Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 09:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Valg af tonearm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 06 Januar 2016 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  


Efter inspiration af Troels Gravesen, har jeg fået den ide, at jeg kaste mig over et Lenco L75 projekt - renovering af værk, ny plint og arm.
Værket er købt, så jeg står så at sige i startblokkene :-)

Men, jeg kunne godt bruge noget hjælp/inspiration mht. arm.
Igen et "vinyl emne", hvor jeg er helt blank...

Er der nogen der har et link til tonearme for dummies jeg kan starte med at læse igennem?

Pt. spiller jeg med en Audio Technica AT440mla, som jeg måske vil fortsætte med og på sigt kunne jeg godt tænke mig at prøve noget mc.
Har det noget at sige mht. valg af arm?

I det hele taget kunne jeg godt bruge nogen forslag til valg af tonearm...

Budgette er tænkt til omkring de 4000 og jeg har normalt ikke noget imod at købe brugt, selv om jeg ved ikke, om det er fornuftigt mht.
tonearme?
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 671
Sendt: 06 Januar 2016 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Hej!

Ham her beskriver meget fint de forskellige principper for tonearme (og pladespillere generelt):
http://pladespilleren.dk/

www.pladespilleren.dk , hvis linket ikke virker

Så vidt jeg kan huske er der ikke deciderede lytteindtryk på forskellige arme, hvis det er det, du søger.
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 06 Januar 2016 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Jeg havde helt glemt Janils fremragende hjemmeside - jeg må ind og læse
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 06 Januar 2016 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Seriøst pimpet Lenco. Dårligt billede med mobilen.


Hvor starter vi?

Eget design.
Plint i stavlimet Eg
Skjult værk.
Dobbelt stacker, altså to pladetallerkener.
Værk dæmpet med blygummi, nyt leje fra Peter i Holland,
renoveret motor og nyt mellemhjul.
Plint Indpakket i matsort folie.
Låst hastighed.
Opera Consonance T1288 kulfiber 12" unipivot arm
Transfiguration Axia PU (monteret i dag)
Separat motorstyring med separat justerbar hastighed for
33 og 45 rpm, samt spænding. Motoren falder faktisk lidt til ro når
den kun får omkring 200 V.
Hvordan lyder den? Seriøst? Bedre end min tidliger VPI Aries 3 Black Night
med deres 9" unipivot arm. Meget mere opløsning og detaljer i bunden.

Hilsen
Thomas P.

__________________
"I don't care for fancy music
if my feet can't shuffle around"
Lynyrd Skynyrd
Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 06 Januar 2016 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Blærerøv
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 06 Januar 2016 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Tiltænkt som inspiration

Check evt. Lencoheaven forummet, der er
meget inspiration at hente.
Unipivot arme syntes at fungere fint.
Alternativt er der jo klassikere som SME
og Jelco der ofte er at finde brugt.

Faktum er, det er et godt værk at
starte med, og masser af info og tips
fra diverse forum's.

Hilsen
Thomas P.

__________________
"I don't care for fancy music
if my feet can't shuffle around"
Lynyrd Skynyrd
Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 06 Januar 2016 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes at det er fantastisk og inspirerende at man kan tage en gammel pladespiller og forvandle den til noget i en helt anden klasse.
At man så kan have det sjovt med at lave det er klart en bonus.

Det kribler i fingrene for at komme igang

Jeg har faktisk allerede været inde på Lencoheaven og fundet en checklist for hvad der som minimum skal gøres ved værket - planen er at følge
den, bygge en plint og smide en arm på.
Den bliver helt sikkert ikke så gennemført som din, nok snarere med et udseende som den Troels Gravesen har lavet.

Så må vi jo se, hvor godt jeg syntes det bliver - man kan jo altid gå videre til en version 2....

Men, et skridt af gangen.
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 06 Januar 2016 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes at læse, at en del sætter en 12" arm på, men når jeg læser om 9" kontra 12" arme, så er der ikke enighed om hvorvidt en 12" faktisk
lyder bedre.

I mit nuværende pris segment, er der vel ingen grund til at kigge efter en 12"?
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 06 Januar 2016 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

En 12" arm er ikke nødvendigvis "bedre" end en 9".
Jeg havde blot lyst til at bygge min med sådan en,
idet jeg ikke tidligere har haft en pladespiller med
sådan en arm.
En Rega arm kunne også være en mulighed, de dukker
da jævnligt op brugt til fair priser. Og igen, en genstand
hvor der er mange tips og tricks at hente fra diverse forum.

Thomas P.


__________________
"I don't care for fancy music
if my feet can't shuffle around"
Lynyrd Skynyrd
Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 08 Januar 2016 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Et andet dumt spørgsmål...

Jeg har lidt kig på f.eks. en Jelco sa750D eller måske en rega arm.

Men, hvis man nu laver et hul i sin plint til f.eks. en Jelco arm, kan man så efterfølgende montere en Rega ram, eller er man nødt til at lave et nyt
hul, evt. ny plint?
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 08 Januar 2016 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Det kræver samme monteringsafstand (pivot to spindle)
Så vidt jeg kan se på nettet, er afstanden for Jelco sa750d : 214mm
                                                                      Rega, typisk 222mm


Så det kræver enten eksentrisk armboard, slæde eller 2 huller.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 08 Januar 2016 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

suk, så må beslutte mig før jeg skal til at bore huller....
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 08 Januar 2016 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Eller måske lave et aftageligt armboard?
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Kasper/Lolland
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 November 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 08 Januar 2016 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Her er lidt eksempler på forskellige armboards. Godtnok overvejende til Mørch, men kan vel bruges til andet også.

http://www.vinylengine.com/turntable_forum/gallery/album.php ?album_id=53&sid=517ec2618da8f84f62fa1540a5975584

Lidt hit og sh*t: http://www.vinylengine.com/turntable_forum/index.php

Lidt Meccano: https://darklanternforowen.wordpress.com/2015/01/31/terminat or-tonearm-ladegaards-thoughts/



__________________
De bedste hilsner
Kasper
Til top Vis Kasper/Lolland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper/Lolland
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 08 Januar 2016 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Hvad er der i vejen med at lave to huller?
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 08 Januar 2016 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Æstetikken Nils, æstetikken

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 08 Januar 2016 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  


       Damer er for øjnene
       Stereo er for ørerne
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 08 Januar 2016 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Ja ja, men da du skrev 2 huller, anede jeg ikke, at du mente damer

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 09 Januar 2016 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Det er egentligt lidt morsomt.

Jeg spiller idag på en Rega RP3 med en rb-303 arm.

Så vidt jeg kan google mig frem til, så kan jeg ikke få en lige så god eller bedre arm for det, som RP3 med arm er værd.
Med andre ord, så er den billigste vej frem, at tage armen af rp3'en og smide resten på en hylde indtil man køber noget bedre - så vidt jeg kan læse
mig frem til, så er rb-303 vist en OK arm og jeg skal på den anden side af 5000 op af lommen for at få noget bedre.

Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2522
Sendt: 09 Januar 2016 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Tja... Alt er jo relativt
Husk at ny prisen indeholder avancer til både producent som forhandler, så hvis det er de 5000,- du hentyder til, så er vi enig, men det er for en ny
arm, kig lidt omkring på brugtmarkedet, og her kan man finde gode tilbud. Men ja, din Rega og arm er ganske udmærket, og måske en bedre pick up
vil gøre underværker ...? Prøv at slå til, næste gang der er en velfungerende Thorens TD 160 Super, gerne med en af de ældre Thorens arme, eller
ingen arm, og montere din Rega arm på den, så har du noget der rykker i forhold til en Rega
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes