Emne: Sub High Pass Out? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
Sendt: 17 April 2013 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
På nogle aktive subwoofere, er det muligt at sende alle frekvenser over en hvis størrelse (fx > 80 Hz) tilbage til forstærkeren, således at forstærkeren og højttalerne kun skal arbejde fra fx 80 Hz og opefter. SVS for eksempel, kalder dette for High Pass Out.
Når jeg anvender High Pass Out, tilføres lyden støj og sus (hørbart med øret tæt på højttalerne) og især de øvre oktaver/diskanten får et hørbart "pift", hvilket ikke er ønskeligt, sammenlignet med lyden uden High Pass Out.
Hvad er jeres erfaringer med High Pass Out, i forhold til lydkvalitet m.m.? Skal man op og betale en mindre formue for en Subwoofer, for at få/bibeholde god lydkvalitet med High Pass Out? __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
Til top |
|
|
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
Sendt: 17 April 2013 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Tilbage til forstærkeren" lyder helt forkert 
Jeg har selv en SVS SB12-NSD, og den har hhv. en line-out og en high pass out. Begge dele er beregnet til at blive sendt til et effekttrin (line out hvis fuldtonehøjttalere, h.p.o. hvis sattelitter / reolhøjttalere), og eneste grund jeg kan se til at bruge disse er, at det er lettere at kable. Feks. fra pre-out på forstærker til subwoofer. Fra subwoofer videre til et effekttrin / monoblok. Fra effekttrinnet videre til en højttaler. At tilslutte fra pre-out til subwoofer, fra subwoofer til line in på samme forstærker, der gav pre-out, og så fra forstærker til højttaler giver IMO ingen mening, og du laver blot en ekstra "sløjfe", der kan give støj.
Jeg tvivler meget på, at en dyrere subwoofer vil ændre noget ved den støj, du oplever. __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 April 2013 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
"Tilbage til forstærkeren" lyder helt forkert 
Jeg har selv en SVS SB12-NSD, og den har hhv. en line-out og en high pass out. Begge dele er beregnet til at blive sendt til et effekttrin (line out hvis fuldtonehøjttalere, h.p.o. hvis sattelitter / reolhøjttalere), og eneste grund jeg kan se til at bruge disse er, at det er lettere at kable. Feks. fra pre-out på forstærker til subwoofer. Fra subwoofer videre til et effekttrin / monoblok. Fra effekttrinnet videre til en højttaler. At tilslutte fra pre-out til subwoofer, fra subwoofer til line in på samme forstærker, der gav pre-out, og så fra forstærker til højttaler giver IMO ingen mening, og du laver blot en ekstra "sløjfe", der kan give støj.
Jeg tvivler meget på, at en dyrere subwoofer vil ændre noget ved den støj, du oplever.
|
|
|
Lydkilde -> forstærker (alle frekvenser) -> sub -> forstærker (80Hz til fx 20Khz) -> højttalere.
Det kan da ikke gøres anderledes, i et stereo setup som mit. Sig endelig til, såfremt du mener det kan gøres anderledes. __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
|
Til top |
|
|
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
Sendt: 17 April 2013 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter min erfaring tager high pass filteret meget mere bas væk, end subben kan erstatte, så lyden bliver tynd og uden sammenhæng mellem subben og hovedhøjttalerne. Jeg har altid fået det bedste resultat ved at lade hovedhøjttalerne spille hele frekvensområden, og bare lade subben supplere i bunden.
__________________ Bas er en dejlig ting!
|
Til top |
|
|
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
Sendt: 17 April 2013 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter skrev:
Lydkilde -> forstærker (alle frekvenser) -> sub -> forstærker (80Hz til fx 20Khz) -> højttalere.
Det kan da ikke gøres anderledes, i et stereo setup som mit. Sig endelig til, såfremt du mener det kan gøres anderledes. |
|
|
Nej, det er den rigtige måde at gøre det på - jeg forstod blot dit første indlæg som at du brugte tilslutning: lydkilde->forstærkerX->sub->forstærkerX->højttal er(e), hvilket ikke gav mening.
Jeg ved ikke, hvordan det high-pass-filter præcist fungerer - altså om det er et seperat delefilter, eller om det er en del af forstærkerkredsløbet. Umiddelbart virker det som om, at der muligvis opstår noget støj - evt. som følge af dårlig skærmning (evt. i subben). Hvis du flytter stikkene fra "high pass out" til "line out" på subben, og støjen forsvinder, så kan du være helt sikker på, at støjen opstår i subbens delefilter. __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 April 2013 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
Efter min erfaring tager high pass filteret meget mere bas væk, end subben kan erstatte, så lyden bliver tynd og uden sammenhæng mellem subben og hovedhøjttalerne. Jeg har altid fået det bedste resultat ved at lade hovedhøjttalerne spille hele frekvensområden, og bare lade subben supplere i bunden. |
|
|
Det har du ret i. Jeg synes bare det virker som et fornuftigt tiltag, at aflaste de små 6,5" enheder, da de alligevel ikke kan flytte nok luft i de lave oktaver. __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
|
Til top |
|
|
Sub100 Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.
Bruger siden: 31 Marts 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
Sendt: 18 April 2013 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter, de filtre der er i en aktiv subwoofer er som regel af tvivlsom kvalitet da det sjældent høres i basområdet, eller
ihvertfald ikke så tydeligt.
Du bruger så high pass out hvor du tydeligt hører manglen på kvaliteten, så til dit spørgsmål ang prisen så ja, du skal op og
ofre en del penge før filteret er "brugbart" til tonerne over subwooferens område.
Jeg ville nok vælge at bruge subwooferen uden at benytte high pass out og så sætte en kondensator i serie med
plusledningen på hver højttaler til at aflaste dem i basområdet.
En god kondensator (ca 100 µf) koster dog også lidt penge.
Alternativet er nok et seperat aktivt filter i en god kvalitet.
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|