Forfatter |
|
Kingo93 Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 57
|
Sendt: 27 August 2013 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, folkens
I forbindelse med salg af mine gamle højtalere skal jeg til at investere i nogle billigere brugte. I min søgen er jeg ofte stødt på
modeller, som benytter diskanter med magnetisk olie.
Jeg har søgt rundt omkring på nettet, og der virker til at være delte meninger om, hvorvidt dette er en 'holdbar' konstruktion,
da olien kan tørre ud osv?
Jeg tænkte derfor, om der er nogen, som har erfaring med diskanter med magnetisk olie, og som evt. ved, om det er noget,
man skal holde sig fra, hvis højtaleren fx er +10 år gammel?
På forhånd tak
Troels
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 27 August 2013 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
10 år frem i tiden er længe og intet holder evigt.
Mener aldrig jeg har haft enheder med magnetisk olie men husker at det har fået en rigtig god omtale.
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 27 August 2013 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv haft et par Epicure i mange år ( har dem dog ikke længere ). Diskanterne fungerede fint til det sidste, det var ophænget i bassen der blev dårligt. Men det tog nok snarere 20 end 10 år.
Jeg har tidligere repareret højttalere i mange år. Jeg kan ikke mindes at jeg har skiftet diskantenheder af den årsag.
Olie der tørrer ind har jo ofte en tendens til at blive stift eller klistret. Hvis det skete i en diskantenhed skulle man tro at svingspolen limede sig fast og enheden derfor blev tavs. Men det er altså ikke noget jeg har oplevet eller hørt om.
Jeg ville altså ikke være bange for at købe en brugt højttaler af den grund.
De almindelige aldersbetingede problemer med højttalere er netop ophænget i bas/mellemtoneenheder og i nogle tilfælde indtørrede kondensatorer i delefiltre. Så hvis du har mulighed for at lytte til at alle enheder spiller rent, og evt. se at ophængene er intakte, skulle du kunne være rimelig sikker.
Den mest alm. fejlårsag ved diskantenheder, er overbelastning. Det er ikke 100%, men det er tæt på.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 28 August 2013 kl. 04:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Magnetisk olie har sine fordele/ulemper, men til fordelene hører en kraftigt forbedret belastningsevne. I hvert fald i teorien kan det vel tørre ud, og man kan osse forestille sig at skidtet fordamper over tid ved vedvarende høj belastning.
Jeg har selv ejet selvbyggerhøjtalere med HF-enheder med magnetisk olie, og de holdt i hvert fald omkr. 25 år. Og jeg tror ikke, det var olien, der gjorde, at de til sidst måtte kasseres - det var anden form for slid.
|
Til top |
|
|
Kingo93 Forum Bruger

|
Sendt: 28 August 2013 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for de hurtige og kompetente svar :). Så vil jeg i hvert fald ikke lade magnetisk olie være årsag til ikke at vælge
nogle ældre højtalere, om end der selvfølgelig altid vil være slid på højtalere, som er mere end 10 år gamle.
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 28 August 2013 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og jeg kan da supplere med at mine gamle diy´er er 35 år gamle med Kef enheder monteret og der skulle det ene af de 2 sæt diskanter være med ferrofluid. De spiller lystigt :-)
|
Til top |
|
|
Kingo93 Forum Bruger

|
Sendt: 28 August 2013 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da meget betryggende
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 28 August 2013 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
I værkstedshåndbogen for ældre Seas diskanter var der specificeret interval for olieskift: 15 år eller 10.000 spilletimer.
Dog ved særlig hårde belastninger som Smølfepladerne og the Chipmunks var det anbefalet at gøre det for hver 5000
spilletimer.
|
Til top |
|
|
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 28 August 2013 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olien i dine diskanter er der for at køle dem, og det gør dem mere belastbare, som en anden også skrev.
Mine diskanter er boret ud, og ventileretpå bagsiden af højtaleren, dvs. at der er et rør fra bagsiden af diskanten til bagsiden på højtaleren.
Jeg kan sagtens spille over smertegrænsen uden problemer..
Jeg synes ikke du skal bekymre dig så meget.
Mvh.
|
Til top |
|
|
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 28 August 2013 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså er olien fjernet fra mine enheder, forstås
|
Til top |
|
|
Kingo93 Forum Bruger

|
Sendt: 28 August 2013 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super, det lyder godt. Endnu engang tak for de gode og kompetente svar  , nu kan jeg i hvert købe med ro i sindet
|
Til top |
|
|
Majestix Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 6
|
Sendt: 07 September 2013 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kingo.
Har selv fundet mine gamle B&W højtalere frem og den ene diskant virkede ikke, pga ferrofluid' var tørret.
Det er vist en smagssag om hvad der er bedst, men der kan være problemer med olien i gamle højtalere.
Jeg vil dog sige at mine B&W P5 spillede eminent da de virkede. Så nu er jeg på jagt efter ny ferrofluid. :)
__________________ Mvh. Jesper A.
|
Til top |
|
|