| Forfatter |
|
Usse Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 13 Februar 2016 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der har erfaring med Thorens TD 800 serien? Jeg har skruplet lidt over tanken om at min pladetallerken sidder for højt oppe, hvor rem kører på nederste del af tallerken. Jeg har haft den skilt ad og kan se at der på aksen er et ekstra indsnævring til låseringen, som sidder cirka en cm under.. Jeg har prøvet at afmontere låseringen som rører pladetallerken og har forsigtigt prøvet om det var muligt at rykke den - men uden held. Jeg ved ikke om det overhovedet er muligt, og tør ikke at gå mere drastisk til værks med hammer og mejsel :D Her er billeder af min TD-800: Her andre billeder fra nettet af Thorens TD-800:  __________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
| Til top |
|
| |
Jan Post Forum Bruger


Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 344
|
| Sendt: 13 Februar 2016 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fundet dette billede. Måske det kan hjælpe dig.
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 13 Februar 2016 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser godt nok lidt suspekt ud.
Jeg kender desværre ikke pladespilleren, så jeg kan ikke fortælle dig hvad du skal gøre. Men er det en brugt pladespiller du har
købt ?
I så fald kunne der jo være den tidligere ejer, der har forsøgt at "modificere" lejet på en eller anden måde. Det er jo ikke alle
modifikationer der er gode modifikationer.
Hvis du selv har købt den fra ny, vil jeg mene at den på en eller anden måde er samlet forkert. Det kunne også være motorens
remskive der sidder for lavt, det er svært at se ud fra billederne. Men remmen bør ikke sidde så tæt på kanten af pladetallerkenen.
Det er jo rent held, at den ikke ryger af hele tiden.
|
| Til top |
|
| |
exrumpyt Udelukket fra forum


Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 13 Februar 2016 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vel en bundkugle for meget i centerlejet...?
Blot et forslag, kender ikke den aktuelle model, så det er desværre rent gætteri, men muligt ...
exrumpyt
__________________ EXRUMPYT.
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 401
|
| Sendt: 13 Februar 2016 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hele er jo rent gætværk, fra brugere der ikke kender til hvordan den pladespiller skal være.
Tag nu kontakt til Thorens, eventuelt den danske forhandler, og forhør om det er normal "adfærd".
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 13 Februar 2016 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man ser de fleste af billederne af din model, når man googler den, ser det ud som om din pladetallerken sidder lidt højt. Prøv at tage tallerkenen op af lejet og sæt den tilbage igen. Men lad den endelig dale på plads af sig selv, tryk den ikke på plads!  Måske er det luft, der gør den ikke falder helt på plads, ja måske alt for meget olie i brønden måske. Men ellers, hvis ikke remmen falder af i tide og utide, så........ __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Usse Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 13 Februar 2016 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa... den er købt brugt for et stykke tid siden.. lejet og aksen ser
fint og originalt ud.. jeg forstår bare ikke hvorfor der er to
indsnævringer/positioner til låserringe og vel tallerkens højde.. det
er vel bedst at have et så lavt tyngdepunkt som muligt... Jeg har
forsøgt at skrive til forhandlere, som ikke vidste noget om denne
serie, selvom de havde solgt serien. De har så sendt
korrespondancen videre til Thorens og har ikke fået svar tilbage...
Har prøvet at rense hele lejet og se om det hjalp... Lejet rører jo
bunden, så eneste mulighed for at justere højden er vel ved at
kunne rykke aksen i pladetallerkenen .... Det er sgu lidt
frustrerende... (Skriver over mobilen)
__________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3055
|
| Sendt: 13 Februar 2016 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan ser leje-brønden ud nedefra?
Er der en kærv, akslen kan måske justeres nedefra, i højden/dybden?
(jeg kender ikke pladespilleren. Kun et forslag da du ingen hjælp kunne få fra forhandleren.)
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 13 Februar 2016 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et hurtigt kig på Google viser en masse eksempler, hvor remmen sidder både midt på tallerkenen og nederst, så det bliver man vist ikke meget klogere af.
Men hvis ellers pladespilleren spiller som den skal, og remmen ikke falder af, så ville jeg ikke bekymre mig mere om det 
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3055
|
| Sendt: 13 Februar 2016 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, du kan tage remmen af, og give tallerkenen et skub.
Drejer tallerkenen uhindret rundt, vil jeg foreslå det samme som Mikkel.
|
| Til top |
|
| |
Usse Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 13 Februar 2016 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lejebrønden ser ud til at have plads til en stor flad skruetrækker i bunden, har forsøgt at dreje på den, men kan ikke løsne den. (Er ikke en smule
forpasselig når det kommer til sådan noget finmekanik)
Har du nok ret i Mikkel.. Ja det er ikke til at blive klogere af de forskellige billeder hvor remmen sidder midt og nederst... Den spiller som den skal,
men irritere mig bare at den ikke sidder i midten, det vil jo være bedre med et lavere tyngdepunkt.
Den drejer fint rundt, cirka havlandet minut i 33rpm.
Her er lige et billede af aksen:
 __________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
| Til top |
|
| |
Kurt P Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 526
|
| Sendt: 14 Februar 2016 kl. 04:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lån dig frem til en låseringstang (til udvendige låseringe), og tag låseringen af, sænk akslen og montér den igen.
M.v.h.
|
| Til top |
|
| |
Kurt P Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 526
|
| Sendt: 14 Februar 2016 kl. 04:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan i øvrigt gå lidt hårdere til værks! Hvis du har en spidstang, så lad spidserne hvile på laseringens spidser, og giv så enden af håndtaget et "klap" med din håndflade, indtil låseringen kommer af..
M.v.h.
|
| Til top |
|
| |
Janop Forum Bruger


Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 14 Februar 2016 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Usse
Jeg har TD 850, og hver gang jeg skifter olie på den, vil den heller ikke falde helt ned, uden den skal have et lille tryk samtidig med tallerkenen
roteres, det ligner meget godt den samme afstand som på dit billede, så prøv fremgangsmåden og se om du ikke får den på plads.
__________________ Jan O. Pedersen
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 14 Februar 2016 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg også som Mikkel skrev, så kan du jo bare lade det være og spille videre, da remmen tilsyneladende ikke hopper af. Det er jo da også muligt, det bare er fabriks arbejderen, der ikke var opmærksom på, denne valgte et forkert hak. Det er jo mærkeligt, at der ikke kun er et enkelt men rigtigt placeret hak, men flere. De er for store til at bruge angående pu højden i armen, så de burde slet ikke være der men kun én. Vil du ikke ende med en skævt kørende tallerken, så lad den være. Det kunne jo godt ske. Men lad os nu se, hvad du finder på og hvordan det går. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3055
|
| Sendt: 14 Februar 2016 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
På VPI hw-19 kan man, så vidt jeg husker, fintune vta på samme måde, med at hæve/sænke akslen.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 14 Februar 2016 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, men her er fordelingen jo lidt stor og mon ikke det så på VPI er mere findelt. Tror ikke, det er derfor det er sådan på den Thorens. De fleste arme kan jo justeres ved basen.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Usse Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 01 Marts 2016 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for svarene. Jeg har fået en snak med Gunther fra Acoustic Signature, som har udviklet TD-800 serien fra Thorens, og det kan ikke lade sig
gøre at justere positionen af pladetallerkenen. Eneste som er muligt, er at justere motorens remhjul eller købe et helt nyt leje. Så må lade den
være.. Årsagen til at der er 2 låsepositioner er at akslen er lavet til tykkere pladetallerkener.
__________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
| Til top |
|
| |