| Forfatter |
|
holberg19 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 19 December 2015 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer ny forstækning til min Benz Ace.
Kan der siges noget generelt om fordelene ved at have et setup med RIAA + step up i forhold til en MM/MC (eller bare MC) RIAA der kan
levere tilstrækkelig forstærkning?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 19 December 2015 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at undgå for langt kabel totalt set og al den støj og brum, der kan forekomme, så anbefaler jeg en RIAA med de indstillinger du har behov for. Der er for det meste slet ikke grund til at købe step up, men nogle få pickupper kan faktisk opnå fordele ved det, hvad lyden angår.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 19 December 2015 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
En rigtig god stepup er dyr, også selv om den kun indeholder 2 spoler(!?)... men på et budget, så er den aktive MC riaa at foretrække, da den ofte er bedre end en riaa + stepup i samme prisklasse.
Kun ved MC pickup'er med meget lavt output (under 0,25 mV) er det bydende nødvendigt med en god stepup, da de fleste aktive MC riaa'er tilføjer for meget støj, og dermed "overdøver" detaljer i musikken. Med mindre, at man har ubegrænsede midler...
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 20 December 2015 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel er inde på noget af det rigtige. Til min AN IO-I er en (god) step-up/trafo absolut en nødvendighed - jeg benytter en fra Kondo. Her vil en aktiv løsning ikke give den nødvendige støjfrihed (der vil sandsynligvis også være problemer med impedanstilpasningen, da IO-I'eren skal tilsluttes meget lavimpedant forstærkning for at yde sit bedste). Også selv om en af mine RIAA'er er en Rossner & Sohn Canofer S (er den verdens mest støjsvage aktive RIAA?).
Da trafoer i udgangspunktet ikke støjer, så kan der generelt opnås lavere støjniveau med en kombination af trafo og (lav) aktiv forstærkning. Så har man mulighed for at justere gain (forstærkningsgraden) på sin RIAA, så kan det være en særdeles vellydende og støjfri kombination.
Holberg19 - du må ud og lytte og låne forskellige aktive/passive løsninger med hjem. Det er den eneste (rigtige) måde at afgøre på, hvor du synes, at du får mest (vel-) lyd for pengene.
Du nævner ikke, hvad dit budget er, men hvis det ikke er stort, så er jeg helt enig med Mikkel i, at du skal se dig om efter en aktiv løsning. Så får du det hele i en kasse, og skal heller ikke bruge penge på et "fornuftigt" kabel mellem step-up og RIAA.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 20 December 2015 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holberg19, du skal da gå efter en aktiv løsning.
(Kun RIAA-korrektionen bør være passiv.)
Selv en mc-pu med output nok, få liv og kraft med aktiv step-up sammenlignet med bare at køre direkte ind i Riaa uden step-up.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 20 December 2015 kl. 02:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er da altid en aktiv løsning involveret, selv om man benytter trafo (step-up) til at forstærke signalet fra pu'en? Hvis der benyttes trafo, sidder den
jo bare før den aktive del (selve RIAA'en). RIAA-korrektionskredsløbet kan rigtigt nok være passivt, men jeg har da aldrig set/hørt en RIAA uden
forstærkning?
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 20 December 2015 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle jeres kompetente svar. Jeg tror ikke der er penge til en ordentlig step up løsning i denne rundes opgradering. Måske næste
gang.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 20 December 2015 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Der er da altid en aktiv løsning involveret, selv om man benytter trafo (step-up) til at forstærke signalet fra pu'en?
Hvis der benyttes trafo, sidder den
jo bare før den aktive del (selve RIAA'en). RIAA-korrektionskredsløbet kan rigtigt nok være passivt, men jeg har da aldrig set/hørt en RIAA
uden
forstærkning? |
|
|
Det er selvfølgelig en aktiv step-up, jeg skriver om.
Man "hører" så meget om "aktive løsninger" for dit og dat.
For RIAA-korrektionens vedkommende, er det dog bedst, den foregår passiv.
Jeg skulle have sat en smiley efter parantes, men det lykkedes ikke.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 20 December 2015 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du taler m.a.o. om en RIAA-forstærker med tilstrækkeligt med gain til, at den kan benyttes med MC-pu'er, så man undgår at benytte en step-up-transformer.
Jeg forstod fint sætningen omkring den aktive/passive del - det var din sidste sætning, jeg ikke forstod.
|
| Til top |
|
| |
isle Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 107
|
| Sendt: 20 December 2015 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om du har brug for en step-up afhænger i høj grad af hvilken Benz Ace du har!
Jeg har Ace L for low og benytter aktiv step-up, med super resultat.
På mit anlæg bliver det alt for lys klingende, hvis ikke impedansen kommer under 200 ohm.
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 20 December 2015 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Steen Thorhauge har en fin step-up i sortimentet!
__________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |