Forfatter |
|
Storkborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2013 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har erhvervet mig nogle Dali 808 højtalere, som skal benyttes som fronthøjtalere i min hjemmebiograf. Min receiver er en Pioneer VSX-921, men jeg synes slet ikke der er bund i lyden fra højtalerne i forhold til hvad jeg hørte, da de blev fremvist til mig. Er det min receiver der ikke er kraftig nok til at trække dem? Hvad jeg i så fald gøre? Vil en effektforstærker give lyden den fornødne bund eller er der andre muligheder?
VH Allan Storkborg
|
Til top |
|
|
henrik141 Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 708
|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej prøv og lege lidt med hvordan dine højttalere står placeret, ryk dem tættere på bagvæggen/ sidevæggen, eller længere
væk der er mange muligheder, 9 ud af 10 gange er det rummet det er galt med, og ikke elektronikken, men det hjælper,
måske også med mere power, men prøv det andet det er ikke så dyrt
|
Til top |
|
|
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at vende strømstikket 180 grader og se om det hjælper , ellers er det nok din reciver der ikke er kraftig nok.
Du kan desværre ikke koble en effekforstærker til din reciver , da den kun har preout til en subwoofer.
madmax
|
Til top |
|
|
Storkborg Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak.
Jeg har prøvet at placere højtalerne lidt anderledes, men der er desværre ikke så mange muligheder :-(
Hvilket strømstik skal jeg vende? Til receiveren?
Undskyld alle de dumme spørgsmål, men jeg er rimelig ny i det her :-)
Allan
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er stikket til din reciver du skal vende 180 grader , for at få rette netpolaritet og der med det bedste signal i din reciver.
madmax
|
Til top |
|
|
Mulan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 212
|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Bruger du rumkorriktionen i din 921 ?
Hvis du gør prøv at slå den fra, syntes at de fleste setups jeg har hørt hvor man bruger rumkorriktion, så bliver lyden slank og
lys til musik.
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sørg også for at sikre dig at højttalerne ikke kører i modfase: Prøv at bytte om på plus og minus tilslutninger på DEN ENE højttaler, og se om det gør en
forskel.
|
Til top |
|
|
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du sikker på, at dine fronter er sat til "Large" i opsætningen? __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
Til top |
|
|

Tager lige en pause!
|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
Prøv at vende strømstikket 180 grader og se om det hjælper , ellers er det nok din reciver der ikke er
kraftig nok.
Du kan desværre ikke koble en effekforstærker til din reciver , da den kun har preout til en subwoofer.
madmax |
|
|
Vende strømstikket for at få mere bas, er det en joke
|
Til top |
|
|
Storkborg Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Tak for de gode råd. Jeg prøver lidt af det foreslåede og vender tilbage med resultaterne :-)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik141 skrev:
madmax skrev:
Prøv at vende strømstikket 180 grader og se om det hjælper , ellers er det nok din reciver der ikke er kraftig nok.
madmax
|
|
|
Vende strømstikket for at få mere bas, er det en joke  |
|
|
Nej det er ikke , hvis ikke stikket følger polariteten så vil bassen være flad og udynamisk , det er der ikke noget hokus pokus over , prøv selv du vil blive overrasket.
madmax
|
Til top |
|
|

Tager lige en pause!
|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
henrik141 skrev:
madmax skrev:
Prøv at vende strømstikket 180 grader og se om det hjælper , ellers er det nok din reciver der ikke er kraftig
nok.
madmax
|
|
|
|
|
|
Nej det er ikke , hvis ikke stikket følger polariteten så vil bassen være flad og udynamisk , det er der ikke noget
hokus pokus over , prøv selv du vil blive overrasket.
madmax |
|
|
Hehe ja du må undskylde, har prøvet at vende stikkene på både receiver og effektforstærker, og jeg kan altså
ikke høre forskel, og synes heller ikke der er mere eller mindre bas, men det virker måske kun med high-end
udstyr?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik141 skrev:
madmax skrev:
henrik141 skrev:
madmax skrev:
madmax
|
|
|
|
|
|
Nej det er ikke , hvis ikke stikket følger polariteten så vil bassen være flad og udynamisk , det er der ikke noget hokus pokus over , prøv selv du vil blive overrasket.
madmax
|
|
|
Hehe ja du må undskylde, har prøvet at vende stikkene på både receiver og effektforstærker, og jeg kan altså ikke høre forskel, og synes heller ikke der er mere eller mindre bas, men det virker måske kun med high-end udstyr?  |
|
|
Husk på at alle lydkilder i anlægget skal stikkene vende rigtigt , dvs. cd , dvd tuner osv. ellers duer det ikke .Lyden bliver mere dynamisk og stereo billedet bliver mere mærkant .Ved ikke om det virker på de nye medier såsom mp3 osv.
madmax
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik141 skrev:
madmax skrev:
madmax
|
|
|
Vende strømstikket for at få mere bas, er det en joke  |
|
|
Hjemme hos mig tar det typisk en md. og lidt til før man oplever den store forbedring , find noget musik du kender lyt , lyt igen , lyt endnu engang vend så stikket og måske oplever du en forbedring.
madmax
P.S. En polsøger af dem elektrikkerne bruger kan måske hjælpe til at finde det absolutte nul punkt i din el instalation.
|
Til top |
|
|

Tager lige en pause!
|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm tjae uden og ville starte en krig, når du skriver det typisk tager en måned, inden man hører forbedring, det er
da noget øregas, det eneste der sker der er da, at du skulle ha vendt dig til en ny lyd, som du siger der er, hvad
skulle der ske med dine apparater i den måned? husk nu det er et venligt spørgsmål ingen krige hehe
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tager man alle signal kabler fra, så kun strømstikket er på, så kan man med bagsiden af hånden mærke en sitren, når stikket vender "forkert". Men i det øjeblik man sætter kabel i, så kommer der stel og denne sitren forsvinder. Men der vil så istedet løbe en stelstrøm i signal kablet og det er denne, der giver en kedeligere klang. Nogle apparater giver meget sitren andre kun lidt og andre igen giver ingen mærkbar forskel. Her må man så finde den rigtige vej til stikket på anden vis. Denne har Madmax nævnt. (polsøger).  Resultatet burde kunne høres med det samme. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik141 skrev:
Hmm tjae uden og ville starte en krig, når du skriver det typisk tager en måned, inden man hører forbedring, det er da noget øregas, det eneste der sker der er da, at du skulle ha vendt dig til en ny lyd, som du siger der er, hvad skulle der ske med dine apparater i den måned? husk nu det er et venligt spørgsmål ingen krige hehe  |
|
|
Nej jeg vil ikke starte en krig her , det er bare min erfaring .
madmax
|
Til top |
|
|

Tager lige en pause!
|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe okey vi lader den bare ligge her god weekend, og lad os så nyde noget musik
|
Til top |
|
|
Storkborg Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min nabo er elektriker, så jeg må lige ha' ham og hans polsøger inviteret ind til en kop øl og "strømkalibrering" ;-)
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men husk lige også at checke at højttalerne ikke er tilsluttet i modfase.
Er de ikke det, vil membranerne på den ene højttaler gå ind ad, når de går ud ad på den anden. Det giver et diffust lydbillede, som blandt andet kan opleves
som manglende bas. Det tydeligste tegn på at højttalerne spiller i modfase, er dog at det er svært at bestemme hvor lyden kommer fra.
Det er som nævnt let at checke, da du blot bytter rundt på plus og minus på den ene højttaler.
|
Til top |
|
|