Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 07:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pick up modstand (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Juli 2014 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

I jmk74's tråd "Zu/Acoustic Solid/Unison Research", talte vi lidt om load til Benz pickupperne. Han havde lige fået Benz Glider og jeg har en Benz Micro Gold. Jeg giver ham en beskrivelse af min oplevelse mellem 100, som den stod på fra start og så 330 og 1000 ohm, jeg også har mulighed for. Det er i tråden på side 10. Men jeg giver lidt udtryk for, at der ikke er så stor forskel, så det gør noget, men vælger dog alligevel at lade den stå på 330ohm i stedet for de 100 ohm.

Men det sker jo, at man af og til skal støve hylderne lidt af, - også selvom det kan være svært tilgængeligt. Så signalkablerne skal jo af, så man kan få dyrene ud. De har pile retninger på og her har jeg før afprøvningen af belastningen, kommet til at vende kablet fra riaa ud i den gale retning. Men da jeg ikke lytter til plader lige efter, men en måned senere, bemærker jeg ikke den forskel kablet giver efter jeg satte det i igen omvendt. I denne weekend har så jeg rengjort hylderne igen og så jeg havde vendt kablet om. Det giver en mere tilbageholdende spillestil og rykker tættere på forkert sat i.

Jeg vælger så at vende det rigtigt og sætter belastningen tilbage til 100ohm og lytter i flere timer, for at vænne mig til den oprindelige lyd, jeg startede op med den gang jeg fik pu'en. Nu går jeg så i gang med at skifte mellem de 3 impedanser. Der er faktisk større forskel end jeg havde forventet, mest mellem 100 og 330ohm, ikke så meget mellem 330 og 1000. Men Micro Gold spiller friere generelt og særligt i bassen går det i denne retning. Dynamisk set, er den også mere frigjort. De 100 ohm er rigtig fin at starte med, hvis man kun har denne. Men alt efter anlæggets lyd i øvrigt, kan man godt hæve den op mod de 1000 ohm.

Jeg ved godt, der er meget snak om dette her og Benz pu'erne, så det er ikke fordi jeg tror jeg kommer med nyt her, men skriver kun dette fordi jeg ikke synes til at starte med, at jeg fik noget brugbart ud af det. Men det er altså lidt jævnlig rengøring, der er skyld i denne miser. For der er noget at hente, men hvad afhænger af resten at anlægget, hvad man synes er bedst. Men tråden jeg henviser til, er lukket, da jmk74 ikke har skrevet i den i lang tid. Så derfor dette nye indlæg i stedet for.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 05 Juli 2014 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Så din pointe er, at "everything goes" og man skal prøve sig frem og vælge, hvad man synes, der lyder bedst?

Det er i givet fald noget, jeg kun kan bifalde
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 05 Juli 2014 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke i tvivl om, at man kan høre forskel på modstanden til pickup'en...

Men retningsbestemte kabler... tro flytter bjerge. Og hvis du har fået bygget en - ubevidst - forventning op om, at du vil høre forskel, ja så vil du også høre det.

Jeg foreslår, at du pakker kablet ind, så du ikke kan se pilene, og så vender dem nogle gange i tilfældig retning, og hver gang tager noter og pakker dem ud og tjekker retningen. På den måde kan du vide dig sikker. Eller få en anden til at montere kablerne i tilfældig rækkefølge.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2014 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Mikkel: Der er en fin hørbar forskel på det nævnte kabel, som er pseudo bal. Det ændrer lidt karaktér alt efter hvad vej du vender det. Jeg sidder ikke automatisk og forventer det, at der skal være forskel. Jeg nævner ikke hvilket kabel det drejer sig om i dette tilfælde. Men det var meget nemmere at høre forskel på belastningen af pu'en, da det sad rigtigt i flg pilene, hvor det var sværere omvendt sat i. Men jeg er på det rene med, at det er ikke alle kabler med denne pseudo ball. det er hørbart om hvilken vej det vender. Har prøvet et par stykker. Kablet sidder fra riaa til pre.

Analogueman: Ja, det var en pointe. For man skal ikke bare sætte en impedans uden videre, men vælge den, der sammen resten af anlæggets lyd, rammer éns smag.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Juli 2014 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Det er en god ide at vende kablet rigtigt da de fleste tonearmskabler er pseudo balanceret og dermed kun har skærmen
bundet
til den ene ende.

Dvs forskellen kan være om du grounder støjen gennem centerlederen, eller direkte til phono bøsningen.

Det kan helt sikkert høres på et så sart signal som efterfølgende bliver forstærket så meget som det gør.

Jeg kan kun sige det er rart at der er nogen der kan høre forskel på load impedans.

Prøv at find pickuppens generator impedans og load den med ca 4-5X

Hvis du har et godt anlæg med hul igennem er 100-330 osv spring alt alt for grove.

Hvis du rammer den helt rigtige impedans er du ikke i tvivl, selvfølgelig også afhængigt af resten af kæden.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 05 Juli 2014 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig kan man høre forskel på belastningsimpedansen! Nogle pu'er er så mere (eller mindre) tilgivende en andre.

Jeg har heldigvis en Canofer S (blandt andet), der gør det muligt at lege med 23 belastningsimpedanser fra 22 ohm til 75 KOhm - den mangler så
sjovt nok en belastningsimpedans på 100 ohm (det er enten 75 eller 130 ohm), hvilket mange mc-producenter ellers anbefaler til deres pu'er, men
min erfaring er, at de faktisk ofte lyder bedre, hvis de belastes noget højere (fx med 220 eller 330 ohm). Men det er så på mit anlæg og mig, der
lytter

Det er i øvrigt ikke muligt at ændre retning på pseudobalanceringen på tonearmskabler, hvis de er monteret med DIN/SME fatning i den ene ende ...
men det havde I jo nok regnet ud

Så slipper man for at eksperimentere med det
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Juli 2014 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke om Allanowich har startet tråden fordi der er meninger om hvorvidt forskellig belastning på en pickup kan høres eller ej. Her fokuseres
så på Benz som jeg selv har. Med et anlæg der er rigtigt skruet sammen er der ingen problemer i at høre at der er forskel på belastningen. Dem der
ikke kan høre det hører enten dårligt eller også er det givne anlæg ikke på et tilstrækkeligt kvalitetsniveau. Har selv loaded min Benz pick up i interval
på 101-300. Til Stridsvognen ved jeg ikke hvad du mener med at dette er en for grov indstilling i det givne interval. Du mener at der skal være mindre
intervaller og hvert interval skal prøves og pludselig falder alt på plads elller hur? Min egen riaa forstærker går fra 3-300 ohm i 4 intervaller og indtil
nu har det været tilstrækkeligt. Den kan dog kundetilpasses hvis det er nødvendigt men det har det ikke været indtil nu.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 05 Juli 2014 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Mikkel: Der er en fin hørbar forskel på det nævnte kabel, som er pseudo bal. Det ændrer lidt karaktér alt efter hvad vej du vender det.

Enig, med pseudo-balancerede kabler er der en fysisk forskel, hvor der kan være forskel på, hvilken vej det vender. Men der er primært dem med skærm, der er forbundet til stel i kun den ene ende.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Juli 2014 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

jøka skrev:

Til Stridsvognen ved jeg ikke hvad du mener med at dette er en for grov indstilling i det givne interval. Du mener at der
skal være mindre
intervaller og hvert interval skal prøves og pludselig falder alt på plads elller hur? Min egen riaa forstærker går fra 3-300
ohm i 4 intervaller og indtil
nu har det været tilstrækkeligt. Den kan dog kundetilpasses hvis det er nødvendigt men det har det ikke været indtil nu.

Hvis, og kun hvis du har tilstrækkelig transperant anlæg kan du høre forskel, jeg har oplevet det flere steder.

Du ved ikke hvad der er mellem de trin du har, hvis du ikke har prøvet det, og kan derfor umuligt vide om der er noget der
er bedre.

Selv skal mit setup trimmes indenfor få ohm. Når muligheden er der og kan udnyttes er det en smal sag at høre hvor det
virker bedst.

Har man ikke muligheden må man bruge det man har og lade det være ved det.

Det skal dertil også siges at jo skarpere nål og højere kompliance systemet har, jo mere sart er det, så en rimelig stiv PU
som fek. Denon DL103 eller lignende med alm kedelig slibning har ikke de vilde udslag på loadimpedans.

Du kan betragte din load impedans som en justerbar støddæmper, og kortslutter du for hårdt vil din højfrekvens spore
dårligt og du høre forvrængning, ligeledes høre du svamper lavfrekvens hvis du har for lidt dæmpning/ høj impedans.

Eneste Benz jeg har hørt var en BENZ LP på en PASS LAPS riaa, og den havde rigtig fine impedans justering muligheder, og
der var der ingen tvivl. Tror springene var 3-4 ohm.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Juli 2014 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Det man bare skal bemærke er at de fleste top phono stages ikke kører med de små justeringsmuligheder som du nævner. Eks. En Manley Steelhead
kører med 5. Min egen Coincident Statement har som nævnt 4. Sjovt nok kører begge i ca. samme interval fra nogle få ohm til 300-400. Ja, jeg har
en Benz Lp S -class og ligger på ca. 300 som bedst lydende load på den aktuelle riaa forstærker. Om noget imellem lyder bedre. Tja, måske. Det kan
jeg ikke modbevise. Men så skal jeg skifte riaa forstærker og lyder den så bedre fordi den evt. vil have flere justeringsintervaller? Så spørgsmålet er
så om man skal investere i riaa forstærker p.g.a. flere justeringsmuligheder fremfor den grundlæggende lyd den pågældende riaa forstærker har?
Hvad er vigtigst. Hønen eller ægget?
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2014 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

jøka skrev:
Nu ved jeg ikke om Allanowich har startet tråden fordi der er meninger om hvorvidt forskellig belastning på en pickup kan høres eller ej. Her fokuseres
så på Benz som jeg selv har. Med et anlæg der er rigtigt skruet sammen er der ingen problemer i at høre at der er forskel på belastningen. Dem der
ikke kan høre det hører enten dårligt eller også er det givne anlæg ikke på et tilstrækkeligt kvalitetsniveau. Har selv loaded min Benz pick up i interval
på 101-300. Til Stridsvognen ved jeg ikke hvad du mener med at dette er en for grov indstilling i det givne interval. Du mener at der skal være mindre
intervaller og hvert interval skal prøves og pludselig falder alt på plads elller hur? Min egen riaa forstærker går fra 3-300 ohm i 4 intervaller og indtil
Jeg startede tråden primært fordi jmk74's tråd er låst. Så jeg kunne ikke komme med en opdatering dér. Pga kablet mellem pre og riaa efter rengøring, var vendt om, kunne jeg ikke få noget brugbart ud af, at lege lidt med belastningen, da jmk74 spurgte om hvilke forskelle, der kunne være. Jeg foreslog så at eksperimentere lidt med min Benz og fortælle om mine oplevelser her. Det var i fredags, jeg fandt ud af kablet var vendt den gale retning, så jeg måtte jo på den igen, for resultatet kunne jo falde anderledes ud......og det gjorde det. Der var større forskel, end jeg første gang lagde op til. Men det er jo en rum tid siden vi talte om det i hans tråd.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2014 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

allanowich skrev:
Mikkel: Der er en fin hørbar forskel på det nævnte kabel, som er pseudo bal. Det ændrer lidt karaktér alt efter hvad vej du vender det.

Enig, med pseudo-balancerede kabler er der en fysisk forskel, hvor der kan være forskel på, hvilken vej det vender. Men der er primært dem med skærm, der er forbundet til stel i kun den ene ende.

Det er et sådan kabel, med kun skærm til stel i den ene ende.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Juli 2014 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

jøka skrev:
Det man bare skal bemærke er at de fleste top phono stages ikke kører med de små justeringsmuligheder
som du nævner. Eks. En Manley Steelhead kører med 5. Min egen Coincident Statement har som nævnt 4. Sjovt nok kører
begge i ca. samme interval fra nogle få ohm til 300-400. Ja, jeg har en Benz Lp S -class og ligger på ca. 300 som bedst
lydende load på den aktuelle riaa forstærker. Om noget imellem lyder bedre. Tja, måske. Det kan jeg ikke modbevise. Men
så skal jeg skifte riaa forstærker og lyder den så bedre fordi den evt. vil have flere justeringsintervaller? Så spørgsmålet er
så om man skal investere i riaa forstærker p.g.a. flere justeringsmuligheder fremfor den grundlæggende lyd den
pågældende riaa forstærker har? Hvad er vigtigst. Hønen eller ægget?

Man skal være glad for det man har, men heller ikke være blind for at der kan findes bedre.

Hvis jeg leger med en stepup der ikke har de spring jeg ønsker laver jeg det selv, for at høre det fulde potientiale af
systemet.

Så hvad er vigtigst ? alt er vigtigt og intet er ligegyldigt, men det er ikke vigtigt for alle.

Impedans tilpasning er trods alt noget af det billigste man kan rode med, køb et par modstande og leg med det.

Det hele startede for mange år siden med en Daner Expan stepup med 24 impedans step, med 3-5 ohms spring, den blev
modificeret til 1 ohms spring.

Har indtil videre aldrig loadet en MC pickup over 140 ohm, de har alle været indenfor 20-140 ohm Også i andre systemer
hvor jeg har hjulpet med justering.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Juli 2014 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Hej Alanowich.
Vi kan alle konstatere at jo tættere på målet vi kommer, des mere betyder hver enkelt lille ting.
Akkurat som i pu-justering. Til at begynde med lidt grov-justering, og efterhånden man nærmer sig fintunes de samme parametre igen og måske igen. (jeg er udmærket klar over at du godt ved det).

Der kommer af og til lidt fokus og debat omk. belastningsimpedansens betydning.
Men jeg mener ikke at samenighed imellem pu og højtalere er noget der er debatteret.
Det forhold at nogle højtalere leverer al deres "krudt" i rummet imellem højtalerne, og andre spiller lige-gerne også på ydersiden af højtalerne samtidig.
Det samme gør sig gældende for puérne
Så det gælder jo også om at få pu og højtaler, der her har samme karakteristik. Ellers retfærdiggører man hverken pu eller højtalere. (håber ikke at det er ved siden af emnet Allanowich).

Hvorfor det forholder sig som jeg beskrev, kan jeg ikke give nogen særlig stor forklaring på (er ikke fagmand),
men måske en anden kan (i denne eller en anden tråd).

mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes