Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 13:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lille sub til Zensor 1? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 28 April 2013 kl. 03:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt dali zensor 1 og en Denon DRA-F109 med indbygget dac og sub out (mono stik), jeg vil egentlig
gerne have et sæt Boston Acoustics A26 (er på tilbud indtil 1 maj hos hififreaks) eller et sæt Monitor Audio BX2,
men det kræver at jeg for solgt min dalier til fornuftig pris og regner med det bliver dem fra boston pga prisen og
jeg tror de har mest bas af de 2 nævnte.

Jeg synes at integrationen af bassen er bedst med nogen andre højtaler istedet for en subwoofer, fordi en
subwoofer skal justeres rigtig for at man ikke ligger mærke til den, men med det samme kan høre når man slukker
for den, med andre højtaler er der ikke noget i basområdet som skal justeres, det er gjort fra fabrikken af.

Selv om jeg fik en god pris for mine mindst 1 år gamle krk aktive højtaler tror jeg ikke jeg lige pt kan få en god
pris for dalierne, har fået et bud på 850kr og et på 1000kr incl fragt, som jeg anser for skambud da der følger
2x1.5 meter højtalerkabel med og højtalerne er under 2 måneder gammel.

Så jeg spekulere på om jeg kan få en fornuftig brugt subwoofer til 500kr incl fragt?

Jeg har hørt en jamo sub 200/210, den her tv/hojtalere/subwoofer/annonce/19006917-yamaha-yst-fst050">Y amaha ser rimelig ud og kan jeg måske

til 500-600kr incl fragt.Men der er jo lidt svært at finde nogen fornuftigt, da de fleste der er til salg er nogen
meget gamle fra jamo(passive),medion,dantax,denver og alt mulig andet skrammel fra billige surround anlæg eller
pc højtaler.

Hvad vil i anbefale mig at kigge efter? Det skal være en aktive subwoofer til ca 500kr incl fragt, de skal kunne
følge med zensorne som kan spille rimelig højt og gerne gå op til 200hz selv om jeg har læst at der anbefales en
delfrekvens på omkring 90hz
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 28 April 2013 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal undgå, at blive skuffet, så synes jeg du i stedet skal lægge lidt penge til side over tid og så købe en god sub af ordentlig kvalitet. Som det er nu, er det nok kun en brumbasse du får fat i. Men det kan dog være, at der vil være en god sub fra f.eks Audio Pro af ældre dato til salg for så små penge. F.eks denne her.......
Du beskrivelse af, hvordan en sub indstilles og bør opfattes, er helt efter bogen.
Skal du have en "sub", der kan gå op til de nævnte 200hz, kan du ikke have nogen afstand mellem den og hovedhøjttaleren, da det vil lyde forkert i overgangen. Så de bør stå ovenpå hinanden.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2013 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Som man kan se her kan bassen godt varriere lidt, den ene teste er den ok og i en anden begynder den at falde
ved omkring 200hz men holder sig faktisk inden ca 5 db fra ca 80-15000hz, tænker derfor at ca bassen skal have
lidt mere fylde fra ca 200hz og så ned til omkring 50-60 hz (måske omkring 150hz afhængig af hvor meget
subwooferen falder med pr oktav,altså hvis delfrekvensen er 150 og om de så ved 300hz er faldet med 6,12 eller
f.eks 24db).

Så længe der er nok niveau i bassen op til det max lydtryk jeg kan spille uden forvrængning med dalierne(spiller
aldrig med full niveau), så gør det ikke så meget at den begynder at falde ved 50-60hz. (jeg ved godt at godt
niveau til langt ned under 50hz kræver noget meget gode og dyre højtaler, men det er heller ikke det jeg søger)

Mine dalier står på mit skrivebord på nogen stander og derfor er der ingen vægge til at hjælper med bassen, med
med mikael simpson og trente møller lyder bassen nu alligevel ret godt, med der er også så meget bas med de 2
kunstner, at det tildels kan kompensere for dalierne er lidt svage i bassen, men ofte lyder pop, rock lidt for slankt

http://www.hifiklubben.com/files/T
est/Dali/201110_AUDIO_ZENSOR1.pdf

HIFI_RECORDS_ZENSOR1.pdf">http://www.hifiklubben.com/files/T est/Dali/201110-
HIFI_RECORDS_ZENSOR1.pdf

Kunne også godt have været sådan et sæt hvis ikke det var fordi de havde skarmmer og nok ikke kan fås incl
fragt XTZ

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2013 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Er denne subwoofer noget værd ?
Yamaha YST-
SW315

kom nemlig til at tænke på at elgiganten har rentefrit lån hvor man kun betaler det som produktet koster i f.eks 10
måneder som er ca 295kr om måneden og intet andet, ingen renter eller oprettelses gebyr

dibber99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Maj 2013 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/subwoofer/dali _sub-e-12-f_subwoofer_sort-ask.htm

der er en sub der er lavet til zensor serien, så spar sammen istedet for at købe skrammel.
Til top Vis dibber99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dibber99

boyscoutdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Maj 2013 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Faktisk kan du sparer næsten 1000 kr i Århus butikken på den Dipper linker til

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbudstorvet/hojttalere /stockitem_401_59334.htm

kr. 2775,- og da du bor på Fyn er der ikke så langt efter den

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2013 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

boyscoutdk skrev:
Faktisk kan du sparer næsten 1000 kr i Århus butikken på den Dipper linker til

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbudstorvet/hojttalere /stockitem_401_59334.htm

kr. 2775,- og da du bor på Fyn er der ikke så langt efter den

Det var ikke så ringe, så her i går et sæt B&W cm1 i Odense til 1899kr de var faktisk pæne selv om der var nogen
lidt slidt kanter (meget lidt) så brugt,demo kan godt betale sig.

Fordi jeg spørger omkring elgiganten er fordi de har rentefri afbetaling som er på minimum 2000kr i 10 måneder,
så der kommer intet ekstra ud over de 2000kr (10x200kr)så om jeg spare sammen eller køber nu hos elegiganten
gør ingen forskel (selv om subwooferen kan være på tilbud om 3-6 måneder) ellers er det denne månede en
subwoofer til max 500kr incl fragt og så skal jeg sikkert have et kabel også (havde desværre flere regninger
denne månede end jeg regnede med), desværre er de 2 billigste fra elgiganten (yamaha og audioengine) ikke
lige min smag, så den billigste blev yamaha yst sw315 der kunne være et bud på en subwoofer til mine dalier

Har set på den her xtz, men sælger har ikke
skrevet tilbage omkring billeder. Den kommer så også op på ca 500kr incl fragt fordi den vejer over 10kg

(har oghså kigget på andre højtaler,det er ikke vildt meget bas sådan nogen zensor 1 har så der kunne andre
højtaler godt være det jeg skal have, boston acoustics a26 men den er ikke mere på tilbud og Q- acoustics 2020i
ser ud til jeg ikke kan bruge med min højtaler fødder, da bunden af højtalerne ikke er en traditioonel plan
overflade, der sidder terminalerne ,bi wiring og nogen smalle kanter som bare ikke passer med mine isoacoustic
stander)

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2013 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hvad vil i mene det er værd,skal koste? Fragt er 175kr pga vægt

Nogen der kan fortælle mig hvor gammel den er (har skrevet til sælger) selv en 2006 model er med dobbelt
basport under bassen på fronten
xtz

Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Maj 2013 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Du kan tage en snak med Søren Vittrup fra AudioCompagniet, han bor på Fyn og forhandler Monitor Audio. Jeg har selv 2 sæt BX2, og de savner så sandelig ikke bas. Der er, hvad der skal være, hvis forstærkeren kan levere det. Og det kan din Denon. Jeg havde selv en 107'er. Det gik faktisk strålende.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2013 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Jens-B skrev:
Du kan tage en snak med Søren Vittrup fra AudioCompagniet, han bor på Fyn og forhandler
Monitor Audio. Jeg har selv 2 sæt BX2, og de savner så sandelig ikke bas. Der er, hvad der skal være, hvis
forstærkeren kan levere det. Og det kan din Denon. Jeg havde selv en 107'er. Det gik faktisk strålende.

Lidt for dyrt i denne månede, har set et sæt MA RX1 som jeg kunne være interesseret i, men er stadig lidt i
overkanten i prisen, selv om det næsten er halv pris i forhold til et nyt sæt.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2013 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Hvad skal sådan en Jamo Sub 200 max
koste? Ved ikke hvor gammel den er men ved at den som ny kostede 1599kr eller 1699kr, den kunne ihverfald fås til
under 2000kr

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes