Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 20:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Når musik er alt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 09 November 2015 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Hej.

Som mange bare mener skal et vinyl setup koste kassen.

Jeg spiller på min lattelige billig (Micro Seiki RX-2000 Bronze) og min Audio Technica AT-440MLA pickup.

Ved godt at de 3750 Kr, som jeg gav for min Seiki i 1995 brugt nok er steget en del.

Jeg har tweaked alt fra RIAA til effekt (hvis man kan sige sådan 2A3), og jeg er ved at gå i stå.

Kan en MM pickup virkeligt være så sjov, når det andet er "ved at være iorden".

Jeg søger liv, og jeg har hørt f.esk en Ortofon Rondon/Bronze med en Ortofon Stepup til 10K på en Rega 7, og var
tæt på at miste interessen for vinyl.

Findes der nogle "levende" pickuper derud så han spille "liv".

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 November 2015 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Heyyy Michael.....
Du ka´ jo sende en PB et par dage i forvejen, hvis dine ben/fødder skulle falde forbi Århus. Gi´r gerne et lyt på min Sumiko Pearwood Celebration II. IMHO på mit setup, har der ikke været noget så varmt, rundt, "livligt", som efter at jeg har fået den

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 November 2015 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

michaelvv skrev:
Hej.

Som mange bare mener skal et vinyl setup koste kassen.

Jeg spiller på min lattelige billig (Micro Seiki RX-2000 Bronze) og min Audio Technica AT-440MLA pickup.

Ved godt at de 3750 Kr, som jeg gav for min Seiki i 1995 brugt nok er steget en del.

Jeg har tweaked alt fra RIAA til effekt (hvis man kan sige sådan 2A3), og jeg er ved at gå i stå.

Kan en MM pickup virkeligt være så sjov, når det andet er "ved at være iorden".

Jeg søger liv, og jeg har hørt f.esk en Ortofon Rondon/Bronze med en Ortofon Stepup til 10K på en Rega 7, og var
tæt på at miste interessen for vinyl.

Det lyder da ellers til at dit udstyr er iorden, men er der ikke en modsætning mellem at sige at musik er alt, og ønske om levende pick
upper. For hvor god er din CD afspiller, forstærker og højtalere. Vinyl er hyggelig og nostalgisk, men en CD kunne måske give det ekstra
du efterlyser. Jeg har både CDer og LPer men hører det første langt mest, ikke kun fordi det er bedre betjeningsmæssigt, men også fordi
det giver en ro til at lytte til musikken, der er simpelt hen ingen støj og knitren der forstyrrer og man skal ikke vende pladen hvert 20
minut.

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2015 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Heyyy Michael.....Du ka´ jo sende en PB et par dage i forvejen, hvis dine ben/fødder skulle falde forbi Århus.
Gi´r gerne et lyt på min Sumiko Pearwood Celebration II. IMHO på mit setup, har der ikke været noget så varmt, rundt, "livligt",
som efter at jeg har fået den

Hej Boydk.

Hvad spiller du på, her mener jeg følgende..

for-forstærker ??
effekt-forstærker ??
riaa ??
tonearm ??
pladespiller ??
højttalere ??

Som jeg nok har skrevet før er mit anlæg nok det mindst perfekte (Seiki Rx-2000,At-440,Helious,4P1L,2A3) i DK.

Jeg søger ikke "imponator effekt", da jeg altid mister interessen efter kort tid.

/Michael
Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2015 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Det lyder da ellers til at dit udstyr er iorden, men er der ikke en modsætning mellem at sige at musik er alt, og ønske om
levende pick
upper. For hvor god er din CD afspiller, forstærker og højtalere. Vinyl er hyggelig og nostalgisk, men en CD kunne måske give
det ekstra
du efterlyser. Jeg har både CDer og LPer men hører det første langt mest, ikke kun fordi det er bedre betjeningsmæssigt, men
også fordi
det giver en ro til at lytte til musikken, der er simpelt hen ingen støj og knitren der forstyrrer og man skal ikke vende pladen
hvert 20
minut.

Hej Hermann..

Har kun hørt Dacs til 15K, så jeg ved ikke hvad total HIGHEND cd'er kan byde på.

Jeg har følgende DACs AKM4399 og BB1704UK. Men de giver mig ikke den glæde som min "støjende" Pladespiller giver mig.

