Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 19:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rega eller Thorens (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
spaan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2016
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 10 Januar 2016 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Hej alle, nyt medlem og søger råd her !
Mit ønskede råd går på følgende
Rega rp3 eller Thorens 203 !
Har pt en rega planar 3 med elys pickup, vil gerne løfte min lytte oplevelse derfra.
Er vidende om mulige opgraderinger omkring planar 3, men ønsker ikke at gå den vej, derfor vil jeg høre om meninger vedrørende ovennævnte pladespillere! Hvilken bør jeg gå efter, opgraderings muligheder med deres tonearme, tænker på indstillngs muligheder, andre pickup, pickup vægt til respektive tonearme, indstillings muligheder på deres respektive arme. tænker på rega planar og deres omtalte højde på pickup ? Ved rega rb 300 og rb 302 er meget roste arme, men vil jeg være lige så godt stillet med en tp 82 arm og dennes muligheder mht, valg af anden pickup. De nævnte pladespillere forventes brugt med, Ortofon blue eller bronz , dennon dl 110 . Har selv læst at dl 110 er en "tung" pickup for regas arme, men er den eller de Ortofon pickups det gode valg.
PS, de skal spille gennem en nad riaa2.
Har selv været mest til en rega rp3,men er bygyndt at se på en Thorens 203. har faktisk set 203 inkl. dl 110, til samme pris som rp3 med elys.
Venligst, gode, seriøse rå udbedes !
Til top Vis spaan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spaan
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 10 Januar 2016 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

Hvorfor låner du ikke begge med hjem og lytter på/til dem? Det er dine ører, der skal afgøre, hvad der lyder bedst i dit set-up. Så kan du også
vurdere, om de begge giver det ønskede løft i lydkvalitet og hvilken, der i givet fald løfter mest ...

Og i øvrigt, hvis du ønsker en tonearm med størst mulig fleksibilitet/indstillingsmuligheder, så ville en Rega-tonearm ikke være mit førstevalg. Her kan
du udelukkende stille nåletryk og antiskating. Hverken VTA/SRA eller azimuth kan indstilles direkte på Regas tonearme (med mindre man begynder at
fedte med diverse mellemlægsskiver/shims). Om det samme gør sig gældende for Thorens-tonearmen, aner jeg ikke - den kender jeg ikke
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
spaan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2016
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 10 Januar 2016 kl. 02:10 | IP-adresse registreret  

Låne med hjem er ikke option, d a203 md dl 110 er set på www. i Tyskland, det jeg tænker på, er højde på pickups kontra regas arme, især om tp 82 arm, giver bedre muligheder på længere sigt !
Til top Vis spaan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spaan
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2522
Sendt: 10 Januar 2016 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Tja... Den Thorens du tænker på har været gennem Lyd og billede test, den kan Googles, her anbefaler de en bedre pickup og en Plademåtte, og så
skulle du, i følge dem, have en bedre pladespiller end en Rega 3. De bedre muligheder du efterspørger i forhold til Rega armene, burde være i forhold
til indstillinger på armen, vta og lignende, der er jeg svar skyldig, men det kan da undersøges ved at spørge en forhandler...

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
spaan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2016
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 31 Januar 2016 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Hej
Takker for svar og har taget et valg !
Det er faldet ud med en thorens td 206 med ortofon 2 m bronze. Må dog vente noget på den, da importøren ikke har den hjemme pt i min ønskede
farve.
Kommer med en lille rewiev når det hele spiller.
God dag til alle.
Til top Vis spaan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spaan
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2522
Sendt: 31 Januar 2016 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Tillykke med valget, jeg tror du bliver glad for din pladespiller og din pickup.

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
jac65
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juli 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 08 Februar 2016 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Er du til pop/beatles etc så er Rega sikkert mest dig, den har en opløftende britisk sound, hvor Thorens er mere til rytmisk og specielt god til jazz/rock.
Til top Vis jac65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jac65
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2522
Sendt: 08 Februar 2016 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Der er jeg så ikke enig... Syntes ikke man "bare" kan sige at REGA er opløftende pop/Beatles og Thorens er til jazz/rock... Det er pladespillere med
hver deres filosofi... Nu har pickup og arm også noget at sige i forhold til lyden... Beatles lyder også godt på en Thorens TD 160 super og en TD 2001

Selvom jeg har en Rega, så vil jeg nok foretrække en Thorens...
Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 08 Februar 2016 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

jac65 skrev:
Er du til pop/beatles etc så er Rega sikkert mest dig, den har en opløftende britisk sound, hvor Thorens er mere til rytmisk og specielt god til jazz/rock.

jac65, er blot nysgerrig efter at vide, hvad du forstår ved "britisk sound"?

Og beklager, hvis det er en smule off-topic, men det vil trods alt hjælpe med til at forstå, hvordan du opfatter lyden fra hhv. en Rega- og en Thorens-pladespiller
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 401
Sendt: 08 Februar 2016 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Jamen det er da klart... Rega er britisk lyd, ligesom Mullard, hvor Thorens lyder schweitzisk :-)
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 08 Februar 2016 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Ja, og vi ved jo alle, at britisk musik hverken er rytmisk eller rocket (sagde manden og kiggede sin samling af Led Zeppelin, Deep Purple, Rolling Stones og The WHO igennem ... og søreme om han ikke også fandt noget Jethro Tull i den helt bløde folkemusik-genre)
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 401
Sendt: 08 Februar 2016 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Udstyr lyder naturligvis altid af det land de stammer fra, hvordan kan der ellers stå Queen på en Rega pladespiller :-)
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
jac65
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juli 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 15 Februar 2016 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
jac65 skrev:
Er du til pop/beatles etc så er Rega sikkert mest dig, den har en opløftende britisk sound, hvor Thorens er mere til rytmisk og specielt god til jazz/rock.

jac65, er blot nysgerrig efter at vide, hvad du forstår ved "britisk sound"?

Og beklager, hvis det er en smule off-topic, men det vil trods alt hjælpe med til at forstå, hvordan du opfatter lyden fra hhv. en Rega- og en Thorens-pladespiller


Hehe, det var ikke ment så sort/hvidt, og der findes jo mange forskellige Rega'er og Thorens'er, så det er relativt. Jeg synes helt sikkert, at Rega er mere opløftende og melodisk i sin musikformidling, ikke helt ulig Garrards pladespillere fra 1960erne, deraf britisk sound. Thorens er for mig mere ren og rytmisk stærk i sin formidling, hvor det melodiske ikke træder helt så tydeligt igennem.
Til top Vis jac65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jac65
 
KeldWN
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2015
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 15 Februar 2016 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Den Queen/Rega kan KUN spille Queen - Lige meget hvilken plade du lægger på

__________________
Musik = Livets Medicin
Til top Vis KeldWN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KeldWN
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes