at skille ad, end så mange andre - og synes man det, skulle man da lige prøve at skifte capstanmotor i en Betamax -c7 .... men jeg vil da give mange ret i at hvis man ikke aner en bønne om det man vil rode med,  skal man nok vælge at overlade det til andre.   Jeg har sgu set for mange radioer, hvor en velmenende amatør har strammet de løse skruer)

Killingbeans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2010 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
 Hvis man begynder at udskifte kredse i en motorstyring, inden man har lokaliseret fejlen - ender man hurtigt op med "Afghansk minesøgning"  ~ en finger i hvert øre, og træd forsigtigt

Netop! Man skal ikke begynde at skifte noget som helst, før man har målt sig frem til den præcise fejlkilde. Jeg vil gerne undskylde for min tidligere opfordring til blot at udskifte elektrolytter og motorstyrings-IC'er fra en ende af, indtil skidtet virker. Det skyldes en arbejdsskade fra mit tidligere arbejde, hvor fejlsøgning på elektronik ofte udviklede sig i retning af disse dovne og ubrugelige metoder. Jeg opfordrer igen til at send pladespilleren til et værksted, hvor der i forvejen er udviklet gode og effektive fejlfindingsprocedurer.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 28 April 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke helt se hvad du skal undskylde for -  folk er jo selv herre over hvordan de vil gribe en ting an -  trådstarter antyder jo selv han ikke kan lave den, men efterspørger et værksted.

Jeg er selv tidligere radiomekaniker, så jeg kender desværre kun alt for godt til det med at begynde at skifte "på mistanke" -   periodiske fejl er noget fanden har skabt i vrede  

Det er så ikke helt forkert, at der kan være fornuft i at udskifte 30 år gamle lytter man støder på - men det var noget jeg ville vente med til fejlen er fundet og udbedret.

en SL12xx er ikke just raketvidenskab, men heller ikke egnet til folk med 10 tommeltotter - vend en lyt forkert , og man kan begynde at lufte møl -  ej sjovt.

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 28 April 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Da jeg kun kan sige jeg løbende bliver klogere er det jo naturligt at sige tak for interressen. Både her og hos Pouls audio.

Men må jeg mane til besindighed mine herrer. Vi har fået fastslået en masse ting det vistnok kunne være.
Og den information takker jeg virkelig for. Men da det viser sig det kan være mere en en ting der er skyld i fejlen har jeg besluttet mig for at sende den videre til en autoriseret reparatør.

Og jeg melder tilbage når jeg har fået den lavet. Håber virkelig kun det er en af tingene den fejler. Da den er købt til en fornuftig pris og virkelig lyder drøn godt. Så ville det være piv ærgeligt hvis det viser sig at den løber op i nyprisen...

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2010 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave