Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 12:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Gl. pladespiller, nyere anlæg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
acp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2015
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 26 December 2015 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg er lidt grøn i det her, så håber på lidt hjælp fra nogen der ved lidt mere end mig :-)

Jeg har arvet en gammel B&O (Beogram 2400) pladespiller som jeg skal have sat til mit anlæg. Det gamle stik (tror det hedder DIN) er skiftet ud med
RAC-kabler så det var intet problem at tilslutte pladespilleren. Men lyden er ufattelig lav, skal nærmest skrue helt op bare for at høre lidt.
Jeg har kunnet Google mig frem til, at jeg skal bruge en RIAA-forstærker og den skal så bla vælges ud fra pick-uppen som hedder MMC20s. Men ved
alle de RIAA-forstærkere jeg har fundet bliver pick-uppen beskrevet med MM eller MC.

Så hvordan får jeg valgt den rigtige RIAA-forstærker? Kan man få noget der er rimelig kvalitet til ca 600-700kr? Nogen der er nogle gode bud?

Mvh Ann
Til top Vis acp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af acp_dk
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2168
Sendt: 26 December 2015 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Du kan vælge mange forskellige RIaa fra ca. 500 kr.

Som f.eks denne der nok er en af de mest almindelige fra Hifiklubben.

https://www.hifiklubben.dk/tilbehor/pladespillertilbehor/cam bridge-audio-551p/

Alle B&Os pickupper er af MM typen (som langt de fleste er det) men de er svære at skaffe.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2522
Sendt: 26 December 2015 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Hej Ann

Velkommen til.
Du har et anlæg, er der Phono indgang her? Så burde der være en mm riaa indbygget. Er der ikke det, så skal du have en riaa i "løsvægt" en mm.
Men kig lidt herinde, der er en del om B&O, en bruger Peter Pan har meget udførlige brugsvejledninger på alt hvad der vedrører B&O.
Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 201
Sendt: 26 December 2015 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke ofre en riaa hvis pickup'en i forvejen er defekt eller slidt op

medmindre du i så fald vil anskaffe anden pladespiller

ny MMC pickup/nål til B&O koster kassen og mere end en billig pladespiller desværre
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 26 December 2015 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Der er p.t. en NAD PP1 til salg på Køb/Salg/Bytte sekktionen til 300,- Så er du såmænd kørende, og som de andre rigtigt skriver: B&O´s pickuper hedde MMC, men det er bare navnet. De er alle mm (moving magnet).

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=302401

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1138
Sendt: 26 December 2015 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Aaahh...vel egentligt Moving Micro-Cross (MMC) selv om det her sidestilles med MM.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
acp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2015
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 26 December 2015 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Fedt :-) Tak for det hurtige svar.
Til top Vis acp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af acp_dk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 26 December 2015 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Ahhrr, tænkte nok, der skulle komme en ordkløver
Nu skrev trådstarter jo, at hun "var lidt grøn", så så ingen grund til at forvirre begreberne endnu mere, men hvis det så skal være helt korrekt, så er "Moving Micro Cross"jo lavet af jern, så det må vel være Moving Iron, signalstyrkemæssigt sidestillet med MM

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
acp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2015
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 26 December 2015 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

BLund - pickuppen er ikke slidt. Den spiller heldigvis fint. Jeg har testen på et andet anlæg. Håber jeg kan få det til at virke med en RIAA-forstærker
ellers må jeg tage den derfra.

Boydk - tak for heads up. Kigger lige i køb/salg.

Struktøren - nej inden phono indgang. Kigger lige lidt ved ham Peter Pan :-)

Hermann - tak. Det var også en af dem jeg havde googlet mig frem til.
Til top Vis acp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af acp_dk
 
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2683
Sendt: 26 December 2015 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Hvilken anlæg har du som ikke har riaa,indgang til pladespiller?
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
ellen2a
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 27 December 2015 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Kig evt. herinde http://musik247.dk/
De plejer at skrive om alt muligt forskelligt. Så de har sikkert også noget information om RIAA-forstærkere.
Til top Vis ellen2a's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ellen2a
 
pkworld
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 27 December 2015 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Der er ikke meget at se på den side.

__________________
Kanon godt sted, besøg det noget mere.
Til top Vis pkworld's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pkworld
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes