| Forfatter |
|
Jesperben Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2014 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 28 Juli 2014 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Håber nogen kan hjælpe mig med dette problem.
Jeg har en gammel Beogram 1700, som i hvert fald på et tidspunkt inden for det seneste år har fungeret fint.
Nu har jeg et problem, og jeg formoder, at det skyldes indstillingen af nåletrykket. Uanset hvordan jeg forsøger at indstille
trykket, lyder det som om, trykket er for lavt. Hvis jeg skruer meget den ene vej glider pickuppen hen over pladen - det
samme sker, hvis jeg drejer meget den anden vej - blot glide pickuppen i modsat retning. Selv når jeg får tryk nok på til at
holde pickuppen i rillen, er lyden dårlig.
Måske har jeg ikke forstået, hvordan man indstiller ordentligt?
Eller kan der være et problem med grammofonen på dette punkt?
Eller er pickuppen ødelagt?
På forhånd tak for ethvert svar.
VH
Jesper, Odense
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 28 Juli 2014 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som om at det er antiskating du drejer på og ikke nåletrykket.?
carsten
|
| Til top |
|
| |
Jesperben Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2014 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 28 Juli 2014 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det kan jeg egentlig godt se, nu da du nævner det.
Jeg drejer på den sorte "kontravægt", der er på den bageste ende af armen. Her er også en skala fra 0-9. Jeg gik ud fra, at det
var nåletrykket.
Hvis det er anti-skating, hvor stiller jeg så nåletryk?
(Jeg er godt klar over, at det er begynder-spørgsmål...)
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 28 Juli 2014 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry, kan se at den har automatisk indstilling af antiskating. Prøv at nulstille armen så den svæver vandret og sæt så nåletrykket til 1,5gr. Kan du se om diamanten er intakt.?
carsten
|
| Til top |
|
| |
Jesperben Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2014 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 28 Juli 2014 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hjælpen.
Jeg har forsøgt at gøre, som du beskrev, men den lyder stadig meget dårligt.
Når jeg bruger lup, kan jeg se, at der sidder "noget" på pickuppens metal, men jeg er ikke erfaren nok til at se, om det faktisk
er diamanten.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 28 Juli 2014 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamanten er den lille "trekant" som sidder for enden af nålefanen og hvis den mangler har du ingen lyd, men du skriver at den stadig lyder dårlig så den må jo være der. Har du prøvet at rense den med isopropylalkohol. måske er den beskidt.
carsten
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 28 Juli 2014 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det ikke hjælper kan jeg ikke hjælpe dig yderligere, men prøv at spørge den bruger der hedder Jan Stevns eller Boydk, de ved ALT.
carsten
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 28 Juli 2014 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan evt også være liftens silicone fedt (rettet), der er tørret ud, så armen ikke vil sænke sig helt i rillen, så nåletrykket er lavt lige meget hvad du gør med kontravægten. Prøv se om liftens flade slipper armen, så der er luft i mellem arm og lift. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 30 Juli 2014 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv at pille pladetallerkenen og se om pickup'en sænker under dennes niveau hvis Ja er det nok ikke liften det er gal, mit
gæt er pickup'en men det kan man jo næsten kun finde ud ved at låne en anden.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 31 Juli 2014 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Det kan evt også være liftens olie, der er tørret ud, så armen ikke vil sænke sig helt i rillen, så nåletrykket er lavt lige meget hvad du gør med kontravægten. Prøv se om liftens flade slipper armen, så der er luft i mellem arm og lift.  |
|
|
Er absolut ikke ekspert udi Beogram 1700, men jeg vil umiddelbart tro, at armliften er smurt med silikonefedt og ikke olie? Olie er sædvanligvis for tynd at bruge i armlifte og vil ikke give en dæmpet sænkning af armen. Men silikonefedt kan også med årene blive lidt for "sticky", så det skal udskiftes.
Hvis du har eller kan låne en nåletryksvægt, så kan du tjekke, at du kan få korrekt nåletryk. Hvis du kan det (og armen går helt fri af armliften), så er mit gæt, at din PU er afgået temmelig meget ved døden
Det er og bliver dog et gæt, når jeg sådan skal fjerndiagnosticere (og i øvrigt som sagt ikke kender 1700'eren så godt).
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 31 Juli 2014 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har da ret i at det ikke er olie , det fik jeg blot skrevet. Det er selvfølgelig en fedt af en type. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger


Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 31 Juli 2014 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Du har da ret i det ikke er olie, det fik jeg blot skrevet. Det er selvfølgelig en fedt af en type.  |
|
|
Det er hverken fedt eller olie - det er tyktflydende silicone :) (i branchen kaldet abesnot) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 31 Juli 2014 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, Jan, det er så det, jeg kalder silikonefedt ... kært barn har mange navne
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 31 Juli 2014 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
......mit første indlæg er rettet lidt, i henhold til de sidste indlæg.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 01 August 2014 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jesperben Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2014 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 02 August 2014 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hjælpen, det var meget venligt af jer.
Jeg måtte til et værksted. Det viste sig, at diamanten var slået af pickuppen, så der skal en anden på. Årsagen var formentlig,
at armen var for lav, og dermed har pickuppen nok stødt ind i pladen. Jeg er ikke klar over, om problemet skyldtes siliconen.
Værkstedet skal have ca. 200 kr. for at ordne problemet og 1095 for en renoveret pickup, og det har jeg sagt ja til.
VH
Jesper
|
| Til top |
|
| |