Da jeg elsker musik, ved jeg godt at meget bare ikke kommer på LP, derfor spiller jeg også en del digitalt.

Jeg mangler bare det "liv" som mange som mig, bare får når de hører vinyl.

Ved godt at vi er et teknologisk forældet "folkefærd" men som mit indlæg siger, er musikken alt.

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 November 2015 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Der er vel ingen der siger at et vinyl setup SKAL koste kassen!! Det kan koste kassen ligeså vel som et digitalt setup også kan. Om det så spiller bedre
hvis det koster kassen? Ja, måske men der er jo uendeligt mange andre faktorer der beror på dette. Et vinyl setup, dyrt og rigtig sat sammen kan lyde
himmelsk. Så himmelsk så det digitale skal stå meget tidligt op for at følge med på alle fronter. Du har jo nævnt noget vinyl grej du ikke var så glad
for og det var jo ikke som sådan billigt. Benz laver nogle gode typer der også er til at betale. Jo mere du betaler i deres hieraki af pick upper desto
bedre bliver de og mere livagtige/naturlige.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 November 2015 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

michaelvv skrev:
Hermann. skrev:

Det lyder da ellers til at dit udstyr er iorden, men er der ikke en modsætning mellem at sige at musik er alt, og ønske om levende pick upper. For hvor god er din CD afspiller, forstærker og højtalere. Vinyl er hyggelig og nostalgisk, men en CD kunne måske give det ekstra du efterlyser. Jeg har både CDer og LPer men hører det første langt mest, ikke kun fordi det er bedre betjeningsmæssigt, men også fordi det giver en ro til at lytte til musikken, der er simpelt hen ingen støj og knitren der forstyrrer og man skal ikke vende pladen hvert 20 minut.

Hej Hermann..

Har kun hørt Dacs til 15K, så jeg ved ikke hvad total HIGHEND cd'er kan byde på.

Jeg har følgende DACs AKM4399 og BB1704UK. Men de giver mig ikke den glæde som min "støjende" Pladespiller giver mig.

Da jeg elsker musik, ved jeg godt at meget bare ikke kommer på LP, derfor spiller jeg også en del digitalt.

Jeg mangler bare det "liv" som mange som mig, bare får når de hører vinyl.

Ved godt at vi er et teknologisk forældet "folkefærd" men som mit indlæg siger, er musikken alt.

Jeg tror egentlig at du efterlyser noget andet end en ny pick up. Du må overveje bl.a. andre højtalere. For de betyder meget for
musikken, langt mere end om det er en CD eller en LP der spiller. Selv har jeg en Denon DCD 1500AE CD afsp. og en Kenwood kd 7010
pladespiller med god pick up. Det er jeg tilfreds med, og hvis jeg skulle forbedre / ændre lyden var det nok højtalerne jeg ville skifte,
f.eks. fra mine nuværende Dali IKON 6 til et par JBL TI-5000 gulvhøjtalere.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 November 2015 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Hermann... Han beder om mere liv fra rillen, ergo måske en anden pickup... Her ligger så mange muligheder at han skal rundt og høre...
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 November 2015 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Herman du lyder som en ridset plade.

michaelvv skrev:

Så absolut ja. Jeg vil foreslå at kigge/lytte på Lyra.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Sendt: 09 November 2015 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Hermann... Han beder om mere liv fra rillen, ergo måske en anden pickup... Her ligger så mange muligheder at han skal rundt
og høre...

Ja, det har Hermann da tydeligt fanget, hvis man læser hans indlæg.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2015 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

quad skrev:

For mig lyder det nu mere som en ridset CD. Hvis man læser Hermanns indlæg, undlader han aldrig i nogn vinyltråd at gøre opmærksom på CD´ens fortræffeligheder. Det kan så undre, med alt hans handlen med vinyl.

michalevv skrev:

Hej Boydk.

Hvad spiller du på, her mener jeg følgende..

for-forstærker ??
effekt-forstærker ??
riaa ??
tonearm ??
pladespiller ??
højttalere ??

Som jeg nok har skrevet før er mit anlæg nok det mindst perfekte (Seiki Rx-2000,At-440,Helious,4P1L,2A3) i DK.

Jeg søger ikke "imponator effekt", da jeg altid mister interessen efter kort tid.

Som svar:

Forforstærker: Pioneer C-90
Effektforstærker: 2 stk. Advance Acoustic MAA-1000 monotrin
Riaa: Indbygget i C-90
Pladespiller: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=101114& PN=1&TPN=3
Højttalere: Magnepan MG12-QR

Der er s´gu ikke meget imponatoreffekt over det, men i mine ører spiller det s´gu fint musik

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2015 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Og glemte så lige tonearm. STAX UA-9

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2015 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Struktøren skrev:
Hermann... Han beder om mere liv fra rillen, ergo måske en anden pickup... Her ligger så mange muligheder at
han skal rundt
og høre...

Ja, det har Hermann da tydeligt fanget, hvis man læser hans indlæg.

Tja du har nok ret Roky, men hvorfor skriver Hermann så om udskiftning af højttalere...?
Man kan foreslå at skifte utroligt mange ting. Nu har jeg 2 forskellige MC og 5 forskellige MM pickupper, 2 forskellige RIAA og en monteret i min
tudsegamle SONY radio, og 2 stepups... Men trådstarter snakker selv om pickup, så hvorfor ikke holde sig til dette...
Mvh
Birger

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2015 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Tak Birger fordi du åbenbart har forstået min pointe.

Hvilke MM pickuper har du. ??

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013
Sendt: 09 November 2015 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Hey Michaelvv

Nu kan jeg jo se at du er glad for AT-440MLa Pick-Up, den er også ganske forførende.

Hvis du kan lide lyden, men gerne vil have mere kunne du jo prøve dens storebror AT-150MLX, dette er også en MM Pick-Up. Det er en af
mine favorit MM PU'er, den er meget musikalsk, dynamisk, stort perspektiv og er utroligt medrivende, yderlig så leverer den en yderst fast
og potent bund på mit setup.
Så er den oven i købet ret billig, jeg tror jeg gav ca. 2000,-kr for den i England.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2015 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

OM 20 og OM 30, Nagaoka MP 200 og så Ortofon 2M Bronze som løs nål og en 2 M Black med hus. Da jeg købte de sidste 2 hørte jeg dem ved sælger,
og her var 2M Bronze faktisk mere dynamisk end Black, det var både sælger og jeg enige i, men det skal nok på prøve igen på et tidspunkt. Ellers er
det nu et stykke tid siden jeg lyttede til Nagaoka, men den er heller ikke uden evner... Men lige nu lytter jeg mest til Denon 103 monteret på Luxman
PD 375, gennem en Denon AU 340 step up og så igennem Phono indgangen på min gamle SONY radio, og det får pingvinerne op i gear... "Gammelt
skrammel" men der er nerve, og sjæl...
Mvh
Birger

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 November 2015 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

quad skrev:

Måske, men han har da en pointe.

Hvis Michael mener at han mangler "liv" både når han hører vinyl og når han hører digitale kilder, kunne det da godt være andre steder han skulle eksperimentere.

Medmindre man på forhånd har vedtaget at man kun kan få "liv" fra vinyl.   
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2015 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Ups... Glemte en MM... Men har ikke hørt den endnu Rega Exact 2...
Men vil vente til mit Vincent kommer tilbage igen...
Det er ikke kun vinyl der giver liv, både cd og streaming kan absolut også tilfredsstille ... Glæder mig til at høre min Vincent cd afspiller igen, renset og
med andre rør...

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 November 2015 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Du skal da også være velkommen hos mig i Kalundborg.
Her står den på mc, med både musik og hi-fi. Det ene bliver sku for kedeligt uden det andet.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2015 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Miav skrev:
Hey Michaelvv

Nu kan jeg jo se at du er glad for AT-440MLa Pick-Up, den er også ganske forførende.

Hvis du kan lide lyden, men gerne vil have mere kunne du jo prøve dens storebror AT-150MLX, dette er også en MM Pick-Up. Det
er en af
mine favorit MM PU'er, den er meget musikalsk, dynamisk, stort perspektiv og er utroligt medrivende, yderlig så leverer den en
yderst fast
og potent bund på mit setup.
Så er den oven i købet ret billig, jeg tror jeg gav ca. 2000,-kr for den i England.

Har overvejet "storebror", den har også en fin pris...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes