Forfatter |
|
Gobbel600 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
Sendt: 13 September 2013 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, et næsten umuligt spørgsmål at stille og endnu mere umuligt at få svar på, men jeg skal til at starte stort set forfra med
anlæg. Jeg kunne godt tænke mig lidt hjælp til især fronthøjtallere.
Der er SÅ mange at vælge imellem at det for mig er umuligt at spore mig ind på det og da jeg godt kan lide at tænke ud af
boksen vil jeg ikke "nøjes" med det gængse da jeg ikke ved andet.
Mit budget er maks 15000 dkk for begge, de må gerne være brugt. Jeg spiller ikke diskotek højt, men er tilgengæld på udkig
efter en fullrange, dvs. de skal gå ret dybt. Mit lytterum er ca. 30 m2. Har haft et par QLN jeg var ret glad for lydmæssigt.
Jeg er ikke "krakilsk" med at de skal være 100% neutrale i lyden - der må gerne være liv, dynamik og klarhed i lyden.
Udseende, tja ikke kritisk.
Hvis vi glemmer B&W, Dali, QLN, Paradigm o.s.v. hvad kunne jeg kigge efter?
Lad mig få lidt input :-)
__________________ Vh Andreas
Yamaha RX-V1067
Yamaha BD-S667
Dali Mentor 6
System Audio SA208
|
Til top |
|
|
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 13 September 2013 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du gerne vil gå dybt så kan du overveje Quadral Titan, eller måske Vulkan serien hvis de skal fylde lidt mindre.
|
Til top |
|
|
Berdel Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2012 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 13 September 2013 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er tilbud på dynaudio pt. Det kunne være et bud
http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=18619
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 13 September 2013 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med det budget kan du få de fedeste JBL, hvis du kigger brugt. 
carsten
|
Til top |
|
|
kskruger Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 228
|
Sendt: 13 September 2013 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kommer nok til, at fortælle lidt mere.
Du skriver at du vil starte forfra, er det et surround anlæg, eller snakker vi om stereo anlæg?
Jeg har aldrig hørt dine QLN 606, men jeg ved at det er nogle ret gode højt. Jeg har selv haft en Yamaha 1067, den er okay til
film og surround, men til stereo musik, glem det - det dur den ikke til.
|
Til top |
|
|
Gobbel600 Forum Bruger

|
Sendt: 13 September 2013 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej KS,
Alle QLN'er er væk og Yamahaen på værksted. Det er gode stereo højtallere jeg ude efter og på sigt også en ny forstærker
med bedre stereo egenskaber. Surround delen er stadig vigtig men gode stereo højt vil også altid være gode (nok) til film
Yamaha RX-V1067
Yamaha BD-S667
Dali Mentor 6
System Audio SA208
|
Til top |
|
|
kskruger Forum Bruger

|
Sendt: 13 September 2013 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
At fortælle vælge hvilken højt. du skal vælge, ville være det samme, at fortælle hvilken kæreste/kone som var den rigtige for
dig.
Du kommer ikke udenom, at skulle ud og lytte hvad du er til (altså, jeg mener højt. )
|
Til top |
|
|
Draagmad Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
Sendt: 13 September 2013 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med et sæt Rega RS7?
|
Til top |
|
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
Sendt: 13 September 2013 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arrrrrrr det kan vi ikke svare godt på med 15.000kr kan man få mange gode højtalere for. Men hvad skal det spille sammen med? det er lige så vigtigt som at vælge en højtaler. Den receiver du benytter er ikke god nok prøv bare en låne en effekt forstærker allerede her vil du få bedre lyd med de højtalere du allerede har.
|
Til top |
|
|
Gobbel600 Forum Bruger

|
Sendt: 13 September 2013 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
KS jeg forventer ikke nogen fortæller mig præcist hvilken jeg skal købe men derimod at få nogle input til alternative mærker
som andre har gode erfaringer med :-).
Yamaha RX-V1067
Yamaha BD-S667
Dali Mentor 6
System Audio SA208
|
Til top |
|
|
kskruger Forum Bruger

|
Sendt: 13 September 2013 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gobbel600 skrev:
KS jeg forventer ikke nogen fortæller mig præcist hvilken jeg skal købe men derimod at få nogle input til
alternative mærker
som andre har gode erfaringer med :-). |
|
|
Det er meget svært at rådgive hvilken højt. der lyder godt, forskellen imellem hvad folk høre er ret stor. Så hvad jeg synes
lyder godt, behøver nødvendigvis ikke at være, at du også synes det er godt.
Men fortæl, hvilken typer musik du lytter du?, så vi har en rette snor at gå efter.
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 13 September 2013 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
kskruger skrev:
Gobbel600 skrev:
KS jeg forventer ikke nogen fortæller mig præcist hvilken jeg skal købe men derimod at få nogle input til
alternative mærker
|
|
Det er meget svært at rådgive hvilken højt. der lyder godt, forskellen imellem hvad folk høre er ret stor. Så hvad jeg synes
Men fortæl, hvilken typer musik du lytter du?, så vi har en rette snor at gå efter.
|
|
|
Giver jo ingen mening det du siger for hvilken musik er jo ligegyldig en højtaler skal kunne spille alle frekvensområder for om du høre opera, rock eller klassisk eller tekno så er der dynamik dybe og høje toner i dem alle.
HVis nogle siger en højtaler er god til rock passer det ikke men med største sandsynlighed er det blot en farvning højtaler spiller med og det er heller ikke godt for Rock ;O)
Hilsen Jonas Bojer
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 13 September 2013 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Draagmad skrev:
Hvad med et sæt Rega RS7?
|
|
|
Ja sammen med en Rega forstærker får man noget rigtigt hyggeligt måske ikke så korrekt i nogle strenge frekvens korrekte "hifi" nørders øjne, men god musik vil du høre ;O)
Hilsen Jonas Bojer
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 13 September 2013 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Hmm... Hvad med Dynaudio Exite 32...? Har fået gode anmeldelser... Dansk... Indenfor dit budget... Ud og lyt... Og så kan du ved den/de forhandlere
der netop har disse højttalere, lytte på det andet sortiment  ... Men du skal havefart på, for der er kommet en opgradering netop på denne serie...
Og det lover godt
Med venlig hilsen
Struktøren
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 13 September 2013 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strukturen skrev:
Hejsa
Hmm... Hvad med Dynaudio Exite 32...? Har fået gode anmeldelser... Dansk... Indenfor dit budget... Ud og lyt... Og så kan du ved den/de forhandlere
der netop har disse højttalere, lytte på det andet sortiment ... Men du skal havefart på, for der er kommet en opgradering netop på denne serie...
Og det lover godt
Med venlig hilsen
Struktøren |
|
|
Ja ud og lyt  gør det så længe vi stadig har HIFI butikker
Hilsen Jonas Bojer
|
Til top |
|
|
kskruger Forum Bruger

|
Sendt: 13 September 2013 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
kskruger skrev:
Gobbel600 skrev:
KS jeg forventer ikke nogen fortæller mig præcist hvilken
jeg skal købe men derimod at få nogle input til
alternative mærker
|
|
|
|
|
Giver jo ingen mening det du siger for hvilken musik er jo ligegyldig en højtaler skal kunne spille alle frekvensområder for
om du høre opera, rock eller klassisk eller tekno så er der dynamik dybe og høje toner i dem alle.
HVis nogle siger en højtaler er god til rock passer det ikke men med største sandsynlighed er det blot en farvning højtaler
spiller med og det er heller ikke godt for Rock ;O)
Hilsen Jonas Bojer |
|
|
Så simpelt, kan du desværre ikke sætte det op, de folk som producere højt. har som regel en klar mening om, hvordan
deres højt. skal lyde - og det er ikke altid en neutral lyd og dermed vil det ikke lyde godt på alle slags musik.
Men hvis du ønsker en så neutral højt. som muligt, der kan spille alt slags musik, så er det Dynaudio du skal ud og lytte på.
Det er en kvalitet højt. som findes i mange str. og priser. f.eks. Dynaudio Excite X32, den kan fås i din pris ramme.
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 13 September 2013 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
kskruger skrev:
Jonas bojer skrev:
kskruger skrev:
Gobbel600 skrev:
KS jeg forventer ikke nogen fortæller mig præcist hvilken
jeg skal købe men derimod at få nogle input til
alternative mærker
|
|
|
|
|
Giver jo ingen mening det du siger for hvilken musik er jo ligegyldig en højtaler skal kunne spille alle frekvensområder for
om du høre opera, rock eller klassisk eller tekno så er der dynamik dybe og høje toner i dem alle.
HVis nogle siger en højtaler er god til rock passer det ikke men med største sandsynlighed er det blot en farvning højtaler
spiller med og det er heller ikke godt for Rock ;O)
Hilsen Jonas Bojer |
|
|
Så simpelt, kan du desværre ikke sætte det op, de folk som producere højt. har en som regel en klar mening om, hvordan
deres højt. skal lyde - og det er ikke altid en neutral lyd og dermed vil det ikke lyde godt på alle slags musik.
Men hvis du ønsker en så neutral højt. som muligt, der kan spille alt slags musik, så er det Dynaudio du skal ud og lytte på.
Det er en kvalitet højt. som findes i mange str. og priser. f.eks. Dynaudio Excite X32, den kan fås i din pris ramme.
|
|
|
Du har altså ikke ret i mine øjne for farver folk der producere højtalere ved at de giver højtaleren en egen lyd de selv syntes er god, ødelægges lyden med en farvning som ødelægger de små signaler i signalvejen som igen betyder farvninger der dræber musikken ;O)
Hilsen Jonas Bojer
|
Til top |
|
|
kskruger Forum Bruger

|
Sendt: 13 September 2013 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tag ud og lyt på forskellige højt. og du vil opdage, at din forudtagelse er forkert.
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 13 September 2013 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
kskruger skrev:
Tag ud og lyt på forskellige højt. og du vil opdage, at din forudtagelse er forkert. |
|
|
Hvis vi antager du hare ret og man kan ligge en farvning på en højtler eller anlæg så de er bedre til ROCK, så burde man kunne lave denne farvning 10000 gange og så vil et optaget gymnasieband lyde som Metallica gennem dette anlæg
Alle farvninger ødelægger musikken det er min erfaring på de mange 100 vis højtalere/anlægs kombinationer jeg har lyttet.
Men dette er en anden tråd og anden diskussion.
Syntes han skal lytte anlæg i alle de butikker han kan komme til eller tage til hifiogsurround 2013 ;O)
Hilsen Jonas Bojer
|
Til top |
|
|
kskruger Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2013 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Jonas bojer, ved en fejl fik jeg set forkert, at jeg troede at det var dig der søgte nye højt. nu hvor jeg har set tråden
igennem igen, så kan jeg se at det selvfølgelige er Gobbel600 der spørg.
|
Til top |
|
|